loading...
shimisanat
farshad بازدید : 42 سه شنبه 02 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

 همه ی ما در مدرسه و کتاب های درسی مباحثی همچون نظریه نسبیت انیشتین، جدول تناوبی و همانند سازی دی‌ان‌ای را آموخته‌ایم؛ اما بسیاری مباحث مهم بوده‌اند که هیچ‌گاه وارد کتاب درسی نشده‌اند!

دانشی که ما در دوره‌ی مدرسه فرا می‌گیریم، پایه‌ای برای تمام رشته‌ها و مباحث جالب‌توجهی‌اند که می‌خوانیم (یا در رشته‌های مرتبط به آن) تحصیل می‌کنیم و به آن علاقه‌مند می‌شویم. اما قطعا علم در همان دوره‌ برای ما تمام نمی‌شود. وقتی ما به حد خاصی از دانش می‌رسیم، در واقع به سطحی رسیده‌ایم که همه چیز واقعا برایمان به طرز دلچسبی لذت‌بخش و هیجان‌انگیز می شود.

اما بسیاری از مباحث جالب هستند که در کتاب‌های درسی نیامده‌اند، اما این‌ها واقعیت‌های باورنکردنی هستند که واقعا نبودشان نقصان زیادی برای کتاب های درسی محسوب می‌شود. شاید اگر معلمان شما هم در آن دوره، توجه خاصی به مباحثی این چنین می‌کردند، زندگی شما هم مسیر دیگری را طی می‌کرد.

اگر حقایقی که در ادامه ذکر می‌شوند، برایتان آشناست و در موردشان خوانده‌اید و می‌دانید، حتما سعی کنید به آموزگاران و معلمانی که می شناسید؛ انتقال دهید و اگر خودتان آموزگار هستید، حتما از گفتنی‌های زیادی برای کلاس درس بعدی‌تان دارید.

۱- آب می‌تواند همزمان جوش بزند و منجمد شود

این حالت که «نقطه سه گانه» نام دارد، زمانی رخ می‌دهد که درجه حرارت و فشار معینی برای سه حالت (گاز، مایع و جامد) یک ماده پدید بیاید که در آن تعادل ترمودینامیکی برقرار شود. برای انجام این آزمایش که در ویدئوی زیر مشاهده می‌کنید، یک شیشه حاوی مایع سیکلوکسان، به وسیله یک پمپ توربو مولکلالی به فشار بسیار کم آورده می‌شود. کاهش سریع فشار منجر به کاهش سریع دما می‌شود که باعث می‌شود ماده به طور موقت منجمد شود.

۲- لیزر در آبشار به دام می‌افتد

 شاید تعجب کرده باشید، اما چنین امکانی وجود دارد، در واقع این یک نمونه‌ی باورنکردنی از پدیده اپتیکی موسوم به «بازتاب کلی داخلی» است.در این پدیده‌ی اپتیکی، ساختار متناوب نور دائما شکسته و بازتاب پیدا می‌کند. در واقع هنگامی که چند لایه شیشه و هوا پشت سر هم قرار بگیرند، آنگاه نور نمی‌تواند از این ساختار عبور کند. در این مورد، ساختار فوق متشکل از ذرات ریز آب است که می‌توانند نور را بشکنند و بازتاب آن را به دام بیاندازند.

واقعیت های علمی خارق العاده ای که نمیدانید!

واقعیت های علمی خارق العاده ای که نمیدانید!

 

3- ناسا واقعا یک فضاپیما را با سرعتی بالا به لبه بیرونی منظومه خورشیدی فرستاده است

همه‌ی ما می‌دانیم که راکت‌ها سریع هستند و فضا هم بی‌انتها است. اما گاهی اوقات هنگامی که در مورد اینکه چقدر طول می‌کشد تا فضاپیماهای ما به بخش‌های بسیار دور یا همان لبه‌های بیرونی منظومه‌ی شمسی برسند، دچار اشتباه می‌شویم. به عنوان مثال، همه‌ی ما می‌دانیم که سفر به مریخ دست کم بین ۶ ماه تا ۸ ماه (بسته به موقعیت گردشی مریخ به دور خورشید) به طول می‌انجامد. به همین جهت، به نظر می‌رسد که فضاپیماهای زمینی به آهستگی حرکت می‌کنند تا به مقصد خود برسند، اما این‌طور نیست.

واقعیت های علمی خارق العاده ای که نمیدانید!

واقعیت های علمی خارق العاده ای که نمیدانید!

 

تصویر متحرکی که در ادامه می‌بینید، این باور کلی را کاملا نقض می‌کند. در این گیف، سرعت فضاپیمای نیوهورایزنز ناسا با هواپیماهای لاکهید اس‌آر-۷۱ بلک‌برد و بوئینگ ۷۴۷ مقایسه شده است.

 

4- تخم مرغ در زیر دریا به شکل یک عروس دریایی درمی‌آید

یک تخم مرغ که پوسته‌اش شکسته باشد و روی زمین ریخته باشد، منظره‌ی چندان جالبی نیست. اما در ارتفاع ۱۸ متری زیر سطح اقیانوس، فشاری حدود ۲.۸ برابر فشار سطحی جو به تخم مرغ وارد می‌شود، چیزی که می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید. در این حالت پوسته‌ی تخم مرغ تقریبا محو شده و محتوای آن که همان زرده و سفیده تخم مرغ است، به شکل یک عروس دریایی درآمده است.

واقعیت های علمی خارق العاده ای که نمیدانید!

واقعیت های علمی خارق العاده ای که نمیدانید!

 

5- شما هم می‌توانید قضیه فیثاغورس را با مایعات ثابت کنید

احتمالا معلم ریاضی شما هم فرمول قضیه فیثاغورس را برایتان شرح داده باشد. در این رابطه‌ی هندسی ریاضیاتی، مساحت مربع روی وتر مثلث مساوی با مجموعه مساحت دو مربع دیگر است. فرمول ریاضی قضیه فیثاغورس به این شکل نوشته می‌شود:

a2 + b2 = c2

واقعیت های علمی خارق العاده ای که نمیدانید!

واقعیت های علمی خارق العاده ای که نمیدانید!

 

6- به لطف قوانین فیزیک، گربه‌ها همیشه روی پای خود فرود می‌آیند

گربه‌ها همیشه روی دو پای خود فرود می‌آیند. احتمالا به این مسئله برخورده باشید. گربه‌ها از دو قسمت از بدن خود برای تنظیم سرعت چرخش بدن خود استفاده می‌کنند. در این ویدئوی دیدنی به صورت اسلومویشن فرود یک گربه روی زمین نشان داده می‌شود.

7- احتمالا زنده ماندن شما از انفجار یک نارنجک در زمین بیشتر از زیر آب است

اگر یک نارنجک دستی در نزدیکی شما در آب منفجر شود، می‌تواند به ریه‌هایتان آسیب جدی وارد کند. می‌توانید، نمونه عملی این آزمایش را تماشا کنید.

8-  اگر توپی را بچرخانید و به زمین پرتاب کنید، توپ در هوا پرواز می‌کند

 چنین چیزی با وجود پدیده‌ای به نام «اثر مگنوس» اتفاق می‌افتد. اثر ماگنوس، اثری است که عموما در یک توپ در حال چرخش دیده می‌شود که این توپ چرخان را از مسیر معمول خود به صورت حرکت منحنی‌وار منحرف می‌کند.

شاید این فهرست کامل و نهایی از جالب‌ترین حقایق ناگفته در کتاب‌های درسی نباشد؛ اما همیشه به‌خاطر داشته باشید که بهترین بخش علم، این است که هر روز چیزهای جدیدی کشف می‌شوند، بنابراین هیچ‌وقت دست از یاد گرفتن نکشید!

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 55 سه شنبه 02 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

 

پژوهشگران کره‌ای مواد باتری جدیدی توسعه داده‌اند که موجب می‌شود باتری خودرو برقی طی ۵ دقیقه تا ۸۰ درصد ظرفیت شارژ و ظرقیت پیمایشش دوبرابر شود.

دکتر هان‌جی جانگ و همکارانش در مرکز پژوهش‌های ذخیره انرژی در مؤسسه‌ی علوم و فناوری کره (KIST) خبر از توسعه‌ی مواد آندی سیلیکونی داده‌اند که می‌تواند ظرفیت باتری را درمقایسه‌با مواد آندی گرافیتی، چهار برابر کند و شارژ باتری تا بیش از ۸۰ درصد ظرفیت را فقط در ۵ دقیقه ممکن می‌کند. انتظار می‌رود که وقتی این مواد در باتری خودروهای برقی استفاده شود، ظرفیت پیمایش بیش از دوبرابر شود.

در باتری‌هایی که در حال حاضر روی خودروهای برقی تولیدانبوه نصب می‌شوند، از مواد آندی گرافیتی استفاده می‌شود، اما ظرفیت پایین‌ها موجب می‌شود مدل‌های الکتریکی نسبت‌به خودروهای بنزینی، از شعاع حرکتی کمتری برخوردار باشند. بنابراین، سیلیکون با ظرفیت ذخیره‌ی انرژی ۱۰ برابر بیشتر از گرافیت موجب جلب توجه دانشمندان به‌عنوان مواد آندی نسل بعدی برای تولید خودروهای برقی با ظرفیت پیمایش بالا شده است.

با این حال، مواد سیلیکونی هنوز تجاری نشده‌اند زیرا حین چرخه‌های شارژ و خالی‌شدن شارژ، حجم آن‌ها به‌سرعت افزایش و ظرفیت ذخیره‌سازی به‌طور چشمگیر کاهش می‌یابد و این امر موجب محدود شدن تجاری‌سازی این مواد می‌شود.

روش‌هایی برای تقویت پایداری سیلیکون به‌عنوان ماده‌ی آندی پیشنهاد شده است، اما هزینه و پیچیدگی این روش‌ها مانع از جایگزینی گرافیت با سیلیکون شده است. دکتر جانگ و همکارانش برای تقویت پایداری سیلیکون به موادی مانند آب، روغن و نشاسته روی آورده‌اند که در زندگی روزمره‌ رایج هستند. آن‌ها نشاسته و سیلیکون را به ترتیب در آب و روغن حل کردند و سپس آن‌ها را برای تولید کامپوزیت‌های کربن‌سیلیکونی با هم مخلوط کرده و حرارت دادند. برای اینکه کربن و سیلیکون به‌خوبی با هم ترکیب شوند و از انبساط مواد آندی سیلیکونی در جریان چرخه‌های شارژ و خالی‌شدن شارژ پیشگیری شود، از فرایند حرارتی ساده‌ای استفاده شد.

کشف دانشمندان کره افزایش ظرفیت باطری خودروهای برقی

کشف دانشمندان کره افزایش ظرفیت باطری خودروهای برقی

 

پژوهشگران KIST مواد کاتدی از کمپلکس کربن-سیلیکون را با مخلوط کردن و گرما دادن سیلیکون مخلوط با روغن با ترکیبات سبز ذرت و نشاسته سیب‌زمینی توسعه دادند. اگر باتری‌های ساخته‌شده از این مواد روی خودروهای برقی نصب شود، ظرفیت پیمایش بیش از دو برابر خواهد شد

ظرفیت مواد کامپوزیتی توسعه داده شده به‌وسیله‌ی پژوهشگران کره‌ای، چهار برابر بیشتر از ظرفیت مواد آندی گرافیتی بوده و قادر به حفظ ظرفیت پایدار تا بیش از ۵۰۰ چرخه هستند. همچنین مواد به کار رفته در باتری موجب می‌شود باتری طی ۵ دقیقه تا ۸۰ درصد ظرفیت خود شارژ شود. کُره‌های کربنی مانع از انبساط حجم سیلیکون شده و درنتیجه موجب افزایش پایداری مواد سیلیکونی می‌شود. همچنین استفاده از کربن بسیار رسانا و بازآرایی ساختار سیلیکونی منجر به خروجی بالایی شده است. دکتر جانگ می‌گوید:

ما توانستیم با استفاده از مواد رایج و روزمره و فرایندهای ساده‌ی مخلوط‌کردن و حرارت‌دادن بدون راکتور، مواد کامپوزیتی کربن-سیلیکونی ایجاد کنیم. فرایندهای ساده‌ای که ما دنبال کردیم و کامپوزیت‌های دارای خواص عالی که ما توسعه دادیم، به احتمال زیادی قابلیت تجاری‌سازی و تولید انبوه دارند. این کامپوزیت‌ها می‌توانند در باتری‌های لیتیوم-یون وسایل نقلیه‌ی برقی و سیستم‌های ذخیره انرژی (ESSs) به کار روند.

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 73 جمعه 29 فروردین 1399 نظرات (0)

شیمی‌دان‌های مدرن در تلاشند با جایگزین کردن کاتالیزورهای فلزی‌ فراوان و سازگار با محیط زیست به‌جای فلزهای ارزشمند به تولید دارو بپردازند.

کیمیاگرهای کهن تلاش می‌کردند سرب و دیگر فلزهای متداول را به طلا و پلاتین تبدیل کنند. امروزه شیمی‌دان‌های مدرن در آزمایشگاه پاول چیریک در پرینستون در تلاش‌اند با یافتن جایگزین‌های سازگار با محیط و ارزان برای فلزهای ارزشمندی مثل پلاتین، رودیوم و… وابستگی تولید دارو و صنایع داروسازی را به این فلزهای ارزشمند و ناسازگار با محیط از بین ببرند.

آن‌ها به یک روش انقلابی برای تولید یک نوع داروی صرع رسیده‌اند، در این روش به‌جای رودیوم و دی‌کلرومتان (حلال‌های سمی)، از کبالت و متانول برای تولید دارو استفاده می‌شود. واکنش جدید سریع‌تر و ارزان‌تر است و تأثیر کمی بر محیط دارد. به گفته‌ی چیریک، استاد شیمی دانشگاه ادواردز اس. سانفورد:

این یافته بر اهمیت شیمی سبز تأکید می‌کند، در شیمی سبز محلول سازگار با محیط به محلول شیمیایی ترجیح داده می‌شود. این کشف دارویی تمام عناصر سمی را در برمی‌گیرد. ما این برنامه را تقریبا ۱۰ سال پیش شروع کردیم که با هزینه‌ی زیادی همراه بود. فلزهایی مثل رودیوم و پلاتین بسیار گران‌قیمت هستند؛ اما با شروع کار فهمیدیم مشکلات ما فراتر از هزینه و سرمایه‌‌ی مادی است. این آزمایش با نگرانی‌های شدید محیطی همراه بود، استخراج پلاتین از زمین مستلزم حفر تا عمق یک مایلی زمین است و نشر انبوه کربن‌دی اکسید را به همراه خواهد داشت.

چیریک و تیم پژوهشی برای یافتن روش‌های سازگارتر با محیط و تولید مواد موردنیاز برای شیمی دارویی مدرن، با شیمی‌دان‌های مؤسسه‌ی Merck & Co همکاری کردند. این همکاری به‌واسطه‌ی یکی از برنامه‌های مؤسسه‌ی ملی علوم با عنوان GOALI امکان‌پذیر شد.

از طرفی بسیاری از مولکول‌ها در شکل‌های راست‌گرد و چپ‌گرد، عملکرد متفاوتی دارند و گاهی این واکنش‌ها با پیامدهای خطرناکی همراه هستند. سازمان غذا و داروی آمریکا با اعمال محدودیت‌هایی تأکید دارد که داروها تنها یک جهت (راست‌گرد یا چپ‌گرد) داشته باشند، به چنین داروهایی تک آنانتیومری گفته می‌شود.

انقلاب در شیمی سبز توسط شیمیدان های نوین

انقلاب در شیمی سبز توسط شیمیدان های نوین

چیریک می‌گوید:

شیمی‌دان‌ها به‌دنبال روش‌هایی هستند که تنها یک جهت مولکول‌های دارویی را ترکیب کنند (به‌جای ترکیب هردو جهت و سپس جداسازی آن). کاتالیزورهای فلزی که قبلا از فلزهای ارزشمندی مثل رودیوم ساخته می‌شدند، به حل این مشکل می‌پردازند. این مقاله نشان می‌دهد می‌توان از فلزهایی با فراوانی بیشتری مثل کبالت برای ساخت داروی صرع ازجمله کپرا استفاده کرد.

پنج سال پیش پژوهشگرها در آزمایشگاه چیریک نشان دادند می‌توان از کبالت برای تولید مولکول‌های تک آنانتیومری طبیعی استفاده کرد و به‌جای ترکیب‌های فعال و حلال‌های سمی از ترکیب‌های ساده برای تولید آن‌ها استفاده کرد. تیم این آزمایش را روی نمونه‌های واقعی انجام داد تا نشان دهد کبالت نسبت به فلزهای ارزشمند، سازگاری بیشتری با محیط دارد.

سازگاری متانول با محیط از حلال‌های کلری بیشتر است

آن‌ها به این نتیجه رسیدند که روش جدید مبتنی برکبالت نسبت به روش رودیوم سریع‌تر است. به‌گفته‌ی چیریک، این مقاله یک نمونه‌ی نادر را نشان می‌دهند که در آن یک فلز با فراوانی زیاد نسبت در ترکیب داروهای تک آنانتیومری بهتر از فلزهای ارزشمند عمل می‌کند و قطعا استفاده از کاتالیزورهای فراوان‌ در طبیعت به‌جای فلزهای ارزشمند، مزایای زیست‌محیطی و مادی زیادی را به همراه دارد. برای مثال می‌توان به واکنش‌پذیری بهبودیافته و کاهش اثر محیطی اشاره کرد؛ البته ممکن است مزایای دیگری هم وجود داشته باشند که قبلا در هیچ نمونه‌ای مشاهده نشده‌اند.

فلزهای اصلی نه‌تنها ارزان‌تر هستند بلکه نسبت به فلزهای کمیاب، سازگاری بیشتری با محیط دارند، اما این روش جدید از متانول استفاده می‌کند که نسبت به حلال‌های کلری موردنیاز رودیوم، با محیط سازگارتر است. چیریک می‌گوید:

تولید مولکول‌های دارویی به دلیل پیچیدگی بالا یکی از پراتلاف‌ترین فرآیندها در صنایع شیمیایی است. ‌ عامل اصلی تولید ضایعات، نوع حلال به‌کاررفته در واکنش است. روند و فرآیند تولید داروی به دی‌کلرومتان وابسته است که یکی از حلال‌های ارگانیک دارای حداقل سازگاری با محیط است. پژوهش ما نشان می‌دهد کاتالیزورهای فراوان نه‌تنها در متانول (به‌عنوان یک حلال سازگار) واکنش می‌دهند بلکه عملکرد بهینه‌ای در این واسطه دارند.

این کشف یک پیشرفت انقلابی برای کاتالیزورهای فلزی فراوان است؛ زیرا درگذشته پایداری و مقاومت آن‌ها به‌اندازه‌ی فلزهای ارزشمند نبود. پژوهش ما نشان می‌دهد هر دو واسطه‌ی حلال و فلزی می‌توانند به‌صورت سازگار با محیط عمل کنند.

به‌گفته‌ی مکس فردفلد مؤلف ارشد این مقاله و دانشجوی فارغ‌التحصیل آزمایشگاه چیریک، متانول یک حلال متداول برای ساختار شیمیایی تک جهتی است؛ اما اولین بار است که در یک سیستم کبالتی به‌خوبی عمل می‌کند. میل ترکیبی کبالت با حلال‌های سازگار با محیط شگفت‌انگیز است. چریک می‌گوید:

تقریبا به مدت ۱۰ سال، کاتالیزورهای فلزهای فراوان مثل آهن و کبالت برای واکنش به شرایطی با خلوص و خشکی بالا نیاز داشتند، این کاتالیزورها بسیار شکننده بودند. با واکنش در متانول نه‌تنها شکل محیطی واکنش بهبود پیدا کرد؛ بلکه استفاده از کاتالیزورها و کنترل آن‌ها نیز آسان‌تر شد. این نتیجه کبالت را به رقیبی برای فلزهای ارزشمند تبدیل کرده که می‌تواند در بسیاری از کاربردها ازجمله هیدروژنه‌سازی مورداستفاده قرار بگیرد.

 

انقلاب در شیمی سبز توسط شیمیدان های نوین

انقلاب در شیمی سبز توسط شیمیدان های نوین

همکاری با مرک، کلید دستیابی به این کشف بود. به گفته‌ی چیریک این یک نمونه‌ی برجسته از همکاری صنعتی، آموزشی است که به کاربرد روش‌های بنیادی برای مثال جریان متفاوت الکترون‌ها در کبالت در مقایسه با رودیوم یا ساخت یک داروی مهم به شیوه‌ای پایدارتر تأکید می‌کند.. شلوین می‌گوید:

به‌جای چند مرتبه آزمایش فرضیه‌ی خیلی سریع، مجموعه‌ آزمایش‌های بزرگی را طراحی کردیم که دامنه‌ی فضای شیمیایی آن‌ها بزرگ‌تر است. همکاری بین آن‌ها شگفت‌انگیز بود؛ دانشمندانی مثل مک فردفیلد و آرون ژانگ می‌توانند صدها آزمایش را در آزمایشگاه ما اجرا کنند و سپس نتایج دقیقی را به پرینستون ارائه دهند. اطلاعات به‌دست‌آمده می‌تواند زمینه‌ای برای طرح آزمایش‌های جدید باشد.

آزمایشگاه چیریک بر کاتالیزورهای همگن متمرکز است، در این شرایط از موادی استفاده می‌شود که در حلال‌های صنعتی قابل‌حل باشند. به ‌گفته‌ی چیریک، کاتالیزور همگن معمولا حوزه‌ی فلزهای ارزشمند را در برمی‌گیرد، فلزهایی که در پائین جدول تناوبی جای می‌گیرند.

این فلزها به‌دلیل موقعیتی که در جدول تناوبی دارند، دچار تغییرات الکترونی قابل پیش‌بینی می‌شوند و به‌همین دلیل می‌توان از این عناصر، جواهرات مختلف را تولید کرد، زیرا دچار اکسایش نمی‌شوند و با اکسیژن واکنش نمی‌دهند؛ بنابراین وقتی به‌سراغ عناصر فراوان بروید (برای مثال عناصر سطر اول جدول تناوبی)، ساختار الکترونیکی (جابه‌جایی الکترون‌ها در عنصر) تغییر می‌کند و با بررسی شیمی تک الکترونی می‌توانید به‌دلیل زنگ زدن و واکنش این عناصر پی ببرید. به‌گفته‌ی ویوی دونگ، استاد شیمی دانشگاه کالیفرنیا، روش چیریک تغییرات بنیادی را برای شیمی به همراه خواهد داشت. شیمی سنتی به بررسی اکسایش دوالکترونی می‌پردازد و روش پاول به اکسایش تک الکترونی. شاید در ظاهر اختلاف بزرگی نباشد؛ اما برای یک شیمی‌دان تفاوت این دو بسیار چشم‌گیر است.

مسئله‌ی حائز اهمیت برای یک شیمی‌دان عملکرد مواد در سطح الکترونی و اتمی است.  بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، این آزمایش‌ را می‌توان بر مواد دیگر هم پیاده‌سازی کرد. به گفته‌ی چیریک این پژوهش به بررسی حوزه‌ای از جدول تناوبی می‌پردازد که مدت‌هاست موردبررسی قرار نگرفته و بنابراین ثروت عظیمی برای شیمی بنیادی به شمار می‌رود. با یادگیری روش کنترل جریان الکترونی، پنجره‌ی جدیدی به روی جهان باز خواهد شد.

farshad بازدید : 40 جمعه 29 فروردین 1399 نظرات (0)

اخیرا کشف‌های بسیاری در زمینه‌ی شیمی صورت گرفته است که با دانش معمول ما متفاوت است. به تازگی دانشمندان توانسته‌اند ترکیبی جدید از هلیوم بسازند.

اگر شیمی دبیرستان را به یاد داشته باشید، می‌دانید که هلیوم گازی نجیب است، کم‌ترین میزان واکنش‌پذیری را در جدول تناوبی دارد و چون بیرونی‌ترین لایه‌ی الکترونی آن پر است، با دیگر عنصرها واکنش نمی‌دهد تا ترکیب‌های پایدار ایجاد کند.

دیگر گازهای نجیب تحت فشار زیاد ترکیباتی را ایجاد کرده‌اند؛ اما تاکنون هلیوم ترکیب پایداری ایجاد نکرده بود. دانشمندان گزارش داده‌اند که ترکیبی ساخته‌اند که به نظر می‌رسد ترکیب پایداری از هلیوم و سدیم باشد. ساخت این ترکیب بسیاری از فرضیات اساسی شیمی مدرن را زیر سوال می‌برد.

آدام پاپاو از دانشگاه یوتا و از اعضای تیم می‌گوید:

وقتی فشارهای بالا را اعمال می‌کنید، شیمی تغییر می‌کند. این فشارهای بالا در داخل زمین و در سیاره‌های متفاوتی مانند زحل قابل دستیابی است. اما این پژوهش بسیاری از معادلات را به هم می‌زند.

هلیوم دومین عنصر فراوان در جهان است و در بالای گروه شش عضوی گازهای نجیب قرار گرفته است. آخرین لایه‌ی الکترونی این عنصرها که عامل واکنش‌پذیری آن‌ها هم است، پر است؛ بنابراین این گازها با دیگر عنصرها واکنش نمی‌دهند و ترکیبی ایجاد نمی‌کنند.

این گازها از این جهت نجیب نامیده می‌شوند که با عنصرهای دیگر واکنش نمی‌دهند. البته در شرایط ویژه می‌توانید نشانه‌هایی از واکنش‌پذیری آن‌ها را مشاهده کنید. گازهای نجیب به دو دسته تقسیم می‌شوند: گروه اول شامل کریپتون، زنون و رادون تا حدودی واکنش‌پذیر شناخته می‌شوند؛ گروه دیگر شامل آرگون، نئون و هلیوم کاملا واکنش‌ناپذیر محسوب می‌شوند.

پژوهشگران راه‌هایی برای اتصال هلیوم به دیگر عنصرها یافته بودند؛ اما تاکنون نتایج ناپایدار بودند. از برهم‌کنش‌های هلیوم با دیگر عنصرها می‌توان به پیوند وان‌دروالس اشاره کرد. نیروی وان‌دروالس، جزو نیروهای جاذبه یا دافعه است که بدون نیاز به پیوند کووالانسی یا یونی شکل می‌گیرد. در واقع پیوند کووالانسی یا یونی، با اشتراک‌گذاری الکترون‌ها بین اتم‌ها شکل می‌گیرد تا یک مولکول ایجاد شود. اما پیوند وان‌دروالسی، نیروی ضعیف‌تری است که بین مولکول‌ها یا اتم‌های منفرد شکل می‌گیرد، بی آنکه مولکولی ایجاد کند.

پیوند وان‌دروالس بین هلیوم و دیگر اتم‌ها وجود دارد. در دماهای بسیار پایین، هلیوم می‌تواند “مولکول‌های واندروالسی” ایجاد کند. مولکول‌های واندروالسی خوشه‌هایی از اتم‌ها یا مولکول‌ها هستند که نیروی اتصال دهنده‌ی آن‌ها بسیار ضعیف بوده و ناپایدار نیز هستند.

هلیوم واکنش پذیر نیست؛ زیرا آرایش الکترونی لایه‌ی بیرونی آن کامل است. در واقع آرایش الکترونی لایه‌ی آخر آن جایی برای به اشتراک‌گذاری الکترون با دیگر اتم‌ها ندارد تا پیوند ایجاد شود. اما این شرایط روی سطح زمین برقرار هستند.

هلیوم یکی از فراوان‌ترین عنصرهای هستی است و در شکل‌گیری ستاره‌ها و سیاره‌های غول‌پیکر نقش دارد. هلیوم در فضا و در هسته‌ی زمین، بسیار متفاوت عمل می‌کند. اکنون پژوهشگران موفق شده‌اند تا نخستین شواهد از این رفتار عجیب را بیابند.

آلکس بولدروف، یکی از اعضای تیم از ایالت یوتا می‌گوید:

فشارهای خیلی بالا، مثل فشار مرکز کره‌ی زمین یا فشار سیاره‌های گازی همسایه کاملا شیمی هلیوم را تغییر می‌دهد.

پژوهشگران از یک مدل کامپیوتری پیش‌بینی‌کننده‌ی ساختار کریستال استفاده کردند تا پیش‌بینی کنند که آیا در فشارهای خیلی بالا، ترکیب پایدار هلیوم-سدیم می‌تواند شکل بگیرد یا خیر. آن‌ها سپس این ترکیب، یعنی Na2He را در یک سندان الماس ساختند.

این سندان الماس امکان دستیابی به فشار ۱.۱ میلیون برابر فشار اتمسفری زمین را ممکن می‌سازد. بولدروف می‌گوید که این نتایج غیر قابل انتظار بودند و آن‌ها بیش از دو سال تلاش کردند تا بازخوان‌ها و سردبیران ساینس را متقاعد کنند که نتایج آن‌ها را چاپ کنند.

تیم با توجه به این نتایج پیش‌بینی می‌کند که تحت شرایط فشار ۱۰ میلیون برابر فشاری که آن‌ها به آن دست یافته اند، سدیم به راحتی با گاز هلیوم ترکیب می‌شود و ترکیب Na2He را ایجاد می‌کند. عجیب است که این ترکیب بدون هیچ پیوند شیمیایی که آن‌ها را در کنار هم نگاه دارد، ایجاد می‌شود.

ژائو دانگ از دانشگاه نانکای در چین در بیانیه‌ای گفته است:

ترکیبی که یافته‌ایم، بسیار ویژه است: اتم‌های هلیوم پیوند شیمیایی تشکیل نداده‌اند؛ اما حضور آن‌ها برهم‌کنش‌های شیمایی بین اتم‌های سدیم را تغییر داده و الکترون‌ها را داخل حفره‌های ساختار مکعبی مستقر کرده است.

در تصویر زیر، ساختار کریستالی Na2He را می‌بینید. اتم‌های سدیم به رنگ بنفش و اتم‌های هلیوم سبز هستند. الکترون‌ها فضاهای قرمز بین آن‌ها هستند.

ساخت ترکیب پایداری از هلیوم توسط دانشمندان شیمی

ساخت ترکیب پایداری از هلیوم توسط دانشمندان شیمی

 

پاپوف می‌گوید که پیوند تشکیل شده، پیوندی واقعی مانند پیوندهای یونی یا کووالانسی نیست؛ اما این هلیوم است که ساختار را پایدار کرده است. اگر اتم‌های هلیوم را حذف کنید، این ساختار پایدار نخواهد بود. در اینجا چند بازنمود دیگر از این ترکیب را می‌بینید. در تصویر سمت چپ، سدیم صورتی و هلیوم سفید است. در تصویر سمت راست، مکعب‌های سدیم و هلیوم خاکستری و الکترون‌ها قرمز هستند:

ساخت ترکیب پایداری از هلیوم توسط دانشمندان شیمی

ساخت ترکیب پایداری از هلیوم توسط دانشمندان شیمی

اخیرا شیمی دان‌ها اکتشافات خارج از قاعده‌ی زیادی انجام داده‌اند. تیم‌های جداگانه‌ای نخستین نمونه از هیدروژن فلزی و مولکول کربنی با ۶ پیوند (و نه چهارپیوند) را ساخته‌اند؛ اما چون این نتایج با عقل سلیم مطابقت ندارند، با شک بسیاری با آن‌ها برخورد می‌شود و معمولا کسی به سراغ تکرار آزمایش نمی‌رود. نتایج این مطالعه به نظر معتبر می‌رسند؛ بنابراین منتظر نتایج جالب آزمایش‌های بعدی خواهیم ماند.

هنری رپا، از کالج امپریال لندن، در این مطالعه شرکت نداشته است. او با مقایسه‌ی کشف هیدروژن فلزی و پیوندهای هلیوم می‌گوید:

این پژوهش علمی‌تر است. ترکیب هلیوم می‌تواند پیشرفتی بزرگ در علم باشد.

باید آزمایش‌های بیشتری انجام شوند تا اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم. تا به اینجا به نظر می‌رسد که سال ۲۰۱۷ سالی است که بسیاری از باورهای شیمی قدیمی ما را به چالش کشیده است و نمی‌توان منتظر بود و دید که دیگر چه اکتشافاتی صورت خواهد پذیرفت.

farshad بازدید : 55 پنجشنبه 21 فروردین 1399 نظرات (0)

پژوهشگران دانشگاه هاروارد سردترین واکنش شیمیایی در جهان شناخته‌شده را انجام دادند که نویدبخش نوآوری‌هایی در زمینه‌های مختلف است.

دانشمندان سردترین واکنش شیمیایی را انجام دادند

ماهیت بسیار سرد این مجموعه مهم است، از آن‌جایی که در این محدوده‌های دمایی حرکت مولکول‌ها تقریبا تا حد توقف، آهسته می‌شود. اگر بخواهید یک واکنش شیمیایی اتفاق افتد، معمولا مولکول‌های کم‌سرعت چیزی نیستند که به دنبالشان باشید. اما در این مورد، کاهش دما و سرعت موجب شد پژوهشگران دانشگاه هاروارد چیزی را ببینند که تا پیش از این هرگز مشاهده نشده بود: لحظه‌ای که در آن دو مولکول به هم می‌رسند و مولکول ‌های جدید را تشکیل می‌دهند.

مینگ گوآنگ هو، فیزیکدان دانشگاه هاروارد می‌گوید:

احتمالا طی چند سال آینده، ما تنها آزمایشگاهی هستیم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

واکنش‌های شیمیایی طی یک پیکوثانیه (یک تریلیونم ثانیه) رخ می‌دهند که این امر موجب می‌شود دیدن آنچه در این بازه‌ی زمای رخ می‌دهد، بسیار دشوار شود. حتی لیزرهای فوق سریع که به‌عنوان دوربین عمل می‌کنند، تنها می‌توانند آغاز و پایان واکنش را ثبت کنند اما چیزی که در میانه‌ی واکنش رخ می‌دهد، از دید آن‌ها نیز پنهان می‌ماند. بنابراین کاهش سرعت واکنش در دمای بسیار سرد راه‌حلی عالی برای دیدن واکنش شیمیایی است.

سردترین دمای مطلق در جهان، صفر مطلق است، اما دستیابی به آن غیرممکن است، زیرا در این شرایط اتم‌ها کاملا از حرکت باز می‌ایستند. البته ما می‌توانیم به این دما نزدیک شویم. درجه حرارت بسیار کم به‌معنای انرژی بسیار کم است که به نوبه‌ی خود به واکنش بسیار کندتر تعبیر می‌شود: دو مولکول پتاسیم روبیدیوم به‌خاطر انعطاف‌پذیری انتخاب شدند و سرعت واکنش بین آن‌ها کاهش داده شد. سپس از تکنیکی که یونش نوری نامیده می‌شود برای مشاهد‌ه‌ی چیزی که در میان این دو مولکول در حال اتفاق افتادن بود، استفاده شد. به این ترتیب، برای دانشمندان داده‌های واقعی مهیا شد تا آن‌ها بتوانند مدل‌ها و فرضیه‌های خود را تکمیل کنند.

توانایی مشاهده‌ی واکنش‌های شیمیایی در چنین سطوح بنیادی فرصتی برای طراحی واکنش‌های جدید نیز ایجاد می‌کند و تعداد نامحدودی از ترکیبات قابل تصور هستند که در هر زمینه‌ای از ساخت مواد گرفته تا محاسبات کوانتومی می‌توانند مفید باشند. این مسیری است که کانگ کئون نی، پژوهشگر دانشگاه هاروارد، سال‌ها است در آن قرار دارد و از مدت‌ها پیش به مطالعه در مقیاس‌های کوچک مشغول بوده است تا آنچه را در هنگام واکنش مواد شیمیایی رخ می‌دهد، مشاهده و کنترل کند. اکنون، پژوهشگران درحال بررسی راه‌هایی هستند که در آن برای تغییر واکنش‌های شیمیایی، مواد یا انرژی را قبل یا در حین واکنش دستکاری کنند. هو می‌گوید:

اکنون با ابزاری که ما در دست داریم، می‌توانیم درمورد تغییر و کنترل واکنش‌ها فکر کنیم. بدون این تکنیک، بدون این مقاله، ما حتی نمی‌توانیم در این باره فکر کنیم.

farshad بازدید : 53 پنجشنبه 21 فروردین 1399 نظرات (0)

 دانستن مفهوم انتروپی کمک زیادی به درک بسیاری از پدیده‌های زندگی روزمره می‌کند و رویکردی جدید در توجیه پدیده‌ها خلق می‌کند.

انتروپی یک مفهوم بسیار حیاتی در علم فیزیک و شیمی است و پدیده‌های بسیاری را توضیح می‌دهد. برای مثال، حل شدن رنگ در آب، ذوب شدن یخ و خارج شدن هوا از سوراخ لاستیک خودرو را در نظر بگیرید. توضیح تمام این وقایع ریشه در مفهوم انتروپی دارند؛ با این حال، فهم انتروپی چندان هم ساده نیست و گاهی گیج‌کننده به نظر می‌رسد.

در دوران مدرسه و دانشگاه، کتاب‌های درسی ما، انتروپی را به‌عنوان معیاری برای سنجش بی‌نظمی معرفی کرده‌اند و این جمله‌ی معروف را بارها شنیده‌اید که انتروپی و بی‌نظمی جهان رو به افزایش است. البته چنین تعریفی نادرست نیست؛ اما درک خاصی از انتروپی به ما نمی‌دهد.

انتروپی و ارائه مفهوم آن به زبان ساده

انتروپی و ارائه مفهوم آن به زبان ساده

 

در واقع، انتروپی مفهومی است که به انرژی معنا می‌دهد؛ زیرا انرژی زمانی قابل استفاده است که قابلیت پخش شدن داشته باشد. انتروپی همان میزان تمایل، به پخش و انتشار یک انرژی انباشته شده است. در بسیاری از کتاب‌های درسی برای معرفی انتروپی از تمثیل اتاق مرتب و اتاق نامرتب استفاده می‌کنند و این‌طور نتیجه‌گیری می‌کنند که اتاق نامرتب انتروپی بیشتری از اتاق مرتب دارد. در صورتی که این نتیجه‌گیری دقیق نیست.  بی‌نظمی انتروپی از جنس بی‌نظمی تعریف شده در ذهن ما نیست. سیستمی که حجم بیشتری دارد، مکان‌های بیشتری هم برای حضور مولکول‌ها خواهد داشت و مولکول‌ها موقعیت‌های بیشتری برای جابه‌جایی دارند؛ پس در مقایسه ی این دو اتاق، انتروپی اتاقی بیشتر است که فضای بیشتری داشته باشد.

اهمیت انتروپی

برای درک بهتر مفهوم انتروپی می‌توان گریزی به تاریخ زد. اینکه چرا بحث انتروپی مطرح شد؟ و شناخت انتروپی قرار بود کدام نیاز بشر را رفع کند؟

شاید اهمیت کاربردی انتروپی به دوران انقلاب صنعتی برگردد. دورانی که موتورها و ماشین‌آلات مورد توجه عموم قرار گرفت؛ با این حال ماشین‌های بخار آن دوران توان تقریبی معادل ۱۰ اسب‌بخار! داشتند و نخستین موتورهای طراحی شده، با راندمانی کم‌تر از ۲ درصد کار می‌کردند.

انتروپی و ارائه مفهوم آن به زبان ساده

انتروپی و ارائه مفهوم آن به زبان ساده

 

به‌دنبال آن مهندسان به طراحی و ساخت موتورهای پربازده‌تر علاقه‌مند شدند. در همین دوران بود که رودلف کلاوزیوس، فیزیکدان آلمانی مفهوم انتروپی را به جهان معرفی کرد

قطعات یک موتور زمانی شروع به حرکت می‌کنند که سوخت وارده به آن، ایجاد گرما کند. در واقع در اینجا انرژی تمایل به انتشار خود از طریق آزاد کردن گرما را دارد. مشکلی که در خصوص راندمان موتورهای اولیه وجود داشت، این بود که گرمای آزاد شده به‌صورت متمرکز ایجاد نمی‌شد و همین باعث هدررفت انرژی و کاهش راندمان این دستگاه‌ها می‌شد. بنابراین درک انتروپی به ساخت موتورهایی با پخش انرژی متمرکزتر و راندمان بالاتر کمک کرد. در این برهه از تاریخ بود، که انتروپی جان گرفت!

انتروپی: یک پدیده‌ی آماری

فرض کنید یک زلزله‌ی شدید اتفاق می‌افتد و کل اتاق شما زیر و رو می‌شود! در این حالت انتظار دارید که کتاب‌های داخل قفسه‌ی کتابخانه‌تان در اطراف پراکنده شوند یا به‌صورت مرتب روی میز مطالعه‌تان قرار بگیرند؟ طبیعتا احتمال اول بر مبنای شهود شدنی‌تر است و احتمال دوم، حتی ممکن است احمقانه به نظر برسد!

انتروپی و ارائه مفهوم آن به زبان ساده

انتروپی و ارائه مفهوم آن به زبان ساده

 

پیش از این گفته شد که انتروپی شاخصی برای اندازه‌گیری میزان پخش و انتشار انرژی است. یک انرژی انباشته راه‌های زیادی برای آزاد شدن دارد. یک فنجان چای داغ را در نظر بگیرید که در معرض دمای اتاق قرار گرفته است. اگر یک لحظه قانون دوم ترمودینامیک را فراموش کنید، می‌توانید این احتمال را بپذیرید که امکان داغ‌تر شدن چای داخل فنجان هم وجود دارد!

از نظر ترمودینامیک آماری، یک فنجان چای داغ در هوای اتاق می‌تواند داغ‌تر هم بشود! اما احتمال آن بسیار کم است

در واقع از نقطه نظر آماری انرژی ناشی از برخوردهای مولکولی داخل فنجان می‌تواند متمرکز شده و چای را داغ‌تر کند. اما این احتمال عددی یک روی چند تریلیارد است! زیرا راه‌های آزاد شدن انرژی بیشتر از متمرکز شدن آن است.خودتان را به‌عنوان بخشی از این سیستم در نظر بگیرید. تمایل‌تان به خواندن یک کتاب بیشتر است یا تماشای یک ویدیوی کوتاه در اینستاگرام؟ در حالت طبیعی و خود به خود، انرژی شما متمایل به آزاد شدن طی یک مسیر ساده‌تر را دارد از این رو گزینه‌ی دوم محتمل‌تر است. گزینه‌ی اول هم بعید نیست اما نیاز به تمرکز انرژی دارد که از نظر آماری احتمال وقوع آن کم‌تر است.

در یک تحلیل آماری می‌توان ثابت کرد  که تعداد حالت‌‌های بی‌نظمی یک سیستم بسیار بیشتر از حالت‌های منظم آن است؛ بنابراین هیچ نیروی مرموزی، سیستم‌ها را به سمت انتروپی بیشتر سوق نمی‌دهد. بنابراین افزایش انتروپی تنها از دید آماری محتمل‌تر است. به همین دلیل، انتروپی پیکان زمان نامیده می‌شود و شاخصی برای تشخیص گذشت زمان است.

چرا انتروپی همیشه در حال افزایش است؟

برای درک بهتر این موضوع دو کمیت انرژی و انتروپی را با هم مقایسه می‌کنیم. انتروپی از جنس انرژی نیست. در ابتدای مطلب گفته شد که انتروپی شاخصی برای اندازه‌گیری تمایل انرژی به انتشار است؛ این واقعیت را طور دیگری هم می‌توان بیان کرد. انتروپی، فعالیت‌های تصادفی در یک سیستم را اندازه‌گیری می‌کند. در اینجا، منظور از تصادفی، وحشی بودن انرژی است که خود به خود مهار نشده و به کار فیزیکی تبدیل نمی‌شود. در واقع، انتروپی معیاری برای اندازه‌گیری انرژی تلف شده است! اندازه‌گیری بخشی از انرژی که به کار تبدیل نمی‌شود. ضمن اینکه انتروپی چگونگی توزیع و انتشار انرژی را در جهان مشخص می‌کند.

انتروپی و ارائه مفهوم آن به زبان ساده

انتروپی و ارائه مفهوم آن به زبان ساده

 

مقدار انرژی جهان بدون هیچ کم و زیاد شدنی، ثابت است؛ اما مسیرهایی که این انرژی آزاد می‌شود، در حال تغییر است. آزاد شدن انرژی‌های انباشته معادل افزایش انتروپی خواهد بود. در جهان، انرژی‌های انباشته‌ی زیادی وجود دارد که هنوز دست بشر به آن‌ها نرسیده است. در کنار سوخت‌های فسیلی که جزو انرژی‌های تجدیدناپذیر طبیعت هستند، منابع انرژی عظیمی در جهان وجود دارد که هنوز آن‌ها را به کار نگرفته‌ایم و امکان استفاده از آن‌ها وجود دارد. جدا از تمایل انرژی به آزاد شدن، گذر زمان با آزاد شدن حجم بالاتری از انرژی‌ همراه خواهد بود که باعث روند رو به افزایش انتروپی خواهد شد.

 انتروپی و قانون دوم ترمودینامیک

قانون دوم ترمودینامیک‌ با تمام هیاهویش فقط یک جمله دارد: انتروپی جهان در حال افزایش است!  این قانون با تمام خلاصه و مختصر بودنش، معنای عمیقی دارد و کمک بزرگی به درک ما از نحوه‌ی عملکرد فرآیندها در جهان هستی می‌کند. برای مثال این قانون به ما توضیح می‌دهد، چرا یک قابلمه‌ی داغ پس از مدتی سرد می‌شود، چرا بدن ما حتی در هوای سرد هم گرم باقی می‌ماند، چرا بنزین خودروی ما را راه می اندازد و پرسش‌های بی‌شماری که به‌صورت روزمره درگیر آن‌ها هستیم.  در واقع، قانون دوم ترمودینامیک، اصل اساسی صنایع شیمیایی است که در نیمی از قرن گذشته، مردم دنیا را از گرسنگی نجات داده است؛ تولید دارو، کودهای شیمیایی و تولیدات دیگری که به بقای طولانی‌تر بشر در زمین کمک کرده‌اند.

قانون دوم ترمودینامیک می‌گوید که انرژی در جهان مادی، به هر شکلی که باشد، یا پراکنده می‌شود یا گسترش پیدا خواهد کرد.  بنابراین انتروپی میزان خود به خود بودن فرآیندها را به‌صورت کمی اندازه‌گیری می‌کند و مشخص می‌کند که در یک دمای به‌خصوص، چه مقدار انرژی، آزاد شده است. به بیان دیگر، قانون دوم ترمودینامیک بیان می‌کند که هر فرایند در جهتی پیش می‌رود که انتروپی آن در سیستم افزایش پیدا کند.

عوامل مؤثر بر انتروپی

موارد مختلفی می‌توانند بر انتروپی یک سیستم تأثیرگذار باشند. در حالت کلی انتروپی تابعی از حجم و دما است و افزایش هر دوی این‌ها باعث افزایش انتروپی خواهد شد.با دادن گرما به یک سیستم، (برای مثال یک محفظه‌هوا) دمای آن افزایش پیدا می‌کند و به‌دنبال افزایش دما، تحرک یا همان انرژی جنبشی مولکول‌های سیستم هم بیشتر خواهد شد؛ بنابراین تعداد برخوردهای مولکولی افزایش پیدا کرده و آمادگی سیستم برای انتشار انرژی‌اش بیشتر می‌شود؛ در این حالت می‌توان، انتظار کار هم از سیستم داشت. چنانچه یک پیستون به سیستم متصل باشد، انرژی حرارتی می‌تواند باعث حرکت آن شود. (جرقه‌ی انقلاب صنعتی!)

با این حال، فقط بخشی از این گرما باعث حرکت پیستون می‌شود و قسمت عمده‌ی آن صرف افزایش برخوردهای مولکولی خواهد شد. حجم سیستم  هم یکی از عوامل تأثیرگذار بر افزایش انتروپی است. همان‌طور که در مثال اتاق مرتب و اتاق نامرتب گفته شد، سیستمی که حجم بیشتری دارد، مکان‌های بیشتری هم برای حضور مولکول‌ها خواهد داشت و مولکول‌ها موقعیت‌های بیشتری برای جابه‌جایی دارند؛ در نتیجه افزایش حجم یک سیستم به افزایش انتروپی منجر خواهد شد.

تغییر فاز مواد هم یکی از عوامل مؤثر بر انتروپی است. گذار از یک فاز به یک فاز دیگر می‌تواند با افزایش یا کاهش انتروپی همراه باشد. برای مثال فرایند ذوب نوعی تغییر فاز از جامد به مایع است. در فاز مایع، فضای مولکولی نسبت به جامد آزادتر است بنابرین در ذوب انتروپی افزایش پیدا می‌کند. در فرآیندی مانند چگالش که گاز به جامد تبدیل می‌شود، فضای مولکولی محدودتر شده و با کاهش انتروپی مواجه خواهیم بود.

انتروپی و پیکان زمان

زمان همواره در حال جریان است و فقط یک جهت رو به جلو دارد. به این ترتیب، هر آینده‌ای را به سمت گذشته می‌برد. آرتور ادینگتون، ستاره شناس بریتانیایی، این رفتار زمان را پیکان زمان نامیده است؛ در واقع همین حرکت نامتقارن زمان است که دنیای ما را به سمت تکامل سوق می‌دهد؛ به‌این ترتیب، از آغاز آفرینش تا بیگ‌بنگ و پایان جهان، روالی قابل توجیه است.

از قانون دوم ترمودینامیک برای توضیح بهتر این رفتار زمان استفاده می‌شود؛ انتروپی جهان، از آغاز بیگ‌بنگ تا به امروز روند رو به افزایش داشته است. به همین دلیل، جهان به سمتی پیش می‌رود که بین توزیع جرم و انرژی، تعادل برقرار کند؛ از این رو، در طول این فرایند، ستارگانی متولد می‌شوند، کهکشان‌هایی شکل می‌گیرند و واکنش‌های شیمیایی مختلفی به وقوع می‌پیوندند. در کنار این‌ها، مرگ و متلاشی شدن هم اتفاق می‌افتاد تا این تعادل حفظ شود.

اگر روال هستی به این شکل نبود، طبیعتا جهان به شکلی که اکنون می‌شناسیم، وجود نداشت. بدون پیکان زمان، از هیچ کهکشان و حیاتی خبری نبود. ضمن اینکه مرگ و نابودی هم وجود نداشت؛ زیرا دیگر جرم و انرژی در حال تبادل نبودند. از این رو، مفهوم انتروپی و کاربرد آن در قانون دوم ترمودینامیک، جالب توجه است؛ زیرا این مفهوم می‌تواند بین گذشته و آینده تمایز ایجاد کرده و جهت زمان را مشخص کند.

می‌دانیم، مقدار انرژی انباشته شده و پخش شده در جهان، محدود است و در نهایت این دو مقدار به یک تعادل خواهند رسید. در یک حالت تعادل کامل، تمام انرژی انباشته شده به انرژی آزاده شده تبدیل می‌شود و هیچ انرژی دیگری وجود ندارد؛ بنابراین در این شرایط، ستاره‌ای تشکیل نمی‌شود، واکنشی روی نمی‌دهد و حیاتی شکل نمی‌گیرد. به این ترتیب آنچه باقی می‌ماند، یک جهان سوت و کور خواهد بود! بنابراین، شاید بد نباشد توجه ویژه‌تری به انرژی‌های زندگی خود کنیم.

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 41 سه شنبه 19 فروردین 1399 نظرات (0)

هدف از تهیه این پروژه در اختیارگذاشتن سورس کد مربوط به کاملترین و حرفه ای ترین فروشگاه اینرنتی لباس با قیمت بسیارمناسب برای دانشجویان و علاقمندان به برنامه نویسی در محیط Net. می باشد. 

این پروژه با آخرین و بروزترین متدها در پلتفرم ASP.NET طراحی شده است که مهم ترین تکنولوژی آن MVC یا همان Model , View , Controller می باشد

 قسمت Controller یا همان سمت سرور این پروژه با زبان محبوب سی شارپ کدنویسی شده است 

و در قسمت View یا همان ظاهر پروژه زبان های برنامه نویسی همچون Html,CSS,Ajax,Json,Bootstrap به کاربرده شده است 

این پروژه شمال دو بخش اصلی : پنل مدیریت و فرم اصلی فروشگاه می باشد 

بخش های مختلف پنل مدیریت شامل موارد زیر می باشند:

دسته بندی منوها ، دسته بندی محصولات ، مدیریت محصولات ، مدیریت نمایندگی های فروش ، مدیریت فاکتورها و ارسال و دریافت ایمیل می باشد

 

فرم اصلی فروشگاه مخصوص کاربران و مشتریان شامل موارد زیر می باشد :

صفحه ورود ، صفحه ثبت نام ، فرم ارسال Email ، صفحه محصولات ، صفحه خرید محصول ، فرم سبدخرید ، لیست خریدها و.... می باشد.

تمامی فایل های مربوط به پایگاه داده SQL SERVER درون فایل زیپ قرارداده شده است. 

برای استفاده  از پروژه ابتدا فایل های پایگاه داده با فرمت MDF را در نرم افزار SQL SERVER و در قسمت پایگاه داده Attach کنید.

تصاویر مربوط به بخش های مختلف پروژه درون فایل زیپ وجود دارد و میتوانید از تصاویر موجود استفاده کنید. 

امید است تا پروژه طراحی شده مورد رضایت شما عزیزان قرار بگیرد

اگر به راهنمایی بیشتر نیاز دارید میتوانید از پشتبانی آنلاین و 24 ساعته وبسایت Best Source سوالات و مشکلات خود را بپرسید.

جهت خرید به لینک زیر مراجعه نمائید

https://rizy.ir/WIx9h

farshad بازدید : 55 سه شنبه 19 فروردین 1399 نظرات (0)

شیمی اساسا علمی است که به مطالعه و بررسی همه چیز می‌پردازد. در واقع، علم شیمی آنقدر مهم است که اغلب “علم پایه ” نامیده می‌شود زیرا رشته‌ای است که همه علوم دیگر را به هم وصل می‌کند. هر کسی که تا به حال سریال تلویزیونی بریکینگ بد را تماشا کرده باشد می‌داند چقدر شیمی می‌تواند جذاب و جالب باشد. اما شاید حتی بسیاری از جمله بازیگران آن چیزی درباره‌ی شیمی ندانند. به همین خاطر در ادامه و برای آشنایی بیشتر شما می‌خواهیم به 20 حقیقت جالب و جذاب درباره شیمی اشاره کنیم.

1. هر انسانی حدود 150 وات گرما در یک زمان مشخص تولید می‌کند

به همین دلیل است که برگزاری مهمانی و جشن خانوادگی در خانه، راه بسیار خوبی برای صرفه جویی در هزینه‌های گرمایشی است.

2. هلیوم 14.5 برابر سبک تر از هوا است

به همین دلیل است که بالن‌های هلیوم در هوا شناور و معلق می‌مانند.

3. به طور میانگین، 60 درصد بدن هر انسانی از آب تشکیل شده است

بدن نوزادانی که تازه به دنیا آمده‌اند از آب بسیار بیشتری (حدود 80 درصد) تشکیل شده است. با این حال، یک سال بعد از تولد این مقدار در همان حجم 60 درصد تثبیت می‌شود.

4. اصابت رعد و برق به هر چیزی می‌تواند گرمایی به اندازه 54000 درجه فارنهایت داشته باشد

بنابراین، قبل از اینکه در یک طوفان تندری و در نزدیکی رعد و برق رانندگی کنید، کمی فکر کنید.

5. الماس به یک دلیل یخ نامیده می‌شود!

حقایقی جذاب و جالب درباره ی علم شیمی

حقایقی جذاب و جالب درباره ی علم شیمی

در یک سطح شیمیایی، الماس‌ها از یک ساختار بلوری سه بعدی منحصر به فرد تشکیل شده‌اند که به راحتی گرما را منتقل می‌کنند و سطح خارجی این جواهر گرانبها را سرد می‌کنند.

6. یک اینچ آب برابر با 10 اینچ آب در دمای 30 درجه فارنهایت است

اما علت چیست؟ زیرا اکثر مواد در سرما فشرده شده و کوچکتر می‌شوند. آب آنقدر انرژی زیادی دارد که می‌تواند آن را به مواد دیگری داده و گسترش یابد.

7. جدول مندلیف در اصل در یک برگه تقلب در آخرین لحظه ایجاد شد

در دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ به استادی به نام دیمیتری مندلیف مهلت محدودی داده شد تا توضیحی از تمام عناصر شناخته شده‌ی آن زمان را ارائه دهد و بنابراین میانبری تحت عنوان جدول مندلیف خلق شد.

8. صدا با سرعت 4.3 برابر  بیشتر  از هوا از آب عبور می‌کند

ذرات آب نسبت به ذرات اکسیژن به یکدیگر بسیار بیشتر نزدیک هستند و این یعنی اینکه عبور صدا از یک ذره به ذره دیگر در آب بسیار راحت‌تر بوده و بنابراین صدا سریعتر منتقل می‌شود.

9. مس به طور طبیعی عنصری ضد باکتریایی است

مصرف دوز کمی از این ماده مغذی برای انسان‌ها و باکتری‌ها مفید و ضروری است اما در دوزهای بالا، باکتری‌ها را از بین می‌برد. مس تنها عنصر شناخته شده‌ای است که به این نحو عمل می‌کند.

10. قبل از هر چیزی دیگری در جهان هیدروژن وجود داشت

حقایقی جذاب و جالب درباره ی علم شیمی

حقایقی جذاب و جالب درباره ی علم شیمی

در اولین روزهای آفرینش جهان تنها عنصر موجود، هیدروژن بود. اتم‌های هیدروژن به هلیوم پیوند می‌خورند و به کربن تبدیل می‌شوند و از آنجا به ایجاد انواع عناصر پیچیده‌تر ادامه می‌دهند و جهان را به شکلی که  امروز می‌بینیم شکل می‌دهند.

11. اولین عنصر تقریبا مصنوعی که به جدول تناوبی اضافه شد، تکنسیوم بود

تکنسیوم نیز یکی از سبک‌ترین عناصر شیمیایی بوده و به طور کامل از ایزوتوپ‌های رادیواکتیو ناپایدار تشکیل شده است. نام تکنسیوم از واژه یونانی “مصنوعی” گرفته شده است.

12. بدن انسان آنقدر گرافیت دارد که حدود 9000 مداد را تولید کند

اما گرافیت چه چیزی است؟ گرافیت یک شکل کریستالی از عنصر کربن است که در دماهای بالا به الماس تبدیل می‌شود.

13. گچ از هزاران تن پلانکتون فسیلی ساخته شده است

این فسیل‎ها در نهایت به سنگ آهک تبدیل می‌شوند؛ سنگ آهک ماده‌ای است که بیشتر از کربنات کلسیم تشکیل شده است. شاید همین توضیح کوتاه، به این سوال که چرا گچ مزه بدی دارد جواب خوبی بدهد.

14. بوی تازه‌ای که بعد از یک طوفان رعد و برق به مشام می‌رسد در واقع بوی اوزون است

هنگامی که رعد و برق اتفاق می‌افتد واکنش شیمیایی در سطح زمین ایجاد می‌شود که ازن، همان ترکیب اکسیژنی که از جو محافظت می‌کند را به وجود می‌آورد. بنابراین، این ازن است که بوی منحصر به فرد را پس از یک رعد و برق ایجاد می‌کند.

15. بیشتر عناصر شیمیایی فلزی هستند

حقایقی جذاب و جالب درباره ی علم شیمی

حقایقی جذاب و جالب درباره ی علم شیمی

تقریبا سه چهارم تمام عناصر شیمیایی شناخته شده فلز هستند.

16. DNA در برابر شعله مقاوم است

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که وقتی نمونه‌هایی از بلوک‌های ژنتیکی را به پارچه اضافه می‌کنند، قابلیت اشتعال کاهش می‌یابد.

17. اوگانسون، یکی دیگر از عناصر مصنوعی، سنگین‌ترین عنصر در جهان است

اوگانسون عنصر بسیار جدیدی است و در سال 2016 رسما شناخته شد. نام آن از فیزیکدان هسته‌ای معروفی به نام یوری اوگانسیان گرفته شده است.

18. شیشه به لحاظ فنی مایع و جامد نیست

شیشه در واقع از مولکول‌های جاری و فراوان تشکیل شده است. نکته اینجا است که جریان مولکول‌ها آنقدر کند است که نمی‌توان آن را مایع در نظر گرفت و همچنین از لحاظ فنی آنقدر سریع است که نمی‌توان آن را جامد دانست. بنابراین، شیشه را باید در دسته‌ی جامدات آمورف قرار داد.

19. آمازون به طور مستقیم تقریبا 20 درصد کل اکسیژن جهان را تامین می‌کند

شاید به همین خاطر بهتر است به جنگل‌های بارانی آمازون بیش از قبل بها داده و از آن‌ها محاقظت شود.

20. تا 5 میلیارد سال دیگر خورشید به ابرستاره‌ای سرخ تبدیل می‌شود و سیاره عطارد و زهره را می‌بلعد

ابرستاره‌های سرخ، آخرین مرحله تکامل ستاره‌ها هستند که رنگ خاص خود را از فرایند خنک‌سازی و توسعه آن می‌گیرند و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که هیدروژن جهان تمام شده باشد.

farshad بازدید : 69 یکشنبه 17 فروردین 1399 نظرات (0)

پکیج آموزش تصویری سی شارپ با هدف آموزش پایه ای و اصولی زبان محبوب سی شارپ برای دانشجویان و افراد علاقمند به برنامه نویسی در محیط Net. تهیه شده و سعی شده تا تمامی نکات مهم و مطالب مربوط به کنترل های زبان سی شارپ به طور کامل و بر اساس سرفصل های آموزشی استاندارد آموزش داده شود.

در این پکیج 14 فایل زیپ وجود دارد که درون هرفایل کنترل یا کامپوننت خاصی در نظر گرفته شده و به طور کامل در قالب یک مثال کاربردی آموزش داده شده است و همچنین پروژه مربوط به هر ویدیو نیز درون فایل خودش قرار داده شده است.

مدرس : مهندس فرشاد مراحم کارشناس IT و برنامه نویس دات نت

سرفصل های آموزشی این پکیج به ترتیب عبارت اند از :

فایل اول : 

آموزش تصویری کنترل Masked Text Box در ویندوز فرم #C

فایل دوم :

آموزش تصویری کنترل Background Worker در ویندوز فرم #C

فایل سوم :

آموزش تصویری کنترل Chart در ویندوز فرم #C

فایل چهارم :

آموزش تصویری کنترل Help provider در ویندوز فرم #C

فایل پنجم :

آموزش تصویری کنترل Tool tip در ویندوز فرم #C

فایل ششم :

آموزش تصویری کنترل Progress Bar در ویندوز فرم #C

فایل هفتم :

آموزش تصویری کنترل File System Watcher در ویندوز فرم #C

فایل هشتم :

آموزش تصویری کنترل Track Bar در ویندوز فرم #C

فایل نهم :

آموزش تصویری کنترل Tree View در ویندوز فرم #C

فایل دهم :

آموزش تصویری کنترل Windows Media Player در ویندوز فرم #C

فایل یازدهم :

آموزش تصویری کنترل Combo box در ویندوز فرم #C

فایل دوازدهم :

آموزش تصویری کنترل Font,Color Dialog در ویندوز فرم #C

فایل سیزدهم :

آموزش تصویری کنترل Process در ویندوز فرم #C

فایل چهاردم :

آموزش تصویری کنترل Notify Icon در ویندوز فرم #C

 

 

فرمت تمامی ویدیوها MP4 می باشد

جهت خرید فایل به آدرس زیر مراجعه نمائید

https://rizy.ir/Khmm

farshad بازدید : 39 یکشنبه 10 فروردین 1399 نظرات (0)

علت شکست استارتاپ ها ، دنبال کردن رویاها

علت شکست استارتاپ ها ، دنبال کردن رویاها

دنبال‌کردن رویاها از شعارهای پرکاربرد دنیای استارتاپی است که بیش از همه به گوش می‌رسد. آیا واقعا چنین رویکردی برای موفقیت کافی خواهد بود؟

 

دنیای استارتاپی و تصور زندگی کارآفرین‌های بزرگ برای بسیاری از افراد جذابیت دارد. صبحی که با ورزش و یک صبحانه‌ی سالم شروع می‌شود و احتمالا با سفر به‌وسیله‌ی دوچرخه، اسکوتر یا هر ابزار جذاب دیگر به محل کار ادامه پیدا می‌کند. کارآفرینی که انرژی خود را برای شروع یک روز کاری جدید جمع می‌کند و آینده‌ی روشنی را پیش‌روی چشمانش می‌بیند. او باید برای انواع روش‌های مدیریتی از چرخش، مقیاس‌دهی، ساختارشکنی تا بسیاری موارد دیگر استفاده کند تا دنیا به جایی بهتر برای زندگی تبدیل شود. اکثر افراد در کنار این چشم‌انداز زیبا تصور می‌کنند که کارآفرین‌ها، تنها با دنبال‌کردن رویاهای خود به موفقیت و درآمد می‌رسند.

آنچه خواندید، بخشی از کلیشه‌های همیشگی سیلیکون‌ولی محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر پرداختن به این کلیشه‌ها به اوج خود رسیده است و امروز بیش از همیشه شاهد تبلیغ شدن‌شان هستیم. نگاهی به اینستاگرام یا حتی لینکدین کنید تا با سیلی از جمله‌های انگیزه‌بخش با هدف دنبال‌کردن رویاها روبه‌رو شوید. قطعا همه‌ی ما می‌خواهیم احساس شگفت‌انگیزی از کسب‌وکار خود داشته باشیم. به‌علاوه مقاومت و پشتکار اغلب به نتایج عالی ختم می‌شود. درنهایت ترک‌کردن شغل ثابت برای پیگیری رویای شخصی، برای هر شخصی جذاب به نظر می‌رسد.

ما شعارهای انگیزشی را در ترکیب با افراد موفق جهان، تشدید می‌کنیم. افراد تصور می‌کنند که اگر ۸۰ ساعت در هفته مشغول به فعالیت باشند و مسیر قهرمانان خود را دنبال کنند، احتمالا محصول و ابزار بزرگ بعدی را در دنیای فناوری خلق خواهند کرد. البته قطعا چنین نتیجه‌ای محتمل است، اما اغلب اتفاق متفاوتی رخ می‌دهد. چنین رویکردی اغلب باعث می‌شود که افراد باهوش، کسب‌وکاری را پیش از آماده‌بودن کامل، راه‌اندازی کنند.

آیتکین تانک، بنیان‌گذار JetForm، نظرات جالبی درباره‌ی تأسیس استارتاپ و دنبال‌کردن رویاها دارد. او با توضیح بخش‌های بالا، دنبال‌کردن رویا را ابزاری کافی برای موفقیت نمی‌داند و مفهوم بوت‌استرپ را به‌عنوان مسیر مناسب پیشرفت بیان می‌کند. او جت‌فرم را ۱۳ سال پیش تأسیس کرد که حتی گوگل هم از رقبای جدی برای تصاحب سهم بازار بود. اکنون آن‌ها پنج میلیون کاربر و ۱۴۰ کارمند دارند و آیتکین به‌هیچ‌عنوان دنبال‌کردن رویا را دلیل این موفقیت نمی‌داند. او بوت‌استرپ را به‌عنوان مسیر توسعه انتخاب کرد که در کنار ساختن کسب‌وکار مورد علاقه، آزادی و زندگی شخصی او را نیز حفظ کرد. بنیان‌گذار جت‌فرم در مسیر بوت‌استرپ درس‌های متعددی آموخت که در ادامه به ۶ مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

علت شکست استارتاپ ها ، دنبال کردن رویاها

شغل اصلی به‌عنوان موتور محرک کسب‌وکار

دیدگاه افراد به شغل باید چیزی فراتر از حقوق و مزایا باشد. اگر با یک کارمند صحبت کنید، قطعا به ریزه‌کاری‌ها و مهارت‌های متعددی پی می‌برید که برای حیات یک کسب‌وکار الزامی هستند. کار کردن در فضای یک شرکت همچنین درس‌های راهگشایی پیرامون ارتباطات، کار تیمی، مدیریت و کسب‌وکار به‌صورت کلی به شما می‌دهد. به‌علاوه شاید در همان شرایط کاری ایده‌ی استارتاپ به ذهنتان خطور کند که برای بسیاری از کارآفرین‌ها، همین اتفاق رخ داده است.

آیتکین داستان خود را برای توصیف شرایط کارمندی بیان می‌کند. او پس از دانشگاه به‌عنوان توسعه‌دهنده و به مدت پنج سال در یک شرکت رسانه‌ای مشغول به کار بود. نیروهای ویراستاری آن شرکت همیشه برای نظرسنجی، رای‌گیری، مسابقه و بسیاری موارد دیگر، به فرم‌های تحت وب شخصی‌سازی‌شده نیاز داشتند. ساختن فرم‌ها فرایندی خسته‌کننده و تکراری بود که او را به توسعه‌ی ابزاری راحت‌تر تشویق کرد. همین رویکرد درنهایت به ساخت JetForm انجامید.

پیداکردن راهی برای حل چالش‌ها

کلمه‌ی اشتیاق به‌اندازه‌ی کلیشه‌ی استارتاپ گسترش پیدا کرده است. امروز همه‌ی افراد به اشتیاق و موضوع مورد علاقه‌ی خود می‌اندیشند تا به‌عنوان ایده‌ی استارتاپ از آن استفاده کنند. دراین‌میان موفق‌ترین استارتاپ‌ها آن‌هایی هستند که مشکلی را از کاربران حل می‌کنند.

برخی کارشناسان کسب‌وکار اعتقاد دارند که بهترین ایده‌های استارتاپی نشان‌دهنده‌ی چیزی هستند که بنیان‌گذار آن‌ها می‌خواهد. از نظر آیتکین، ایده‌ها باید درباره‌ی نیازهای مردم (و نه بنیان‌گذاران) باشد. بنیان‌گذارها تنها باید توانایی ساختن محصول و راهکاری برای رفع آن نیاز را داشته باشند. شروع کردن با نیاز کنونی مردم، کارآفرین را در رقابت استارتاپی کیلومترها جلوتر از رقیبی قرار می‌دهد که تنها به اشتیاق خود می‌اندیشد.

رشد طبیعی

دنبال‌کردن رویاها اغلب به‌معنای مقیاس‌دهی پیش از اتمام سرمایه‌ی موجود استارتاپ است. ساعت معکوس پیشرفت یا شکست استارتاپ از همان زمانی تیک‌تاک می‌کند که استعفا از شغل روزمره را امضا می‌کنید. دراین‌میان آزمایش ایده به‌عنوان فعالیت جانبی و ادامه‌دادن آن تا زمان معقول شدن، رویکرد هوشمندانه‌تری خواهد شد. درنهایت بدون فشارهای سرمایه‌گذار یا اهداف بیش‌از‌حد بزرگ، هیچ‌کس تلاش خارق‌العاده‌ای برای رشد سریع و همه‌جانبه ندارد.

علت شکست استارتاپ ها ، دنبال کردن رویاها

فعالیت بدون حضور سرمایه‌گذار، رشد طبیعی را آسان‌تر می‌کند. همان‌طور که گفته شد، فشار کمتری برای مقیاس‌دهی وجود دارد، اما قطعا کار زیادی نیاز خواهد بود. به‌علاوه زمان پیشرفت هم در مسیر بوت‌استرپ طولانی‌تر می‌شود. ساختن کسب‌وکار با استفاده از هزینه‌ی مشتریان و بدون نیاز به سرمایه‌گذار خطرپذیر، حساسیت بالایی دارد، اما به‌هرحال ارزش نهایی آن بیشتر خواهد بود. فراموش نکنید، کاربری که برای سرویس و محصول شما هزینه پرداخت می‌کند، به‌نوعی کسب‌وکار را تأیید کرده است.

علت شکست استارتاپ ها ، دنبال کردن رویاها

اجبار به تمرکز

اداره‌کردن کسب‌وکار به‌معنای تقسیم زمان، انرژی و تمرکز کاری خواهد بود؛ به‌عنوان مثال باید استراتژی‌های سطح بالا را با جزئیات عملیاتی مقایسه و تحلیل کنید و عموما این فرایند باید با سرعت بالایی انجام شود. دراین‌میان اگر سرمایه‌‌گذار هم داشته باشید، کارهای دیگر همچون آماده‌کردن ارائه‌های خسته‌کننده هم به وظایف شما افزوده می‌شود.

شرکت‌هایی که با بوت‌استرپ اداره می‌شوند، تنها به مشتریان و کاربران خود پاسخگو هستند. آن‌ها سهام‌دار یا سرمایه‌گذار خطرپذیری در فهرست خود ندارند. درنهایت بنیان‌گذار چنین استارتاپی برای ساختن محصول یا سرویس بهتر، تنها به باارزش‌ترین منبع خود یعنی مشتری رجوع می‌کند.

مطالب بالا نشان می‌‌دهد که بدون تمرکز صرف بر رویا و اشتیاق کارآفرین، نیاز به جذب سرمایه‌ی سریع و مقایس‌دهی عظیم تاحدودی از بین می‌رود. درنتیجه کارآفرین می‌تواند با فرایند بوت‌استرپ و با سرعتی طبیعی به رشد ادامه دهد. همین رویکرد شاید در موفقیت آهسته‌ی استارتاپ و کاهش استرس‌های کاری بنیان‌گذار مؤثر باشد.

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

تعداد صفحات : 8

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 77
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 26
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 102
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 283
  • بازدید ماه : 548
  • بازدید سال : 10,645
  • بازدید کلی : 21,550