loading...
shimisanat
farshad بازدید : 98 شنبه 13 دی 1399 نظرات (1)

در این مقاله قصد داریم تا معرفی کاملی از نانوپودر تاچ لس داشته باشیم و کاربرد این محصول را تشریح کنیم و مزایای این محصول را به نسبت محصولات موجود بررسی کنیم.

پودر نانو محصولی بی نظیر از شرکت شیمی صنعت

پودر نانو محصولی بی نظیر از شرکت شیمی صنعت

تعریف و توضیح فناوری نانو کمی دشوار است. از نگاه شیمی دانش نانو دانش جدیدی نیست. از صدها سال پیش با وارد کردن ذرات نانو در ساختار شیشه، شیشه‌هایی به رنگ نارنجی، قرمز، بنفش، یا سبز ساخته شده است. انیشتین در قسمتی از دانشنامه دکترای خود اندازه مولکول قند را یک نانومتر محاسبه کرده بود. با این حساب هم شیشه‌گران باستان و هم اینشتین دانشمندان علم نانو بودند. چیزی که دانش نوین نانو را از آن‌ها متمایز می‌کند به کارگیری فناوری‌های پیشرفته برای ایجاد تغییرات در حد نانومتر است.

در ایالات متحده آمریکا کمیته‌ای برای تعریف مفهوم فناوری نانو تشکیل شد (NNI) که طبق مصوبه آن فناوری نانو شامل موارد زیر می‌شود:

  • فناوری نانو شامل تحقیقات و فناوری‌هایی است که در آن‌ها تغییرات و بهینه‌سازی در محدوده 1 تا ۱۰۰ نانومتر ایجاد می‌شود.

  • فناوری نانو باعث به وجود آمدن و استفاده از ساختارهایی می‌شود که ویژگی‌های جدید و منحصر به فردی به خاطر اندازه کوچکشان دارند.

  • فناوری نانو بر اساس توانایی ایجاد تغییرات در ابعاد اتمی کار می‌کند.

نانوفناوری یک دانش به شدت میان‌رشته‌ای است و به رشته‌هایی چون مهندسی مواد، پزشکی، داروسازی و طراحی دارو، دامپزشکی، زیست‌شناسی، فیزیک کاربردی، ابزارهای نیم رسانا، شیمی ابرمولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی نیز مربوط می‌شود.

تحلیل گران بر این باورند که فناوری نانو، فناوری زیستی (Biotechnology) و فناوری اطلاعات (IT) سه قلمرو علمی هستند که انقلاب سوم صنعتی را شکل می‌دهند. نانو تکنولوژی می‌تواند به عنوان ادامهٔ دانش کنونی به ابعاد نانو یا طرح‌ریزی دانش کنونی بر پایه‌هایی جدیدتر و امروزی‌تر باشد.

پودر نانو جهت شست و شوی خودرو :

پودر نانو یکی از بهترین و با کیفیت ترین محصولات در شستشوهای انواع مختلف وسیله های نقلیه و سطوح بسیار مختلف می باشد که از جمله ی آنها می توان به اتومبیل شخصی، هواپیما، عرشه های کشتی و قطار اشاره کرد.

شما می توانید مقدار مشخصی از این محصول را در آب حل کرده و با محلول به دست آمده خودروی خود را بدون استفاده از دست مورد شستشوی قرار دهید و بعد از گذشت چند دقیقه آن را با فشار آب بالا مورد شستشو قرار دهید.

ویژگی هایی که یک پودرنانو را از دیگر پودرهای موجودر متمایز میکند عبارت اند از :

1) در صورتی که اندازه ذرات تشکیل دهنده در حد نانومتر باشد می توان به آن پودر، نانو پودر گفت؛ یعنی اگر ذرات تشکیل دهنده پودری از اشکال هندسی کره ای و مکعبی تشکیل شده باشند در این صورت قطر ذرات کمتر از نانومتر می باشد که کوچکترین اندازه ممکن بوده و شما به وسیله دستگاه های بسیار پیشرفته می توانید این ذرات را مشاهده کنید.

برای مثال ذراتی که نمک طعام را تشکیل می دهند نیز بسیار ریز و در حد نانومتر می باشد؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که اگر ذرات تشکیل دهنده پودری در حد نانومتر باشد، می توان گفت که این مواد نانو می باشد.

2) دانه های تشکیل دهنده در حد نانومتر باشد، همانطور که در جریان هستید، تمام مواد تشکیل یافته از اتم ساخته شده اند که این اتم ها با آرایش و نظم بسیار خاصی در کنار هم دیگر چیده شده اند و این امر علاوه بر آن که قدرت الهی را به خوبی نشان می دهد ، توجه بسیاری از پژوهشگران را نیز به سوی خود جلب کرده است.

3) ترکیب ذرات نانو با ذرات معمولی که به آنها نانو پودر کامپوزیتی نیز می گویند. این کلمه انگلیسی بوده و به معنای ترکیب دو یا چند مواد با همدیگر می باشد. در مواد کامپوزیتی معمولا یکی از مواد نرم بوده و دیگری نیز از مواد سخت تشکیل یافته است که این ترکیب سبب شده است نیرویی که به مواد وارد می شود از مقاومت بیشتری برخوردار گردد.

با توجه به مزیت های که در استفاده از این محصول وجود دارد، افراد بسیار زیادی به دنبال استفاده از این محصول در کارواش خود هستند تا بتوانند با استفاده از این محصول بهترین و با کیفیت ترین خدمات را به مشتریان و مراجعه کنندگان خود ارائه دهند .

با ورود این محصول در صنعت کارواش و شستشوی خودرو می توان انقلابی را در این صنعت مشاهده کرد.

نانو پودر تاچ لس دکترواش یکی از محصولات پرفروش در بازار می باشد که توسط شرکت شیمی صنعت با نازلترین قیمت عرضه میشود:

طریقه مصرف این محصول: میزان اختلاط پودر با آب سرد 1 درصد می­باشد و 0.5 درصد هم شامپو تاچ لس اضافه می­گردد برای مثال برای 200 لیتر آب ابتدا 2 کیلوگرم از پودر داخل آب سرد به خوبی حل شده و سپس به همراه 1 کیلوگرم شامپو وارد مخزن گردد.

ویژگی های این محصول: قدرت پاکنندگی بسیار موثر- براقیت عالی – عدم لکه گذاری بر روی سطح – عدم ایجاد سفیدک بر روی سطوح الاستیکی و پلاستیکی – عدم استفاده از سود سوزآور و …

جهت خرید این محصول شگفت انگیر میتوانید از طریق لینک زیر و ثبت سفارش اقدام نمائید:

خرید و سفارش محصول

farshad بازدید : 94 پنجشنبه 11 دی 1399 نظرات (0)

گر قصد خرید بهترین محصول در خصوص زیبایی ظاهر درون اتومبیل خود هستید حتما از واکس واشبورد دکتر واش استفاده نمائید.این محصول یکی از پرکاربردترین سری محصولات خودرویی می باشد که با توجه به گستره کاربرد آن اهمیت کیفیت آن دوچندان میشود. واکس داشپورت دکتر واش از بهترین مواد اولیه فرانسوی تهیه شده است که باعث افزایش طول عمر سطح مورد استفاده می گردد.

واکس داشبورد محصولی بی نظیر از شرکت شیمی صنعت

واکس داشبورد محصولی بی نظیر از شرکت شیمی صنعت

پیش از آنکه به مقوله‌ی دلایل تفاوت در قیمت واکس داشبورد بپردازیم، بهتر است با کاربردهای این وسیله‌ی تمیزکننده بیشتر آشنا شویم.واکس داشبورد برای تمیزکردن، براق کردن و محافظت از داشبورد در برابر تابش نور خورشید استفاده می‌شود.همچنین باعث استحکام رنگ داشبورد می‌شود و از نشستن گرد و غبار روی داشبورد جلوگیری می‌کند.واکس داشبوردهای پلاستیکی برای دیگر قسمت‌های پلاستیکی خودرو نیز قابل استفاده است.

این محصول با براقیت بسیار بالا و طول عمر بیش از 20 روز از لحاظ اقتصادی نیز کاملا مناسب میباشد. با استفاده از ترکیبات آنتی استاتیک در فرمولاسیون این محصول هیچ نوع گرد و خاک بر روی سطح آن قرار نمیگیرد و به کلی بحث بخار شدن در این محصول وجود ندارد.

واکس دکتر واش با داشتن رایحه دلپذیر محیط داخل خودرو را کاملا خوشبو مطبوع خواهد کرد. در این محصول به دلیل وجود ترکیبات شوینده در فرمولاسیون علاوه بر براقیت توانایی پاک کردن سطح داشپورت و دیگر سطوح پلیمری خودرو را دارا میباشد.

ویژگی های خاص این محصول واکس داشبورد :

1) یک پوشش نانویی بر روی سطح ایجاد میکند و طول عمر ماندگاری دو برابر نسبت به محصولات گذشته دارد این نانو مواد خواص آنتی یو وی دارد.

2) سطح را از تابش نور خورشید محافظت میکند محصول واکس داشپورت جدید کاملا زیست سازگار بوده و مشکلات زیست محیطی ترکیبات سیلیکونی را ندارد

 

Shimisanat..com

farshad بازدید : 84 یکشنبه 30 آذر 1399 نظرات (0)

نانو تکنولوژی، توانمندي تليد مواد، ابزارها و سيستمهاي جديد با در دست گرفتن کنترل در سطوح ملکولي و اتمي و استفاده از خواص است که در آن سطوح ظاهر مي­شود. از همين تعريف ساده برمي­آيد که نانوتکنولوژي يک رشته جديد نيست، بلکه رويکردي جديد در تمام رشته هاست.براي نانوتکنولوژي کاربردهايي را در حوزه هاي مختلف از غذا، دارو، تشخيص پزشکي و بيوتکنولوژي تا الکترونيک، کامپيوتر، ارتباطات، حمل­و­نقل، انرژي، محيط زيست، مواد، هوافضا و امنيت ملي برشمرده اند.کاربردهاي وسيع اين عرصه به همراه پيامدهاي اجتماعي، سياسي و حقوقي آن، اين فن ­ آوري را به­عنوان يک زمينه فرا رشته­اي و فرابخش مطرح نموده است.

به چه پودر هایی نانو پودر می گونید؟

نوع اول:

مدل ذرات تشكيل دهنده نانو پودر نوع اول  در حد نانومتر است.يعنی اگر ساختار ذرات تشكيل دهنده يک نانو پودر را به صورت يکی از اشكال منظم هندسی در نظر بگيريم، ميانگين اندازه اضلاع آن بين 1 تا 10 نانومتر است.اگر بيشتر ذرات تشکيل دهنده نانو پودر، ابعادی بین نانومتر باشد، آن پودر، نانو پودر محسوب می شود!

نوع دوم:

در نوع دوم باید دانه های تشکيل دهنده پودر، ابعاد نانومتری داشته باشند.در حالتی که اندازه ذرات تشكيل دهنده پودر از صد نانومتر بيشتر باشد، کافی است دانه های آن ابعاد نانومتری داشته باشند تا نانوپودر به شمار آيند.درون هر دانه، اتم ها در يك جهت خاص و رديف های موازی چيده شده اند و تفاوت دو دانه مجاور هم، تفاوت در همين جهت گيری اتم ها است.اگر درصد قابل توجهی از دانه های تشكيل دهنده ذرات، نانومتری باشند، پودر، نانو پودر محسوب می شود.

نوع سوم:

در این نوع ذرات نانو پودر و ذرات پودر معمولی ترکيب شوند.در مدل هنگامی که به ماده نيرو وارد می شود، زمينه نيرو را به رشته يا پودر اضافه شده منتقل می كند تا بتواند در برابر نيروی وارد شده مقاومت بيشتری داشته باشد!

 

 

نانو پودر تاچ لس محصولی پرکاربرد و بی نظیر

نانو پودر تاچ لس محصولی پرکاربرد و بی نظیر

نانو پودر تاچ لس دکترواش یکی از محصولات پرفروش در بازار می باشد که توسط شرکت شیمی صنعت با نازلترین قیمت عرضه میشود:

طریقه مصرف این محصول: میزان اختلاط پودر با آب سرد 1 درصد می­باشد و 0.5 درصد هم شامپو تاچ لس اضافه می­گردد برای مثال برای 200 لیتر آب ابتدا 2 کیلوگرم از پودر داخل آب سرد به خوبی حل شده و سپس به همراه 1 کیلوگرم شامپو وارد مخزن گردد.

ویژگی های این محصول: قدرت پاکنندگی بسیار موثر- براقیت عالی – عدم لکه گذاری بر روی سطح – عدم ایجاد سفیدک بر روی سطوح الاستیکی و پلاستیکی – عدم استفاده از سود سوزآور و …

نانو پودر تاچ لس محصولی پرکاربرد و بی نظیر

نانو پودر تاچ لس محصولی پرکاربرد و بی نظیر

farshad بازدید : 76 چهارشنبه 19 آذر 1399 نظرات (0)

اگر برای نظافت، شست‌وشو و نگهداری از داخل و بیرون ماشینتان به دنبال خرید محصولات حرفه ای و تخصصی هستید، محصولات شوینده‌ی خودرو دکترواش می‌تواند تمام آنچه می‌خواهید یکجا برایتان مهیا کند.

محصولات دکترواش شامل7  محصول است:

1) شامپو تاچ لس دکترواش

این محصول یکی از تخصصی ترین محصولات شوینده خودرو در برند دکتر واش میباشد. هدف از تهیه این محصول کم کردن زمان شستشو، استفاده از نیروی کار کمتر، صرفه جویی در مصرف آب وبرق ،جلوگیری از آسیب به رنگ خودرو میباشد. استفاده از این محصول با آموزش بسیار آسان تحول جدیدی در خدمات کارواش خواهد بود.

معرفی بهترین محصولات کارواش و شوینده خودرو

معرفی بهترین محصولات کارواش و شوینده خودرو

2) مواد موتورشویی دکترواش

این محصول جز پرفروش ترین محصولات دکتر واش می باشد از ویژگی های این محصول سازگار بودن آن برای انواع متریالهای فلزی (جنس فلزات مختلف اعم از آلومینیوم و فولاد و چدن و …) و انواع پوشش های پلیمری و لاستیکی می باشد و هیچ گونه خوردگی و آسیبی را ایجاد نمیکند. از ویژگی های دیگر این محصول شستشو سریع و آسان موتور خودرو از آلودگی ها می باشد

معرفی بهترین محصولات کارواش و شوینده خودرو

معرفی بهترین محصولات کارواش و شوینده خودرو

3) مواد توشویی دکترواش

این محصول یکی از خاص ترین محصولات برند دکتر واش برای مصرف کنندگانی است که حرفه ای میاندیشند. کنسانتره دکتر واش با فرمولاسیون منحصر بفرد خود سازگار با تمامی سطوح داخلی خودرو اعم از پشمی، پلیمری،چرمی ،لاستیکی و … می باشد. این محصول لذت پاک کردن سطوح را در چند لحظه به مصرف کننده می دهد. این محصول با نسبت 4:1 با آب مخلوط می گردد(4 قسمت آب و یک قسمت مواد توشویی) و با شویندگی خارق العاده خود در مدت زمان کوتاه تاثیر بسزایی در کیفیت توشویی خودرو دارد.

معرفی بهترین محصولات کارواش و شوینده خودرو

معرفی بهترین محصولات کارواش و شوینده خودرو

4) واکس داشبورد دکترواش

این محصول یکی از پرکاربردترین سری محصولات خودرویی می باشد که با توجه به گستره کاربرد آن اهمیت کیفیت آن دوچندان میشود. واکس داشپورت دکتر واش از بهترین مواد اولیه فرانسوی تهیه شده است که باعث افزایش طول عمر سطح مورد استفاده می گردد. این محصول با براقیت بسیار بالا و طول عمر بیش از 20 روز از لحاظ اقتصادی نیز کاملا مناسب میباشد. با استفاده از ترکیبات آنتی استاتیک در فرمولاسیون این محصول هیچ نوع گرد و خاک بر روی سطح آن قرار نمیگیرد و به کلی بحث بخار شدن در این محصول وجود ندارد. واکس دکتر واش با داشتن رایحه دلپذیر محیط داخل خودرو را کاملا خوشبو مطبوع خواهد کرد. در این محصول به دلیل وجود ترکیبات شوینده در فرمولاسیون علاوه بر براقیت توانایی پاک کردن سطح داشپورت و دیگر سطوح پلیمری خودرو را دارا میباشد.

معرفی بهترین محصولات کارواش و شوینده خودرو

معرفی بهترین محصولات کارواش و شوینده خودرو

5) واکس تایر دکترواش

برای براقیت و تیره شدن تایر خودرو و همچنین محافظت در برابر عوامل بیرونی به مانند اشعه ماوربنفش نور خورشید بسیار مناسب می باشد. این محصول با استفاده از بهترین مواد اولیه کمک زیادی به مصرف کننده جهت رسیدن به اهداف بالا می کند. واکس تایر دکتر واش دارای ماندگاری بالا ،براقیت پایا،خواص آنتی استاتیک (جهت جلوگیری از جذب گرد و خاک) میباشد.

معرفی بهترین محصولات کارواش و شوینده خودرو

معرفی بهترین محصولات کارواش و شوینده خودرو

6) شوینده رینگ دکترواش

این محصول با توجه به احساس نیاز بازار به یک محصول پرقدرت و در عین حال ایمن از لحاظ مصرف در سطوح مختلف فرموله شده است. رینگ شویی دکتر واش در مدت زمان کوتاهی آزبست و آلودگی های موجود بر سطح رینگ را محو میکند. از ویژگیهای این محصول استفاده آسان و سریع و همچنین سازگار بودن با انواع متریالهای رینگ اعم از کروم،آلومنیوم،استیل و غیره می باشد. جهت بهره مندی بهتر از محصول باید دستورالعمل استفاده از آن دقیقا رعایت شود. مواد رینگ شویی باید بر سطح خشک رینگ اسپری شده و بعد گذشت چند دقیقه با آب تحت فشار شسته شود.

معرفی بهترین محصولات کارواش و شوینده خودرو

معرفی بهترین محصولات کارواش و شوینده خودرو

7) نانو پودر تاچ لس دکترواش

نانو پودر تاچ لس دکتر واش یکی ازجدیدترین محصولات تخصصی شوینده شرکت می­باشد

طریقه مصرف این محصول: میزان اختلاط پودر با آب سرد 1 درصد می­باشد و 0.5 درصد هم شامپو تاچ لس اضافه می­گردد برای مثال برای 200 لیتر آب ابتدا 2 کیلوگرم از پودر داخل آب سرد به خوبی حل شده و سپس به همراه 1 کیلوگرم شامپو وارد مخزن گردد.

ویژگی های این محصول: قدرت پاکنندگی بسیار موثر- براقیت عالی – عدم لکه گذاری بر روی سطح – عدم ایجاد سفیدک بر روی سطوح الاستیکی و پلاستیکی – عدم استفاده از سود سوزآور و …

معرفی بهترین محصولات کارواش و شوینده خودرو

معرفی بهترین محصولات کارواش و شوینده خودرو

با خرید از شرکت شیمی صنعت صاحب محصولاتی با کیفیت عالی و درجه یک جهت شست و شوی خودروی خود خواهید شد

 

Shimisanat..com

farshad بازدید : 77 دوشنبه 17 آذر 1399 نظرات (0)

نانو پودر تاچ لس دکتر واش یکی ازجدیدترین محصولات تخصصی شوینده شرکت می­باشد

طریقه مصرف این محصول: میزان اختلاط پودر با آب سرد 1 درصد می­باشد و 0.5 درصد هم شامپو تاچ لس اضافه می­گردد برای مثال برای 200 لیتر آب ابتدا 2 کیلوگرم از پودر داخل آب سرد به خوبی حل شده و سپس به همراه 1 کیلوگرم شامپو وارد مخزن گردد.

ویژگی های این محصول: قدرت پاکنندگی بسیار موثر- براقیت عالی – عدم لکه گذاری بر روی سطح – عدم ایجاد سفیدک بر روی سطوح الاستیکی و پلاستیکی – عدم استفاده از سود سوزآور و …

جهت خرید محصول کلیک کنید

farshad بازدید : 87 شنبه 15 آذر 1399 نظرات (0)

این محصول یکی از تخصصی ترین محصولات شوینده خودرو در برند دکتر واش میباشد. هدف از تهیه این محصول کم کردن زمان شستشو، استفاده از نیروی کار کمتر، صرفه جویی در مصرف آب وبرق ،جلوگیری از آسیب به رنگ خودرو میباشد. استفاده از این محصول با آموزش بسیار آسان تحول جدیدی در خدمات کارواش خواهد بود.

نحوه استفاده از این محصول

  1. پاشش این محصول بر سطح خودرو باید کاملا یکنواخت و به صورت پودری باشد ( اگر از کف پاش استفاده می شود حتما نازل کف باش به گونه ای تنظیم شود که بجای کف گلوله ای، کف به صورت پودری بر سطح خودرو پاشش شود و در اگر از سم پاش استفاده شود نازل در حالت پودری قرار گیرد)

  2. تمامی سطح خودرو آغشته به مواد شده و بعد از 3 دقیقه خودرو آماده آبکشی است.

  3. در هنگام آب کشی خودرو تمامی سطح خودرو با نازل آبکشی شود.

  4. توجه شود که مواد حتما باید بر روی سطح خشک خودرو پاشش شود در صورت خیس شدن خودرو اثرپذیری آن بسیار کاهش میابد.


جهت خرید و سفارش این محصول  کلیک کنید

farshad بازدید : 68 یکشنبه 02 آذر 1399 نظرات (0)

نتایج یک پژوهش تازه که به کمک اندازه‌گیری آزمایشگاهی انجام شده، نشان می‌دهد که هسته‌ی درونی جامد زمین تنها حدود یک سوم سن سیاره یعنی یک تقریباً میلیارد سال قدمت دارد.

زمین مانند یک کیک چندلایه است، با پوسته‌ی بیرونی جامد، یک گوشته‌ی غلیظ و داغ، یک هسته‌ی بیرونی مایع و یک هسته‌ی درونی جامد. این هسته‌ی درونی جامد به وسیله‌ی آهنی که در هسته‌ی مایع سرد و متبلور می‌شود، به آرامی در حال رشد است.

این فرآیند به قدرت گرفتن چرخش هسته‌ی مایع بیرونی کمک می‌کند که به نوبه‌ی خود باعث ایجاد میدان مغناطیسی زمین می‌شود و به محافظت از سیاره در برابر پرتوهای مضر کیهانی کمک می‌کند. به عبارت دیگر هسته‌ی درونی نقش بسیار مهمی در حیات زمینی دارد.

اما درباره‌ی تاریخچه‌ی این گوی آهنی با ۲۴۴۲ کیلومتر عرض، اطلاع زیادی در دست نیست. تخمین‌های درنظر گرفته شده برای آن از نیم میلیارد سال تا بیش از ۴ میلیارد سال را دربر می‌گیرد. تقریبا به اندازه‌ی سن زمین که ۴.۴ میلیارد سال است.

اکنون پژوهشگران کوشیده‌اند با روشی دقیق‌تر از قبل، سن این هسته‌ی درونی جامد را تخمین بزنند. «یونگ‌فو لین» (Jung-Fu Lin) دانشمند علوم زمین در دانشگاه آستین تگزاس در این زمینه گفت: «زمین در منظومه‌ی شمسی یکتاست زیرا میدان مغناطیسی قوی دارد و قابل سکونت است. در نهایت می‌توان از نتایج پژوهش انجام شده برای اندیشیدن به اینکه چرا سیارات منظومه‌ی شمسی میدان مغناطیسی دارند استفاده کرد.»

  • درون زمین چه خبر است؟

دینام زمین

میدان مغناطیسی زمین توسط آنچه که دانشمندان آن را «دینام زمین» (Geodynamo) می‌خوانند تأمین می‌شود. این پدیده شامل حرکت هسته‌ی خارجی غنی از آهن زمین است که سیاره‌ی ما را به یک آهنربای غول‌پیکر، اگرچه کمی به‌هم‌ریخته، تبدیل می‌کند. دینام زمین با ایجاد میدان مغناطیسی، مسئول شکل‌گیری قطب شمال و جنوب مغناطیسی و سپر محافظ نامرئی سیاره در برابر ذرات باردار خورشیدی است.

بخشی از حرکت هسته‌ی درونی توسط گرما ایجاد می‌شود که به عنوان منبع انرژی گرمایی آن شناخته می‌شود. همین‌طور که هسته‌ی زمین به تدریج سرد می‌شود، از درون به بیرون متبلور شده و این فرآیند تبلور انرژی آزاد می‌کند که می‌تواند قدرت حرکت هسته‌ی بیرونی مایع را بیشتر کند. این انرژی ناشی از متبلور شدن، منبع انرژی ترکیبی ژئودینام نام دارد.

لین و همکارانش قصد داشتند از شواهد تجربی برای تعیین میزان انرژی از هر یک از این منابع استفاده کنند. دانستن میزان انرژی به آنها امکان می‌داد تا سن هسته‌ی درونی زمین را تخمین بزنند.

برای انجام این کار، پژوهشگران شرایط هسته را در مقیاس کوچک بازسازی کردند. آنها یک قطعه آهن به قطر ۶ میکرون را تا دمای ۲۷۲۷ درجه‌ی سانتی‌گراد گرم کردند و سپس بین دو قطعه الماس فشردند تا با فشارهای شدید هسته‌ی زمین مطابقت داشته باشد. پس از آن رسانش آهن را تحت این شرایط اندازه‌گیری کردند.

شیوه‌ی قرار دادن نمونه‌ی آهن بین دو الماس

طرحی گرافیکی از شیوه‌ی بررسی نمونه‌ی آهن
Credit: The University of Texas at Austin

هسته‌ای جوان

اندازه‌گیری رسانایی آهن به پژوهشگران امکان داد تا میزان سرد شدن هسته را که در نهایت به تأمین انرژی ژئودینام منجر می‌شود، اندازه‌گیری کنند. آنان دریافتند که ژئودینام در حدود ۱۰ تراوات (۱۰ به توان ۱۲ وات) انرژی از هسته‌ی در حال سرد شدن زمین کسب می‌کند. بیش از یک پنجم گرمایی که زمین از طریق سطح خود به فضا منتشر می‌کند که ۴۶ تراوات است.

لین در مقاله‌ای که ۱۳ آگوست در نشریه‌ی Physical Review Letters منتشر شده گفت: «با محاسبه‌ی میزان اتلاف این انرژی، پژوهشگران می‌توانند سن هسته‌ی زمین را تخمین بزنند. زیرا به کمک نرخ اتلاف انرژی پژوهشگران می‌توانند محاسبه کنند که فرآیند تبدیل یک گوشته‌ی مایع آهنی به هسته‌ی جامد امروزی چقدر طول می‌کشد.»

به گفته‌ی او نتیجه‌ی این پژوهش، بین ۱ تا ۱.۳ میلیارد سال را نشان می‌دهد. تخمینی که حتی از برخی تخمین‌های گذشته با روش‌های مشابه، بیشتر است. برای نمونه یک محاسبه در سال ۲۰۱۶ سن هسته‌ی جامد زمین را ۷۰۰ میلیون سال ذکر کرده بود. به گفته‌ی لین با توجه به دقت و اطمینان بالای روش‌هایی که او و همکارانش به‌کار برده‌اند، چنین سن کمی بعید به نظر می‌رسد.

از سویی بر اساس مقاله‌ی که سال ۲۰۱۵ در نشریه‌ی Nature منتشر شد، بررسی سنگ‌های مغناطیسی باستانی نشان می‌دهد که میدان مغناطیسی زمین بین ۱ تا ۱.۵ میلیارد سال پیش به طور ناگهانی تقویت شده است. چیزی که به گفته‌ی لین به خوبی با نتایج جدید سازگار است زیرا تشکیل هسته‌ی جامد می‌تواند عامل این تقویت بوده باشد.

هنوز پرسش‌های زیادی درباره‌ی توزیع گرما در هسته وجود دارد. برخلاف نمونه‌ی آزمایشگاهی، هسته‌ی زمین فقط از آهن تشکیل نشده بلکه شامل عناصر سبک‌تر مانند کربن، هیدروژن، اکسیژن سیلیسیوم و گوگرد نیز هست.

اما نسبت این عناصر اندک، ناشناخته است و دانستن از چگونگی اثرگذاری بر رسانش هسته‌ی درونی را دشوار می‌کند. کاری که لین و همکارانش مشغول انجام آن هستند. او اشاره داشت: «ما تلاش می‌کنیم شیوه‌ی اثرگذاری این عناصر را در فشار و دمای بالا بررسی کنیم.»

جهت مشاهده ی بیشتر مقالات و جدیدترین اخبار در زمینه علم شیمی روی  لینک زیر کلیک کنید :

shimisanat/news

farshad بازدید : 74 یکشنبه 02 آذر 1399 نظرات (0)

نتایج یک پژوهش تازه نشان می‌دهد که آب موجود در سیاره‌ی زمین ناشی از برخورد یک شهاب‌سنگ یا سیارک نیست بلکه منشأ آن احتمالا در زمان شکل‌گیری زمین وجود داشته است.

در این مطالعه که توسط مرکز تحقیقات پتروگرافی و ژئوشیمیایی فرانسه (Centre de Recherches Petrographiques et Geochimiques) انجام شده، یک مدل شهاب‌سنگ به نام «کندریت انستاتیت» (Enstatite Chondrite) که با عنوان کندریت نوع E نیز شناخته می‌شود، برای یافتن نشانه‌های هیدروژن بررسی شده است. کندریت‌ها شهاب‌سنگ‌هایی هستند که به همان صورتی که از بدنه‌ی اصلی جدا شده‌اند، بدون اثر پذیرفتن از عواملی مانند ذوب شدن یا جداسازی وجود دارند.

پژوهشگران دریافتند این نوع سنگ فضایی که از مواد کشف شده در بخش داخلی منظومه‌ی شمسی (کمربند سیارکی و سیارات سنگی) تشکیل شده، دارای میزان کافی هیدروژن برای شکل دادن حداقل سه برابر آب‌های موجود در اقیانوس‌های کره‌ی زمین و حتی بیشتر است.

این سنگ که از ماده‌ای مشابه زمین ساخته شده، بدون تحول باقی مانده و نشان می‌دهد که هنگام تشکیل زمین در ۴٫۵ میلیارد سال پیش هم وجود چنین موادی در ساختار زمین می‌تواند باعث شکل‌گیری آب‌های امروزی شده باشد. این برخلاف نظریه‌ی قبلی است که آب موجود را ناشی از ورود شهاب‌سنگ و سنگ‌های فضایی از فواصل دوردست به زمین می‌دانست.

«لوریت پیانی» (Laurette Piani) نویسنده‌ی این پژوهش بیان داشت: «کشف ما نشان می‌دهد که ساختار مواد معدنی موجود در زمین می‌توانسته در شکل‌گیری آب بر روی سیاره نقش داشته باشد. در زمان شکل‌گیری سیارات سنگی، مواد حامل هیدروژن در فضای داخلی منظومه‌ی شمسی وجود داشته است. اگرچه دما برای تشکیل آب مایع بسیار بالا بوده است.»

بلوک‌های ساختاری زمین اغلب خشک به نظر می‌رسد و به همین دلیل نظریه‌های قبلی منبع خارجی را عامل وجود آب در کره‌ی زمین می‌دانستند.

سیارک‌ها در فضا

پیش از این تصور می‌شد اجرام فرازمینی مانند سیاک‌ها منشأ آب در زمین هستند
Credit: Shutterstock/Vadim Sadovski

«لیونل واچر» (Lionel Vacher) از دانشگاه واشنگتن، در این زمینه گفت: «جالب‌ترین بخش برای من این است که این نوع شهاب‌سنگ که تصور می‌شد تقریبا خشک است، دارای مقدار زیادی آب است.»

او تعدادی از کندریت‌های نوع E را برای مطالعه‌ی خود و تجزیه‌وتحلیل آب موجود در آن انتخاب کرده و اکنون مشغول مطالعه‌ی ساختار آب در دیگر انواع شهاب‌سنگ موجود در زمین است.

کندریت‌های انستاتیت، نادر هستند و تنها حدود ۲ درصد از شهاب‌سنگ‌های شناخته شده در زمین را تشکیل می‌دهند؛ اما شباهت ایزوتوپی آن‌ها با زمین باعث می‌شود که برای پژوهشگران در زمینه‌‌ی منشأ سیاره‌ی ما و ساختار اولیه‌ی منظومه‌ی شمسی، متقاعدکننده باشد.

این شهاب‌سنگ‌ها دارای ایزوتوپ‌های اکسیژن، تیتانیوم و کلسیم مشابه زمین هستند و پژوهش انجام شده نشان داد که ایزوتوپ‌های هیدروژن و نیتروژن آن‌ها نیز شبیه زمین است. گفتنی است در مطالعه‌ی مواد فرازمینی، از فراوانی ایزوتوپ‌های یک عنصر به‌عنوان یک مشخصه استفاده می‌شود تا منشأ عنصر تشخیص داده شود.

 

واچر در این زمینه افزود: «اگر کندریت‌های انستاتیت به طور مؤثر بلوک‌های ساختاری سیاره‌ی ما بودند، که شباهت ایزوتوپی آن‌ها چنین چیزی را نشان می‌دهد، طبق نتیجه‎گیری ما، آن‌ها از تشکیل آب بر روی زمین پشتیبانی کرده‌اند و منشأ آب‌های زمین را توضیح می‌دهند. این شگفت‌آور است!»

امواج آب اقیانوس در جزایر هاوایی

این مقاله که در ژورنال Science چاپ شده، نشان می‌دهد که مقدار زیاد نیتروژن موجود در جو هم می‌تواند ناشی از کنتریت‌های انستاتیت باشد.

لوریت پیانی گفت: «تنها چند نمونه کندریت انستاتیت کاملا دست نخورده وجود دارد، آن‌هایی که نه در سیارک خود و نه در زمین تغییر نکرده‌اند. ما در این مطالعه‌، شهاب‌سنگ‌ها را به دقت انتخاب و از یک روش تحلیلی ویژه برای جلوگیری از ورود هر گونه آب‌های زمینی به آن‌ها استفاده کردیم.»

به‌کارگیری دو روش تحلیلی شامل طیف‌سنجی جرمی معمولی و طیف‌سنجی جرمی یون ثانویه (SIMS) به پژوهشگران این امکان را داد تا محتوا و ترکیب مقدار بسیار اندک آب در شهاب‌سنگ‌ها را اندازه‌گیری کنند.

به گفته‌ی نویسندگان این مقاله، تا پیش از این معمولا فرض می‌شد که این نوع کندریت‌ها در نزدیکی خورشید شکل گرفته‌اند بنابراین معمولا خشک در نظر گرفته می‌شدند و این موضوع مانع از هر گونه تحلیل جامع برای هیدروژن موجود در آن‌ها می‌شد. اما اکنون این مواد یکی از عوامل اصلی در شکل‌گیری اقیانوس‌های وسیع زمین شناخته می‌شوند. باید دید مطالعات آینده در این زمینه، به چه نتایجی در زمینه‌ی شکل‌گیری سیاره‌ی آبی دست می‌یابند.

جهت مشاهده ی بیشتر مقالات و جدیدترین اخبار در زمینه علم شیمی روی  لینک زیر کلیک کنید :

shimisanat/news

farshad بازدید : 76 سه شنبه 20 آبان 1399 نظرات (0)

گوگل اعلام کرده است در آینده کلیه محصولات خود را از طریق مواد بازیافتی تولید خواهد کرد و تا سال ۲۰۲۵ نیز استفاده از پلاستیک در تولید محصولات خود را به صفر خواهد رساند.

 گوگل تا سال ۲۰۲۲ با استفاده از مواد بازیافتی محصولات خود را تولید می‌کند. البته هم اکنون نیز نیمی از مواد ساخته شده برای پیکسل جدید و گوگل نست از این مواد بازیافتی بوده است. به عنوان مثال قاب پشتی پیکسل به طور کامل از آلومینیوم بازیافتی تهیه شده است.

در وبلاگ رسمی گوگل میخوانیم که پیکسل اولین تجربه شرکت با استفاده از آلومینیوم بازیافتی است. این اقدام گوگل باعث می شود که استخراج آلومینیوم از معادن کاهش یافته و همچنین ضایعات نیز کاهش یابد. همین موضوع کمک خواهد کرد تا ۳۵ درصد تولید کربن در ساخت گوشی ها نیز کاهش پیدا کند. هدف اصلی گوگل استفاده از مواد بازیافتی برای تولیدات خود خواهد بود و بدین منظور خط تولید جدیدی نیز با استفاده از کمک شرکا و سرمایه گذاری آن ها روی مواد بازیافتی راه اندازی خواهد شد.

گوگل پیش از این نیز تلاش‌های زیادی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی انجام داده بود. آخرین هدف این شرکت نیز استفاده از مواد بازیافتی برای تولید محصولات بوده و به این ترتیب ۵۰ درصد پلاستیک به کار رفته در محصولات کاهش خواهد یافت. البته کاهش ۵۰ درصدی پلاستیک و استفاده از مواد بازیافتی بالاتر از استانداردهای در نظر گرفته شده جهانی است و این شرکت از متریال های مختلف استفاده خواهد کرد تا آلودگی کمتری تولید کند.

 گوگل تا یکسال آینده گواهی UL 2799 Zero Waste to Landfill  را برای محصولات خود دریافت خواهد کرد که مربوط به بازیافت تمام قطعات محصولات این شرکت است. بدین ترتیب تمامی قسمت های مربوط به محصولات بازیافت خواهند شد و هیچ کدام به عنوان ضایعات دور ریخته نخواهد شد. همکاری های جدید و تحقیقات بسیار زیادی با کمک شرکت های مختلف انجام شده است. از دیگر هدف های گوگل برای کمک به محیط زیست می توان به کسب و کار بدون استفاده از انرژی های کربنی تا سال ۲۰۳۰ اشاره کرد.

جهت مشاهده ی بیشتر مقالات و جدیدترین اخبار در زمینه علم شیمی روی  لینک زیر کلیک کنید :

shimisanat/news

farshad بازدید : 75 سه شنبه 20 آبان 1399 نظرات (0)

سازمان هواشناسی جهانی از ثبت بزرگترین صاعقه جهان به طول ۷۰۰ کیلومتر در برزیل خبر داده است.

 دو صاعقه جدید در برزیل توانسته است رکورد دار بزرگترین صاعقه در جهان از نظر طول و زمان باشد. سازمان هواشناسی جهانی WMO این دو صاعقه را به عنوان بزرگترین طوفان‌های تندری در تاریخ تایید کرده است.

صاعقه اول در ۴ مارس ۲۰۱۹ در آرژانتین اتفاق افتاد که زمان آن  ۱۶.73 ثانیه بوده است. پیش از این بیشترین رکورد مربوط به یک ساعته در جنوب فرانسه با ۷.۷۴ ثانیه بود.

صاعقه دوم در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹ در جنوب برزیل اتفاق افتاد که بیش از ۷۰۰ کیلومتر طول داشته است و به عنوان خارق‌العاده ترین صاعقه رکورددار است. رکورد قبلی با ۳۲۱ کیلومتر مربوط به اوکلاهما در سال ۲۰۰۷ بوده است.

سخنگوی ارشد سازمان هواشناسی می‌گوید: وجود چنین صاعقه هایی در طبیعت علاوه بر نشان دادن قدرت طبیعت نشان دهنده پیشرفت علمی در ارزیابی و اندازه‌گیری چنین اتفاقاتی است.

اندازه گیری چنین رویدادهایی در آینده می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در تعیین محدودیت ها و در مقیاس صاعقه ها در زمینه‌ای مانند مهندسی، ایمنی و نگرانی های علمی به وجود آورد.

به طور کلی یک صاعقه معمولی ۵ گیگا ژول انرژی یا نزدیک به ۱.۴ مگاوات ساعت انرژی با خود حمل می کند. همچنین دانستن مقدار انرژی ابرصاعقه ها نیز بسیار جالب توجه است.

این صاعقه ها در مکان‌های تصادفی رخ می‌دهند و به همین دلیل جذب و  ذخیره انرژی آنها غیر ممکن می شود.

farshad بازدید : 41 سه شنبه 13 آبان 1399 نظرات (0)

آب آشامیدنی برای زندگی انسان ها حیاتی است اما متأسفانه این مهم در بسیاری از نقاط کره ی زمین نادر است و انسان ها به سختی می توانند به آن دسترسی داشته باشند. بخار آب در هوا موجود است اما دسترسی و استفاده از آن بسیار سخت است. در همین راستا پژوهشگران دانشگاه برکلی در کالیفرنیا موفق به طراحی دستگاهی شده اند که می تواند آب آشامیدنی قابل توجهی را از هوای خشک جذب کند.

پژوهشگران می گویند که این دستگاه جاذب آب می تواند به ازای هر یک کیلوگرم از ماده ی جاذب آب، 1.3 لیتر آب آشامیدنی را در طول روز تولید کند. این دستگاه حتی قادر است در هوایی که رطوبت آن زیر 40 درصد است نیز فعالیت کند و آب آشامیدنی تولید کند. آبی که این دستگاه تولید می کند بسیار زیاد نیست اما آب تولید شده توسط آن برای افرادی که در شرایط وخیم قراردارند کافی است.

پژوهشگران این دستگاه را به مدت سه روز در بیابان موهاوی کالیفرنیا آزمایش کردند که این دستگاه توانست مقدار 0.7 لیتر آب آشامیدنی را به ازای هر کیلوگرم از ماده ی جاذب تولید کند همچنین این دستگاه توانست در یکی از روزها که رطوبت هوا کمتر از 7 درصد بود نیز مقدار 200 میلی لیتر آب آشامیدنی تولید کند.

تهیه آب آشامیدنی از هوای خشک | تکنولوژی نیوز

ماده ای که در این دستگاه نقش جاذب آب را دارد، ماده ای با نام “چهارچوب فلزی آلی (MOF)” می باشد. این ماده سطح بسیار بزرگی دارد و اجازه می دهد تا در دمای اتاق، مولکول آب موجود در هوا در سطح این ماده جمع و متراکم شوند. سپس زمانی که این ماده گرم می شود، آب جمع شده را آزاد می کند.

این دستگاه از “اکریلیک شیشه ای” با شفافیت بالا تشکیل شده است که MOF ها درون آن قرارگرفته اند. این ساختار باعث می شود تا جریان هوا از روی MOF ها عبور کند و مولکول های آب به دام بیافتند و سپس با حرارت دادن این فلزات آلی بتوان آب را بصورت مایع جمع آوری کرد.

این دستگاه سومین دستگاهی است که این پژوهشگران موفق به ساخت آن می شوند. نسخه ی اولیه این دستگاه که در سال 2017 از آن رونمایی شد تنها در شب می توانست مولکول های آب را جمع آوری کند و سپس با استفاده از گرمای خورشید در روز بعد آب را آزاد می کرد. نسخه ی دوم این دستگاه نیز در سال 2018 معرفی شد که به ازای هر کیلوگرم MOF تنها می توانست 100 میلی لیتر آب را در روز تولید کند.

پژوهشگران می گویند که نسخه ی سوم این دستگاه 10 برابر مؤثر تر نسبت به نسخه ی دوم و 100 برابر مؤثر تر از نسخه اول می باشد. این پیشرفت در نسخه ی سوم به لطف استفاده از فن های کوچک که هوای بیشتری را به MOF می رسانند و دستگاه های کوچک تولید گرما می باشد. هم فن ها و هم دستگاه های گرم کننده انرژی خود را از طریق صفحات خورشیدی تأمین می کنند و این دستگاه دارای باتری نیز می باشد که انرژی مورد نیاز برای دستگاه در شب را تأمین کند.

پژوهشگران می گویند که این دستگاه قابلیت افزایش مقیاس را دارد و در حال حاضر یک شرکت استارتاپ در همکاری با پژوهشگران در حال آزمایش این دستگاه در مقیاس یک مایکروویو می باشند که در روز می تواند حدود 7 الی 10 لیتر آب آشامیدنی را تولید کند برای سه فرد بزرگسال کافی است. نسخه های بزرگتر این دستگاه در مقیاس یک یخچال است که می تواند حدود 200 الی 250 لیتر آب را در طول روز تولید کند. هدف نهایی هم تولید دستگاه در مقیاس بسیار بزرگ برای استفاده ی جهانی است که می تواند 20 هزار لیتر آب آشامیدنی را در طول روز تولید کند که می تواند در روستاها مورد استفاده قرارگیرد. 

جهت مشاهده ی بیشتر مقالات و جدیدترین اخبار در زمینه علم شیمی روی  لینک زیر کلیک کنید :

shimisanat/news

farshad بازدید : 36 سه شنبه 13 آبان 1399 نظرات (0)

دانشمندان با کشف بخار آب در سیاره ای فراخورشیدی به وجود حیات در این سیاره امیدوار شدند. وجود بخار آب در اتمسفر این سیاره احتمال وجود حیات را افزایش داد.

این سیارک K2-18b تقریبا 9 برابر زمین جرم دارد. این سیارک ها با نام مینی نپتون شناخته میشوند. این سیاره به دور ستاره میزبان خود K2-18 در حال گردش است. سطح این سیاره برای زیست پذیری مناسب و ویژگی هایی نظیر سیاره زمین دارد.

این کشف برای محققان فرا خورشیدی امری بسیار مهم تلقی میشود. سارا سیگر کارشناس سیاره‌های فراخورشیدی که در این پژوهش مشارکتی نداشته است، می‌گوید: این سیاره شباهتی به زمین ندارد ، و به شکل یک سیاره سنگی معمولی نیست. ستاره ای که به دو آن میچرخد نیز شباهتی به خورشید ندارد.

K2-18b به کمک تلسکوپ فضایی کپلر کشف شد. این فضا پیما در فاصله 160 میلیون کیلومتری از زمین به کشف سیاره های فراخورشیدی مشغول است. روش کشف سیاره های فرا خورشیدی توسط کپلر بدین صورت است که سیاره فراخورشیدی هنگام عبور از میان ستاره میزبان خود و زمین ، نور ستاره خود را با کاهش مواجه میکند.بدین ترتیب کپلر بیش از دوهزار سیاره فراخورشیدی را کشف کرد.

مواد شیمیایی و مولکول‌های اطراف یک سیاره‌ی فراخورشیدی می‌توانند اطلاعات زیادی را درمورد آن‌چه ممکن است روی سطح سیاره وجود داشته باشد، در اختیار پژوهشگران قرار ‌دهند . اما نور این سنگ‌های فضایی دور به‌آسانی تحت‌تأثیر نوری که از ستاره‌ی میزبان آن‌ها می‌آید، قرار می‌گیرد و دیدن آن‌ها را بسیار دشوار می‌سازد. دانشمندان برای حل این مشکل ، باید نور این سیاره ها را زمانی که از اتمسفر آن خارج میشود بررسی کنند. این نور به هنگام عبور کمی منحرف میشود و بدین ترتیب نوع مولکول های سازنده آن در فضا مشخص میشود.

اما در مورد سیاره‌ی K2-18b وضع فرق میکند. زیرا این سیاره دارای اتمسفری است که در فضا گسترده است. همچنین در اطراف یک ستاره‌ی کوچک کم نور که به‌عنوان یک کوتوله‌ی قرمز شناخته می‌شود، می‌چرخد که نور آن به اندازه‌ی ستاره‌ای مانند خورشید نیست. بدین ترتیب دانشمندان توانستند بخار آب موجود در اتمسفر آن را تشخیص دهند.

بیورن بنکه پژوهشگر سیاره‌های فراخورشیدی در دانشگاه مونترال در این باره میگوید : اگر شما با هر زیست‌شناسی صحبت کنید، درمی‌یابید که آن‌ها به بخار آب اهمیتی نمی‌دهند؛ برای آن‌ها آب مایع مهم است زیرا ازنظر بیولوژی فقط آب اهمیت دارد.

پژوهشگران قصد دارند که  K2-18b را بیشتر مورد مطالعه قرار دهند . تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا پس از پرتاب در سال ۲۰۲۱ اطلاعات بیشتری از اینسیاره در اختیار ما قرار خواهد داد .

جهت مشاهده ی بیشتر مقالات و جدیدترین اخبار در زمینه علم شیمی روی  لینک زیر کلیک کنید :

shimisanat/news

farshad بازدید : 52 یکشنبه 04 آبان 1399 نظرات (0)

دانشمندان نوعی انگل را شناسایی کرده اند که قادر است بدون اکسیژن به زندگی خود ادامه دهد. این انگل درون بافت ماهیچه ماهی سالمون زندگی می کند و تنها 10 سلول دارد. این انگل Henneguya salminicola نام گرفته و اولین جاندار چندسلولی محسوب می شود که برای ادامه حیات به اکسیژن نیاز ندارد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا و به نقل از Cnet، دوروتی هاچون، جانورشناس دانشگاه تل آویو اسرائیل در مورد این کشف می گوید: اینکه تنفس در تمام موجودات وجود دارد بطور کامل نقض شده است و چنین چیزی وجود ندارد. طبق تحقیقاتی که در ژورنال PNAS منتشر شده است، این انگل که نزدیکی زیادی به عروس دریایی دارد فاقد DNA مورد نیاز نفس کشدن است. در واقع میتوکندری در این انگل وجود ندارد. میتوکندری یک اندامک تولید انرژی با کمک اکسیژن است که درون تمام سلول ها یافت می شود.

هاچون امیدوار است که با این کشف بتوان به مسیرهای پیشرفته تکامل وارد شد. همچنین این کشف میت واند به زندگی در روی زمین و یا روی سیارات دیگر کمک کند. تا کنون تمامی جانداران کشف شده که قادر به ادامه زندگی بدون اکسیژن بوده اند از نوع تک سلولی و یا باکتری ها و یاختگانی بودند که کف اقیانوس ها یافت می شوند. اینکه این انگل اکسیژن مورد نیاز خود را چگونه دریافت می کند چیزی است که هاچون و همکارانش در حال بررسی آن هستند.

farshad بازدید : 46 یکشنبه 04 آبان 1399 نظرات (0)

به گزارش پایگاه خبری تکنا به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، تونیک گیاهی شرکت دانش بنیان کیمیا پژوهش ماهان محصول گیاهی، دانش بنیان و آنتی باکتریال بوده که برای مراقبت از سطوح چرمی ساخته شده است،

چرم از جمله سطوح زنده بوده که نیازمند مراقبت پیوسته است، این محصول از طریق آبرسانی و سازگاری با پوست، نفوذ پذیری بالا در بافت چرم  و خاصیت آنتی باکتریال سبب افزایش چند برابری عمر چرم، ضد عفونی کننده سطح و نرم کنندگی چرم شده و با از بین بردن بوی نامطبوع داخل کفش از طریق افشانه بر روی سطح بیرونی کفش به زیبایی و دوام کفش کمک شایانی می‌کند.

برخلاف واکس‌های رایج که روی سطح باقی می‌مانند، این محصول به سرعت به داخل چرم نفوذ کرده و جذب آن می‌شود.

 از آنجایی که در این واکس گیاهی از ترکیبات سنگین و مشتقات و روغن‌های نفتی استفاده نمی‌شود، در صورت تماس با دست بدون نیاز به شوینده، تنها با آب ولرم قابل شستشو است.

به گفته علی یوسف گمرکچی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، این تونیک گیاهی عاری از روغن‌های پالایشگاهی و مشتقات نفتی است و در آن از عصاره‌ها گیاهی استفاده می‌شود. در کنار عصاره‌های نانومقیاس، نانوذرات نقره نیز در این تونیک گیاهی وجود دارد که به ایجاد خواص انتی‌باکتریال کمک می‌کند، به دلیل وجود فرمولاسیون ویژه‌ این واکس گیاهی، خواص ضدباکتری، نرم‌کنندگی، پاک‌کنندگی و براق‌کنندگی این واکس نسبت به محصولات موجود در بازار بیشتر است.

استفاده از مواد شوینده شیمیایی موجود برای محصولات چرمی باعث تخریب زنجیره پلیمری آن شده و به مرور زمان چرم را دچار خوردگی و تخریب می‌کند، از طرفی تداوم آلودگی بر روی سطوح چرمی یا چوبی علاوه بر ایجاد خفگی سطح، سبب فرسایش و تخریب زودرس مولکول‌های سطحی شده و در صورت مرطوب شدن سطح، شوره زده و موجب خشکی و ایجاد ترک‌های سطحی می‌شود، این واکس حاوی مواد گیاهی برای پاسخ به نیاز کشور تولید و به بازار عرضه شده است.

یکی از ویژگی‌های این واکس آنتی‌باکتریال، خوش‌بویی آن است، عطر ذاتی موجود در عصاره‌های گیاهی به کار رفته در این واکس موجب می‌شود تا سطوح علاوه بر طراوت و زیبایی، از بوی خوش نیز بهره‌مند باشند.

از دیگر ویژگی‌های این واکس، ماندگاری بالای آن است به طوری که روی کفش تا یک هفته ماندگار است،  البته از این تونیک گیاهی می‌توان برای محصولات مختلف نظیر انواع پوشش‌های چوبی و چرمی خودرو، چوب و چرم و MDF در مبلمان خانگی و اداری، دکوراسیون اتاق‌ها و ادارات، کابینت آشپزخانه، کیف و کفش و البسه چرمی استفاده کرد.

farshad بازدید : 46 سه شنبه 22 مهر 1399 نظرات (0)

بطورکلی جهان ما تحت چهار نیروی اصلی کنترل می شود که عبارتند از: جاذبه، الکترومغناطیس، نیروی هسته‌ای ضعیف و نیروی هسته‌ای قوی. اما به تازگی پژوهشگران مجارستانی شواهدی را بازگو کرده‌اند که نشان دهنده ی کشف پنجمین نیرو در طبیعت می باشد.

 پژوهشگران مرکز تحقیقات هسته‌ای آکادمی مجارستان در آزمایش های خود یک اتم هلیم برانگیخته شده را مورد بررسی قرارداده بودند تا دریابند که چگونه این اتم از خودش نور ساطع می کند تا فروپاشد و از بین برود. آنها در حین این آزمایش متوجه شدند که این اتم هلیم در زاویه غیرمعمول 115 درجه در حال گسیختن است که این مشاهده با دانش کنونی علم فیزیک همخوانی ندارد.

با فرض اینکه در آزمایشگاه محققان مجارستانی اشتباه یا خطایی رخ نداده باشد می توان نتیجه گرفت که یک نیروی ناشناخته باعث شده است تا این ذره به شکلی متفاوت گسیخته شود.

پروفسور Jonathan Feng، فیزیکدان و ستاره شناس دانشگاه کالیفرنیا می گوید: “این کشف بسیار چشمگیری است که می تواند موجب کشف نیروهای بیشتر و در نتیجه موجب درک بهتر دنیای ما شود. اگر پژوهشگران بتوانند بار دیگر این پدیده را تکرار کنند، بی شک برنده جایزه نوبل خواهند شد. و دلیلی برای اینکه بر روی نیروی پنجم توقف کنیم وجود نخواهد داشت و احتمالا نیروهای ششم، هفتم و حتی هشتم نیز کشف خواهند شد.”

پنجمین نیروی طبیعت توسط پژوهشگران کشف شد

 

اگر فیزیکدانان مجارستانی بتوانند چنین مشاهدات و نتایجی را دوباره تکرار کنند می توانند علت بوجود آمدن این نیرو را مشخص کنند و در نتیجه راه و روش هایی توسعه دهند که می تواند از این نیرو انرژی تولید کند. این کشفیات باعث می شود تا گامی دیگر به نظریه “میدان یکنواخت” آلبرت انیشتن نزدیک شویم. نظریه ای که در یک چهارچوب واحد شکل گیری تمامی نیروهای جهان را شرح می دهد.

جهت مشاهده ی بیشتر مقالات و جدیدترین اخبار در زمینه علم شیمی روی  لینک زیر کلیک کنید :

shimisanat/news

farshad بازدید : 51 سه شنبه 22 مهر 1399 نظرات (0)

سویه جدید باکتری E.coli که توسط محققان موسسه وایزمن ایجاد شده با تغییر وضعیت از حالت هتروتروف به اتوتروف قابلیت جایگزینی دی اکسید کربن با مواد قندی را به عنوان منبع تغذیه دارد. کارشناسان معتقدند این طرح در صورت اجرایی شدن کمک شایانی به حفظ محیط زیست خواهد کرد.

 شموئل گلایزر یکی از دست اندرکاران این پروژه حذف کربن از هوا ، امکان سنجی موفقیت در تغییر منبع تغذیه باکتری ، بررسی انطباق باکتری با شرایط متفاوت را محورهای اصلی این تحقیق عنوان کرد. پژوهشگران با استفاده از تبدیل متابولیکی و تکامل آزمایشگاهی سویه جدیدی از باکتری را بوجود آوردند و برای اطمینان از صحت آزمایش خود با کمک ایزوتوپها مسیر چرخه تغذیه آن را بررسی کردند. مهندسی باکتری تغییر یافته با ایجاد 11 جهش در توالیهای ژنوم E.coli  نتایج مطلوبی را در پی داشت که با جزئیات در مجله معتبر Cell  منتشر شده است. 

جهت مشاهده ی بیشتر مقالات و جدیدترین اخبار در زمینه علم شیمی روی  لینک زیر کلیک کنید :

shimisanat/news


farshad بازدید : 43 سه شنبه 22 مهر 1399 نظرات (0)

محققان قدیمی ترین فسیل دوسوئیان را با قدمتی 550 میلیون ساله بر روی زمین پیدا کرده اند. این فسیل که با نام ایکاریا واریوتیا شناخته میشود میتواند به عنوان فسیل جد انسان در نظر گرفته شود.

علت اینکه محققان ایکاریا واریوتیا (Ikaria Wariootia) را به عنوان جد انسان معرفی می کنند شباهت انسان به دوسوئیان است. آنها موجوداتی با یک دهان و یک مقعد بوده اند که دو سر آن روده قرار داشته است و انسان نیز به این موجودات شباهت دارد. تاریخ شناسی زمین نشان می دهد که عموم موجودات در دوره ادیاکاران (Ediacaran) یک حیات بدوی و بسیار شبیه به لوله داشته اند.

حدود ۵۳۹ میلیون سال در زمین موجوداتی بوده اند که بواسطه ظاهر لوله مانند خود جانورانی با نام دوسوئیان را تشکیل داده اند. این جانوران کوچک از یک دهان، یک سیستم گوارش و یک خروجی (مقعد) تشکیل شده بودند. فسیل های پیدا شده از نوع قدیمی ترین دوسوئیان محسوب میشوند که در جنوب استرالیا پیدا شده اند.

در مقاله ای که در مورد کشف این فسیل چاپ شده می خوانیم: ایکاریا واریوتیا یا همان فسیل کشف شده شباهت زیادی به هم نوعان قیلی خود دارد و یکی از قدیمی ترین موجودا عصر خود به حساب می آید. فسیل های کشف شده در جنوب ایترالیا تنها به این نمونه ها محدود نمی شود. فسیل هایی از دوران فانروزوئیک نیز در این منطقه پیدا شده که دو دوره حیاتی ادیاکاران و کامبرین را به هم متصل می کند.

جهت مشاهده ی بیشتر مقالات و جدیدترین اخبار در زمینه علم شیمی روی  لینک زیر کلیک کنید :

shimisanat/news

farshad بازدید : 68 شنبه 15 شهریور 1399 نظرات (0)

شرکت دانش بنیان شیمی صنعت رشد سهند ایران را به جمع باشگاه تولید کنندگان کوانتوم دات های پایه کربنی وارد کرد.

 به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت دانش بنیان “شیمی صنعت رشد سهند” موفق به تولید نوعی کوانتوم های پایه کربنی با قیمت اقتصادی بسیار مناسب در مقایسه با شرکت های خارجی شده است.

از ویژگی های منحصر به فرد این کوانتوم دات ها می توان به صرفه اقتصادی، غیر سمی بودن و هدایت پذیری بسیار بالا در حرارت اشاره کرد.

ایران صاحب فناوری تولید کوانتوم دات های پایه کربنی شد

ایران صاحب فناوری تولید کوانتوم دات های پایه کربنی شد

کوانتوم دات یا نقاط کوانتومی، نیمه رساناهایی هستند که امروزه با پیشرفت تکنولوژی، استفاده فراوانی در صنایع مختلف و پزشکی دارند. مهم ترین کاربرد این کوانتوم دات ها در صنایع به جهت تولید باتری های خورشیدی و ساخت لامپ های ال ای دی است؛ همچنین در پزشکی نیز برای طراحی و ساخت نانو بیوسنسورهای بسیار حساس و پایداری نوری بالاتر در مقابل رنگریزه های متداول استفاده می شوند.

به صورت عمومی، این مواد خواص بسیار جالبی مثل پایداری بهتر در برابر فلوئورهای مرسوم، طول موج باریک و جدا از هم طیف تحریکی و نشری، کوچک بودن (در اندازه های ۲ تا ۸ نانومتر) و درخشان بودن را به همراه دارند.

نقاط کوانتومی که بر پایه کربن ساخته می شوند، علاوه بر ویژگی های فلورئورسانسی و نوری که در نسل های قبلی وجود داشت، دارای خواص مهمتری همچون هدایت پذیری بهتر حرارتی و الکتریکی و نیز خواص نوری قوی تر هستند.

از این مواد در علوم بین رشته ای مانند فیزیک، شیمی، تصویر برداری، برق و بوردهای الکترونیکی کاربرد دارند.

نخستین بار در سال ۲۰۰۰ میلادی، اولین کوانتوم دات هایی که پایه اولیه آنها مشتمل بر کربن بود، تهیه شدند که مشخصات جدید و البته متفاوتی نسبت به مواد مشابه با پایه فلزات داشتند.

در سازوکار تولید این ماده به شکل معکوس عمل شده است؛ ترکیبات کربنی در شرایطی که پیوندهای میانشان شکسته شده و اکسید شوند، قرار می گیرند و این ترکیبات به گونه دچار چینش مجدد می شوند که کوانتوم دات های کربنی بدست می آیند. مشخصه این ترکیبات، عامل دار بودن آنهاست و طبق گروه های عاملی مورد نیاز، توانایی مهندسی مجدد ساختار آنها وجود دارد.

این فرآورده در انحصار چند کشور است و در جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار با میزان تولید ماهانه ۱۲۰۰ تا ۱۴۵۰ کیلوگرم به صورت صنعتی تهیه می شود. این حجم از تولید به منزله جامعه ای صنعتی است و بر طبق افزایش تقاضا و نیاز شرکت ها، قابلیت رشد این میزان تولید وجود دارد.

شرکت “شیمی صنعت رشد سهند” که متولی این پژوهش است، پیشتر از کوانتوم های کربنی برای انتقال حرارتی در روانکارهای صنعتی استفاده کرده که دستاورد آن، کاهش اصطکاک قطعات ماشین های صنعتی بوده است. طبق شواهد موجود، امکان بهره مندی از این ماده در رنگ های فلورئورسانسی، پاک کننده های صنعتی و براق کننده ها نیز مهیا می باشد.

این محصول در ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری، موفق به دریافت گواهینامه نانو مقیاس از واحود ارزیابی ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده است.

farshad بازدید : 37 سه شنبه 28 مرداد 1399 نظرات (0)

پژوهشگران دانشگاه سمنان موفق شدند تا عمر آسفالت جاده ها را به کمک نانو ذرات افزایش دهند. به این ترتیب می توان از هزینه بسیار زیادی که سالانه در اثر تعمیر و بازسازی بخش های فرسوده آسفالت به کشور تحمیل می شود، جلوگیری کرد.

به گزارش کمولوژی و به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری، ترکیباتی که به صورت متداول در آسفالت ها استفاده می شود، قابلیت پوشش تمام جاده ها را ندارند؛ از این رو باید متناسب با شرایط جوی مناطق سردسیر و گرمسیر کشور، از آسفالت هایی استفاده کرد که خصوصیات ویژه ای داشته باشند. به همین منظور فناوری نانو می تواند تا حدود زیادی به فراهم آمدن این خصوصیات ویژه کمک کند.

در سال های گذشته در کشورهای توسعه یافته ای نظیر آمریکا و آلمان، آسفالت هایی با استخوان بندی درشت دانه مورد بهره برداری قرار می گیرد که با در نظر گرفتن ساختار آنها، استفاده از یک نوع افزودنی در ترکیباتشان لازم است. در این طرح نیز از ۲ نوع نانو ذره به عنوان افزودنی این آسفالت ها استفاده شده است.

«مصطفی صادق نژاد» که یکی از محققان این پروژه در دانشگاه سمنان است، در رابطه با اهمیت افزایش عمر آسفالت ها گفت: «نمی توان برای همه راه های کشور از آسفالت متداولی که هم اکنون استفاده می شود، بهره مند شد و باید در مسیرهایی که حجم ترافیکی بیشتری دارند و یا راه هایی که در مناطق آب و هوایی خیلی گرم و خیلی سرد هستند، از آسفالت های مقاوم و با طول عمر زیاد استفاده کرد. هم اکنون برای تمامی شرایط فوق، یک نوع آسفالت تولید می شود.»

بهبود خواص آسفالت

صادق نژاد ادامه داد: «تلاش ما بر این بود که در طرح پیشنهادی از دو نوع نانو ذره اکسید سیلیس و اکسید تیتانیم برای بهبود خواص آسفالت استفاده کنیم. حضور این نانو ذرات موجب می شود تا ضخامت آسفالت مورد نیاز برای روسازی کاهش بیابد و در نتیجه هزینه های مربوط به آن نیز کم شود؛ همین طور ترکیب آسفالت حاوی ذرات نانو از عمر بیشتری به نسبت آسفالت های معمولی برخوردار هستند و فصل های دوره ای تعمیر و بازسازی آنها طولانی تر خواهد بود.»

طبق اظهارات دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه سمنان در مورد سازوکار اثر نانو ذرات بر خواص مخلوط نهایی آسفالت، زمانی که این ذرات را تا مقیاس نانو کوچک کنیم، انرژی سطحی آنها و در ادامه واکنش پذیری شان جهش فوق العاده ای خواهد یافت؛ بنابراین هنگامی که به ترکیبات آسفالت افزوده می شوند، واکنش های شیمیایی و فیزیکی بسیار زیادی بین قیر و نانو مواد صورت می گیرد و این موضوع سبب افزایش استحکام محصول نهایی می گردد.

بر اساس گزارشاتی که از نتایج این پژوهش به دست آمده است، اضافه کردن ۱.۲ درصد نانو ذرات اکسید سیلیس و ۰.۹ درصد نانو ذرات اکسید تیتانیم می تواند در دماهای پایین، عملکرد کلی قیر را بهبود بخشد؛ همچنین مدول سفتی آسفالت نیز پس از افزودن این ترکیبات، تا ۶۴ و ۵۰ درصد بهبود یافته است.

لازم به ذکر است که عمر آسفالت ها پس از اضافه کردن ۱.۲ درصد نانو ذرات اکسید سیلیس و ۰.۹ درصد نانو ذرات اکسید تیتانیم، به ترتیب حدود ۶۲ و ۳۶ درصد بهتر شده است.

از جمله دستاوردهای مهم این پژوهش، نتایج آزمایش شیارشدگی بوده که نشان می دهد مقدار شیار نمونه های آسفالتی حدود ۶۰ درصد کمتر از میزان شیار نمونه های بدون افزودنی است.

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com


farshad بازدید : 198 دوشنبه 27 مرداد 1399 نظرات (0)

کوانتوم دات گرافن

کوانتوم دات ها یا نقاط کوانتومی دسته ای از نانو ذرات می باشند که ابعاد آن ها در حدود 1 الی 10 نانومتر می باشد. نقاط کوانتومی گرافنی یکی از جدیدترین انواع نقاط کوانتومی می باشند که به علت ویژگی های منحصربفرد امروزه بسیار موردتوجه قرار گرفته اند.

از مهم‌ترین قابلیت های نقاط کوانتومی، توانایی آن‌ها در نشر نور با طول موج بلندتر پس از دریافت نور با طول 

در واقع می توان گفت نقاط کوانتومی با دریافت تابش فرابنفش، بسته به ابعادشان، نوری مرئی با طول موج متفاوتی را نشر می کنند. این توانایی منجر به ایجاد خواص نوری و الکتریکی منحصربفرد در این مواد گردیده است. وجود خواص نوری و الکتریکی منحصر بفرد در این مواد بستر مناسبی را برای کاربرد آن ها در زمینه های مختلف فراهم نموده است. امروزه از این مواد در ساخت سلول های خورشیدی، لیزرهای کوانتومی، ابرخازن ها، پیل های سوختی، سنسورها، دیودها و قطعات الکترونیکی، کامپیوترهای کوانتومی، نمایشگرهای محیطی، شناساگرها و عکس بردارهای زیستی و غیره استفاده می گردد. یکی از مهم ترین کاربردهای قابل تصور برای نقاط کوانتومی گرافنی کاربرد آن در بخش نظامی می باشد.

از جمله این کاربردها می توان به ساخت لیزرهای کوانتومی، ابرخازن ها، دوربین های دوربرد دید در شب، پوشش در سیستم های ضد جاسوسی، پوشش های جاذب رادار، رنگ های لومینسانس، سلول های خورشیدی و غیره اشاره نمود.

ویژگی های اصلی:

محصول ساخته شده دارای چهار رنگ اصلی می باشد (آبی، قرمز، سبز، و زرد) که دارای اندازه ذرات حدود 2-10 نانومتر می باشند. نقاط کوانتومی ساخته شده دارای بهره کوانتومی بسیار بالا می باشند که توانایی استفاده در سیستمهای لیزری، تصویربرداری، استفاده به عنوان نیمه هادی و رنگهای لومینساس را دارا می باشند.

مشخصات فنی/ عملیاتی:

گرافن کوانتوم دات های ساخته شده دارای ساختار کربنی می باشند و جزء نیمه هادی ها طبقه بندی می شوند. چهار رنگ قرمز، زرد،آبی و قرمز به صورت محلول دیسپرس شده در داخل حلال آب و هگزان می باشند. کوانتوم دات های سنتز شده با توجه به گروهای عاملی تعبیه شده برروی سطح توانایی عاملدارشدن با دیگر ترکیبات را دارا می-باشد. متوسط اندازه ذرات کوانتومی ساخته شده براساس آنالیزهای انجام شده حدود 2-10 نانومتر می باشند. درصد خلوص گرافن کوانتوم دات حدود 99 درصد می باشد. پک های پلمب ارائه شده عبارتند محلول با غلظت-های مختلف از 1/0 میلی گرم بر میلی لیتر بالاتر می باشد.

کاربرد ها:

از بین کاربردهای ذکرشده برای نقاط کوانتومی گرافنی می توان اذعان نمود که باتوجه به امکانات موجود در کشور، کاربرد آنها در ساخت سلول های خورشیدی، ابرخازن ها، رنگ های لومینسانس، شناساگرهای زیستی، لیزرهای کوانتومی، سنسورها، پوشش های ضدجاسوسی، دیودها، صفحه نمایش ها و دوربین های آشکارساز و دوربرد در شرایط فعلی وجود دارد. با توجه به کاربردهای ذکر شده برای نقاط کوانتومی به این نتیجه می رسیم که کاربران این ماده بسیار متنوع خواهند بود.

 

 

جهت خرید محصول به سایت زیر مراجعه نمائید.

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 47 دوشنبه 27 مرداد 1399 نظرات (0)

در تازه ترین دستاورد محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران، تولید هیدروژن خالص با تکیه بر تامین سوخت های پاک انجام شد. این مهم از طریق یک فرآیند شیمیایی به دست آمده است. از هیدروژن تولیدی در صنایع مختلفی از جمله فولاد می توان استفاده کرد.

 «هادی ابراهیمی»، فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر که مجری طرح «مدل سازی و مطالعات تجربی تولید گاز سنتز با استفاده از حامل های اکسیژن پروسکایتی در یک میکرو رآکتور به کمک فرآیند چرخه شیمیایی» است، اظهار کرد: «هدف ما از انجام این تحقیق، تولید هیدروژن خالص با تکیه بر سوخت های پاک است.»

ابراهیمی با اشاره به دیگر اهداف این پروژه اضافه کرد: «به دلیل آنکه کاهش انتشار و ذخیره سازی گاز دی اکسید کربن در تبدیلات گازی با اهمیت است، این پروژه را عملیاتی کردیم.»

او با بیان کاربرد میکرو رآکتور بستر ثابت در این پروژه به جهت غلبه بر معایب رآکتورهای بستر متحرک از جمله ساییدگی ذرات، ادامه داد: «در این طرح، به بررسی چگونگی تولید هیدروژن، تولید گاز سنتز در میکرو رآکتور به دلیل کاهش آلودگی محیط زیست و کاهش مصرف انرژی در مقایسه با روش های موجود توسط شیوه مدل سازی ریاضی پرداختیم و از طرفی دیگر، روش نوین چرخه شیمیایی جهت این کار تحقیقاتی مورد استفاده قرار گرفت.»

محقق پروژه «تولید هیدروژن خالص» در دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: «با کمک روش مدل سازی ریاضی و با تحلیل کارهای گذشته، طرح را شروع کردیم و با اعتبار سنجی و بهره گیری در ایده های مطرح شده، پروژه را به نتیجه رساندیم.»

گفتنی است که از نتایج این تحقیق می توان در صنایع مختلفی از جمله نفت، پالایشگاه، پتروشیمی و صنایع فولاد استفاده کرد.

تولید هیدروژن خالص در دانشگاه امیرکبیر

وی با اشاره به ویژگی های طرح گفت: «تولید هیدروژن خالص و تکیه بر سوخت های پاک، کاهش انتشار و ذخیره سازی CO2، کاربرد میکرو رآکتور بستر ثابت برای غلبه بر معایب رآکتورهای بستر متحرک از جمله ساییدگی ذرات، ساخت رآکتور با ابعاد کوچک (از جمله قابل حمل بودن و کاهش مقاومت های انتقال حرارت و جرم) و ارائه مدلی برای درک بیشتر از پدیده های موجود در فرآیند، از جمله ویژگی های این طرح به شمار می رود.»

ابراهیمی اینگونه ادامه می دهد: «این طرح هیچ نمونه داخلی و یا خارجی نداشته و طرح های ارائه شده به وسیله داوران بین المللی بررسی و به چاپ رسیده اند.»

باید خاطرنشان کرد که از جمله مزیت های رقابتی این پروژه، کاهش آلودگی محیط زیست، استفاده بهینه از حجم رآکتور و کاهش مصرف انرژی است. تولید هیدروژن و گاز سنتز به عنوان خوراک واحدهای تولید آمونیاک، متانول، سوخت مایع (مثل بنزین) از گاز طبیعی و احیای سنگ آهن در صنعت فولاد مورد استفاده قرار می گیرد.

 

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 236 سه شنبه 21 مرداد 1399 نظرات (0)

 

کربن  را می‌توان یک عنصر استثنائی در جدول تناوبی دانست. شیمی گسترده ترکیبات کربنی تا به آن حد است که یکی از گرایش‌های رشته شیمی با عنوان شیمی آلی به‌طور کامل به بررسی ترکیبات این عنصر از جدول تناوبی می‌پردازد.

پیوند کوالانسی هر اتم کربن با انواع دیگر اتم‌ها یا اتم‌های کربن دیگر، ساختا­رهای نامحدود و بسیار متنوعی را ایجاد می­کند. از جهت دیگر بسیاری از ترکیباتی که در طبیعت طی روش‌های طبیعی سنتز، ساخته می‌شوند نیز از خانواده ترکیبات آلی (کربنی) هستند.

گستره وسیعی از ترکیبات شامل ترکیبات متنوع نفتی تا مواد دارویی و بسپارهای آلی زیرمجموعه ترکیبات کربن قرار می‌گیرند.

در نانوفناوری نیز، ترکیبات کربنی دسته مهم و مشخصی را به خود اختصاص می‌دهند که با عنوان نانوساختارهای کربنی خوانده می‌شوند.

نانوساختارهای کربنی خصوصیات فیزیکی-شیمیایی منحصر به فردی از خود نشان می‌دهند و نقش گسترده‌ای در زمینه فناوری‌های نوین و پیشرفته دارند. مطالعه شیمی پایه ترکیبات کربنی می‌تواند راهگشای درک بسیاری از خصوصیات نانوساختارهای کربنی و همچنین اصلاح ساختاری آن­ها باشد.

 

 

انواع کوانتوم دات ها

کوانتوم دات­های فلزی

 

موادی از قبیل سولفید سرب، سولفید روی، فسفات ایندیوم، آرسنیک ایندیوم، تلورید کاد میوم، سلنید کادمیوم،سولفید کادمیوم هستند که این مواد بسته به اندازه وطول موج معینی از نور،پس از تحریک الکترونها با استفاده از یک منبع خارجی از خود نور ساطع می کنند.

برخی نقاط کوانتومی نیزبه صورت ساختارهای هسته- پوسته هستند؛ نظیر نقاط کوانتومی  CdSe(سلنید کادمیوم) که در هسته قرار داشته وبه وسیله پوسته ای از جنس  ZnS(سولفید روی) پوشیده می­شود و توانایی نشر نور به رنگ­های مختلف را دارد.ویا از فرم­های ویژه ای از سیلیکا به نام ormosil که هسته وپوسته به وسیله لایه ای پلیمری پوشیده می­شوند.

کوانتوم دات­های کربنی

این دسته از کوانتوم دات­ها شامل سه دسته گرافن کوانتوم دات، کربن نانو دات و پلیمردات­ها هستند.

 

کوانتوم دات­های کربنی (CQDs) یک کلاس جذاب از نانوکربن­های  به تازگی کشف شده­اند که شامل نانوذرات شبه کروی گسسته با اندازه کمتر از 10نانومتر را تشکیل می­دهند. آن­ها دارای چند ویژگی مطلوب هستند مانند انتشار نور و وابسته به اندازه و طول موج ، سهولت تولید، زیست سازگاری و مواد اولیه ارزان و فراوان هستند.

در این حوزه به­طور مکرر پیشرفت­های قابل توجهی در طول چند سال گذشته صورت گرفته است. دلیل اصلی گسترش کربن نانودات­ها که اخیرا توجهات بسیاری را به خود جلب نموده اند، فلوئورسانس بسیار قوی آن­ها می­باشد.

به همین دلیل به آن­ها کربن­های فلوئورسنت نیز اطلاق می­شود. از زمان کشف اولیه کربن نانودات­ها، مطالعات بسیاری در زمینه روش­های تهیه این نانوساختارها صورت پذیرفته است و گروه­های تحقیقاتی متعددی در تلاش­اند تا به درک بهتری از جایگاه و رفتار نوری این ترکیبات همراه با دست یابی به روش­های سنتز بهتر و گسترش کاربردهای این نانو مواد تازه ظهور دست یابند. خصوصیات منحصر به فرد کربن نانوکریستال­ها در پزشکی قابل استفاده است، زمینه­هایی مانند تصویربرداری زیستی و حسگرهای نوری.

ابعاد کوچک و ویژگی­های زیست سازگاری آن­ها را قادر می­سازد تا به­طور موثر به عنوان حامل­های مؤثر برای تحویل دارو عمل کنند، همچنان که خواص کاتالیزوری و فیزیک­وشیمیایی آنها در چندین زمینه زیست پزشکی کاربرد دارد. همچنین با توجه به این­که اندازه ذرات کربن نانودات­ها کمتر از nm10 می­باشد، باعث افزایش خواص کاتالیزوری به دلیل دارابودن سطح ویژه بالا می­باشند.

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 48 سه شنبه 21 مرداد 1399 نظرات (0)

پژوهشگران دانشگاه تبریز با سنتز آزمایشگاهی یک نانو کاتالیست متخلخل، موفق به تبدیل روغن پسماند آشپزخانه به یک سوخت غیر فسیلی (بیودیزل) شدند.

 عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، دکتر مهتاب پیروزمند، روغن های حاصل از پخت و پز را یکی از منابع ارزان قیمت سوخت های زیستی دانست و گفت:

«انتخاب منابع اولیه اقتصادی و مناسب به عنوان گامی موثر در فرآیند جایگزینی سوخت های فسیلی با سوخت های زیستی محسوب می شود.»

او کاهش اثرات منفی این روغن ها بر محیط زیست را از دیگر مزیت های جایگزین کردن این منابع در سوخت های فسیلی برشمرد و تاکید کرد: «با توجه به اهمیت این موضوع، در دانشگاه تبریز با انجام مطالعاتی تلاش کردیم تا با سنتز یک کاتالیست نانو ساختار، امکان تبدیل روغن استفاده شده در پخت و پز را به یک سوخت زیستی به صرفه و با قیمت کم فراهم آوریم.»

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با بیان اینکه نانو کاتالیست تهیه شده در این طرح دارای یک ساختار مزوپور است، ادامه داد:

«مزوپور به این معناست که از حفره هایی در مقیاس نانو برخوردار شده است. همین موضوع باعث می شود تا سطح خیلی زیادی را برای انجام واکنش با واکنشگرها در اختیار قرار داده و عملکرد بسیار بالایی از خود به نمایش بگذارد.»

پیروزمند گفت: «برای سنتز این کاتالیست نانویی از یک عامل فعال سطحی کاتیونی به عنوان بستر و از یک ماده تترا اتیل ارتو سیلیکات به عنوان یک منبع حاوی سیلیس استفاده شد.»

بر خلاف سایر فرآیندها، بستر آلی از ساختار نهایی کاتالیست حذف نشد و این امر در القای خاصیت بازی به نانو کاتالیست حاصل، نقش مهمی داشته است. از طرفی دیگر، این نانو کاتالیست به کمک فلزاتی از قبیل منیزیم، روی و کبالت بهینه شد.

این محقق دانشگاه تبریز با اشاره به نتایج به دست آمد از این پژوهش، یادآور شد:

«آمار و نتایج ارزیابی عملکرد این نانو کاتالیست در تبدیل روغن پخت و پز استفاده شده به یک سوخت زیستی، بیانگر این مطلب است که زمان انجام واکنش تبدیل ۳ ساعت و بازده واکنش در این مدت زمان، بیش از ۹۲ درصد می باشد.»

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 41 دوشنبه 20 مرداد 1399 نظرات (0)

هیدروژن به عنوان یکی از پاک ترین منابع انرژی، مدتی است که نقل محافل بزرگ علمی و صنعتی در سراسر جهان شده است. در این میان، شرکت های خودروسازی و تیم توسعه آنها، توجه ویژه ای به عملیاتی کردن استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت وسایل نقلیه خود داشته اند.

با وجود تمام مزایایی که برای استفاده از هیدروژن بیان می شود، بزرگترین مشکلاتی که بر سر راه آن وجود دارد، فرآیند تولید پیچیده و البته هزینه های گزاف آن و همچنین محدودیت ها و خطرات موجود در حمل و نقل هیدروژن هستند.

اکنون گروهی از محققان ارتش ایالات متحده آمریکا به صورت کاملا تصادفی، به روش جدیدی برای تهیه هیدروژن دست یافته اند که به صورت تکرارپذیری در شرایط واقعی، قادر است بسیاری از مصائب استفاده از سوخت هیدروژن را مرتفع کند.

پژوهشگران آزمایشگاه نظامی “Aberdeen” در مریلند آمریکا، با افزودن مقداری آب بر روی آلیاژ خاصی از آلومینیم که پیش از این برای پروژه های ارتش بکار گرفته بودند، با واکنش بسیار سریع دو ماده مواجه شدند.

ناگفته نماند که قبل از این، طی واکنش آب و آلومینیم، هیدروژن استخراج شده بود و این عمل در دماهای بسیار بالا و با بهره گیری از کاتالیزور در مدت زمان زیاد ممکن شده و بیشترین مقدار بازده آن نیز ۵۰٪ محسوب می شد.

خودروی هیدروژنی

نانو آلومینیم جدید واکنش ذکر شده با کارآمدی نزدیک به ۱۰۰% و در مدت ۳ دقیقه انجام می پذیرد. چنین آماری آن هم با در نظر گرفتن خودبخودی بودن واکنش، بسیار شگفت انگیز است.

آب و آلومینیم به راحتی قابلیت حمل و نقل دارند و امکان انفجار آن نیز وجود نخواهد داشت؛ همچنین به کپسول های گران قیمت نیازی نیست. از طرفی سرعت واکنش جدید زیاد بوده و مجموعه این عوامل سبب می شوند که شاهد روش به صرفه تری برای تولید هیدروژن در شرایط و اماکن مختلف باشیم.

با این حال سؤالات زیادی در رابطه با کارایی روش مورد بحث وجود دارد:

هزینه تولید در مقیاس صنعتی برای آلیاژ مخصوص چقدر است؟ آیا امکان اجرای این واکنش در خارج از آزمایشگاه نیز وجود دارد؟ مخاطرات زیست محیطی در استفاده سطح وسیع آلیاز آلومینیم چه میزان است؟

بهره گیری از آلیاژ نانوذره آلومینیم، آینده روشنی را پیش روی سوخت هیدروژنی خواهد گذاشت اما باید منتظر ماند و دید که آیا این پژوهش، همچون بسیاری از تحقیقات گذشته در حد یک آزمایش باقی خواهد ماند و یا تجاری سازی شده و قدم به زندگی انسان ها می گذارد.

نظر شما چیست؟ سرنوشت هیدروژن به عنوان یک سوخت پاک و زیست تخریب ناپذیر به کجا خواهد رسید؟

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com


farshad بازدید : 46 دوشنبه 20 مرداد 1399 نظرات (0)

محققان یک شرکت هلندی از طریق تزریق نوعی فیبر مقاوم در برابر پارگی، موفق به تولید محصولی شدند که ۱۵ برابر از فولاد مقاوم تر است.

به گزارش شیمی صنعت ، شرکت هلندی “Ecco Leather” طی همکاری با شرکت آمریکایی “DSM Dyneema” موفق شدند که از طریق افزودن نوعی فیبر مقاوم در برابر پارگی به چرم، محصولی تولید کنند که ۱۵ برابر مقاوم تر از فولاد بوده و در عین حال، آنقدر سبک است که قابلیت شناور ماندن روی آب را دارا می باشد.

این محصول ترکیبی که “Dyneema Bonded Leather” نامگذاری شده است، از ضخامت پارچه و بافت چرم برخوردار است.

طراح این پارچه، “سرولی رخت” می گوید: «فرآیند تولید شامل دباغی، تزریق و پرداخت نهایی است. چالش اصلی، ساختن راهی برای تزریق یکسان فیبر در تمام سطح چرم بود؛ چون این ماده باید از چسبندگی و یکپارچگی بالایی برخوردار باشد تا قابلیت مقاومت در برابر پرداخت های ثانویه و نهایی را داشته باشد.

پس از دستیابی به روشی مناسب جهت این کار، مراحل تراش، پولیش و پرداخت نهایی توسط شرکت “Ecco Leather” انجام شده است.»

“رخت” این موضوع را هم بیان کرده که با استفاده از این ماده، کوله پشتی بزرگی تولید کرده اند که در حالت عادی تا ۵ الی ۶ کیلوگرم وزن دارد اما چون از این ماده تولید شده، تنها ۲۰۰ گرم است. او اضافه می کند:

«از این ماده که به حالت چرم است، می توان در محصولات گوناگونی بهره مند شد؛ صنایعی را تصور کنید که استفاده از چرم می تواند ظرفیت آنها را چند برابر کند اما به دلیل وزن نسبتا زیاد، امکان آن وجود ندارد.»

چرم در شرایط طبیعی با کاهش ضحامت، دچار کاهش استحکام نیز می شود اما این فناوری چنین امکانی را می دهد که چرم را توسط فناوری های پیشرفته ترکیب کرده و محصولی ظریف، سبک و بسیار مقاوم تولید کند.

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 94 دوشنبه 20 مرداد 1399 نظرات (0)

پژوهشگران موفق شدند پارچه ای با قابلیت خنثی سازی اثر تسلیحات شیمیایی تولید کنند و از این طریق، جان افرادی که ممکن است با این نوع ادوات کشته شوند، نجات دهند.

اختراع جدید دانشمندان از نوعی “چهارچوب فلزی اورگانیک” برای دستیابی به خواص جادویی خود بهره می گیرد؛ اما درباره تسلیحات شیمیایی باید این نکته را مورد توجه قرار داد که آنها سلاح هایی هستند که از خود مواد شیمیایی خطرناک پراکنده می کنند و می توانند به کشته شدن هزاران نفر در طی چند دقیقه منجر شوند.

همانطور که ساختار یک سلاح شیمیایی از عناصر پرتوزا تشکیل شده، حفاظت از آنها هم بسیار دشوار است؛ چرا که تأثیرات آن در کمترین زمانی روی پوست فرد بروز می کند و در کسری از ثانیه جذب آن می شود.

گفتنی است محققان مدت هاست روی راهکارهای احتمالی برای مقابله با این تسلیحات کار کرده اند و یکی از جدیدترین دستاوردها در این زمینه هم “چهارچوب فلزی اورگانیک” و یا MOF ها هستند که بر اساس عنصر زیرکونیم (Zr) ساخته می شوند.

پودرهای ساخته شده بر پایه این تکنیک قادر اند که اثر تسلیحات شیمیایی را کم کرده یا آنها را به صورت کامل از میان بردارند. البته این مواد مشکلات مختص خود را دارند که یکی از آنها، ناپایداری شان است. بنابراین؛ دانشمندان به جای آنکه تلاش کنند این پودرهای ناپایدار را بر روی پارچه به کار بگیرند، تصمیم گرفتند چهارچوب های مذکور را مستقیما روی بافت خود پارچه تشکیل دهند.

آنان در ادامه، حاصل کار را با ماده ای که شباهت زیادی به عوامل عصبی مورد استفاده در تسلیحات شیمیایی داشت، تحت آزمایش قرار دادند و دریافتند که پارچه قادر به خنثی سازی ترکیبات یاد شده در کمتر از ۵ دقیقه است. لازم به ذکر است این پارچه در تأسیساتی کاربرد دارد که در آنها افراد به صورت مداوم در معرض مواد شیمیایی خطرناک قرار دارند و از آن جمله می توان به کارکنان اورژانس اشاره نمود.

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 44 دوشنبه 20 مرداد 1399 نظرات (0)

همگام با رشد فناوری در جهان، شیمیدانان هم به دنبال راهی برای جایگزین نمودن سوخت های فسیلی هستند که استفاده از هیدروزین و فرمیک اسید، جدیدترین دستاورد آنان به شمار می آید.

اگر چه استفاده از سوخت هیدروژنی مزیت هایی از قبیل رایگان بودن، عدم ایجاد آلودگی و دسترس پذیری بالا را دارد اما مشکلات مرتبط با سوخت گیری و ذخیره نمودن آن، فعلا استفاده صنعتی هیدروژن به عنوان سوخت پاک را متوقف نموده است.

اکنون دانشجویان دانشگاه فنی “آیندهوون” هلند به دستاورد جالبی رسیده اند. این پژوهشگران ایرادات سوخت هیدروژنی را با ایجاد یک سامانه غیر مرتبط که به اتوبوس وصل می شود، رفع کرده اند. این ابتکار با بهره گیری از هیدروژن تولیدی فرمیک اسید، کمک می کند تا مشکلات هیدروژن با هزینه اقتصادی کمتری برطرف شود.

این سامانه در انتهای اتوبوس برقی در یک جعبه کوچک قرار می گیرد و سوختی به نام هیدروزین که شامل ۹۹% فرمیک اسید و ۱% کاتالیزور است را به هیدروژن و کربن دی اکسید تبدیل می کند. هیدروژن حاصل باتوجه به مشخصاتی که دارد، جهت تولید برق در سلول سوخت معمولی قابل استفاده است.

استفاده از هیدروزین برای تولید هیدروژن به جای سوخت در خودرو، سوددهی بسیار زیادی خواهد داشت. ابتدا هیدروژن تقریبا خالص باید در مخازن بزرگ تحت فشار بالا قرار گیرد؛ عاملی که به وزن و پیچیدگی ساختار وسایل نقلیه و همچنین ایستگاه های سوخت گیری افزوده است.

گروه تحقیقاتی دانشگاه آیندهوون ادعا نموده انرژی نهایی این سوخت تا ۴ برابر انرژی یک باتری معمولی مورد استفاده در خودروهای الکتریکی است.

فرمیک اسید یا تقطیر مورچه

همانطور که می دانید، فرمیک است از تقطیر برخی از مورچه ها و گیاهان بدست می آید اما می توان به راحتی در مقیاس صنعتی آن را تولید کرد. تمام کربن دی اکسید تولید شده در فرآیند تبدیل هیدروزین بر پایه فرمیک اسید، در چرخه تولید انرژی مورد استفاده قرار می گیرد و این شاخصه، هیدروزین را به یک منبع سوختی تقریبا خالص با آلودگی صفر درصد تبدیل می کند و چون این سوخت در فاز مایع است، می توان آن را با تغییرات بسیار اندکی به زیر ساخت های ایستگاه های سوخت هیدروژنی اضافه نمود.

محققان گروه “فِست – FAST”، تولید سوخت را برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ عملیاتی کردند که تحت عنوان “REX” مورد خطاب قرار می گرفت؛ یکسال و نیم بعد را صرف تصحیح و توسعه سامانه خود نمودند که منجر به تهیه توان ۲۵ کیلوواتی گشت. این سیستم مستقل به طور رسمی در آیندهوون، همراه با اولین ایستگاه سوختگیری هیدروزین شروع به کار کرد.

“فِست” در تلاش است “REX” را قبل از پایان سال جاری در شهر آیندهوون هلند به تولید انبوه برساند. هدف گذاری این تیم پژوهشی در دراز مدت، تبدیل کردن هیدروزین به عنوان منبع استاندارد سوخت صنعتی خواهد بود.

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 37 شنبه 11 مرداد 1399 نظرات (0)

زمان زیادی از عرضه نخستین لپ تاپ ها، تلفن های هوشمند، تبلت ها و خودروهای الکتریکی نگذشته است؛ وسایلی که باتری های لیتیوم – یونی بخش مشترک و البته جدایی ناپذیر آنها به شمار می رود.

با اینکه این امکانات برای ما سهولت در زندگی را به همراه داشته اند، اما بزرگترین ایرادشان، همین باتری های مخرب است. ترس و دلهره از آتش گرفتن های بی موقع، حرارت بسیار زیاد، زود تخیله شدن شارژ و مدت زمان طولانی برای تأمین انرژی اولیه، از جمله مشکلات باتری های لیتیوم – یونی نامیده می شود.

حال، دانشمندان راهی بسیار کارآمد و ارزان برای جلوگیری از داغ شدن های مکرر و آتش گرفتن باتری ها یافته اند.

آنها یک لایه پلیمری حساس به گرما را به باتری های لیتیوم – یونی اضافه کرده اند که اگر دما بیش از یک حد معینی بالا رفت، می تواند آن را تشخیص داده و استفاده دستگاه از باتری را متوقف کند؛ بعد از آن که دما پایین آمد و باتری خنک شد، مجددا به باتری اجازه تأمین انرژی دستگاه را بدهد.

آتش گرفتن باتری ها که در نتیجه حرارت هم اتفاق می افتد، تحت تأثیر عوامل مختلفی است؛ برای مثال اگر درون باتری اتصال کوتاه الکتریکی بوجود آید، جریان الکتریکی از درون باتری، بین دو الکترود مثبت و منفی برقرار شده و در نتیجه دمای بین آنها بالا می رود و باتری آتش می گیرد.

پژوهشگران پیشتر هم به روش هایی برای سرد کردن باتری ها و جلوگیری از آتش سوزی رسیده بودند؛ مثلا اخیرا گروهی موفق به جاسازی کپسول های پلاستیک مایع در باتری ها شده بودند. نحوه این ساز و کار به این ترتیب بود که وقتی دمای باتری بالا می رفت، غشاء کپسول ذوب و پلاستیک مایع در باتری جاری می شد. در نتیجه یک لایه عایق پلاستیکی بین الکترودها تشکیل و اتصال کوتاه را قطع می کرد.

روکش پلیمری برای باتری

یکی از محققان دانشگاه استنفورد به نام “یی کای” در “پالو آلتو” کالیفرنیا می گوید: «متأسفانه این روش ها غیر قابل بازگشت هستند. بعد از اینکه باتری بیش از حد گرم می شود و سامانه جلوگیری از آتش سوزی به کار می افتد، باتری غیر استفاده می شود.»

به امید یافتن روشی بهتر و کارآمد تر، “کای” به یکی از همکاران قدیمی خود به نام “ژنان بائو” که مهندس شیمی است، روی آورد.

“بائو” و همکارانش پیشتر انواعی از پلاستیک های حاوی نانو ذرات نیکل را ساخته بودند که وقتی دمای این ذرات از یک حدی بالاتر می رفت، رسانایی الکتریکی این ماده ترکیبی کاهش می یافت.  “بائو” و “کای” فکر کردند که اگر روشی بدین ترتیب را در باتری های لیتیوم – یونی هم به کار برند، شاید ایمنی آن را در برابر مشتعل شدن افزایش دهند.

آنها در نهایت به ایده ساخت لایه ای پلیمری افتادند که وقتی دما از حد مجازی بالاتر می رود، می تواند رسانایی خود را قطع کند. طبق نظر متخصص باتری در آزمایشگاه ملی “لاورنس” در ایالت “برکلی” کالیفرنیا، این روش از سایر مواد ساخته شده تاکنون، عملکرد بهتری دارد.

نظر شما چیست؟ آیا می توان روزی به باتری هایی دست یافت که نیازی به شارژ کردن نداشته باشند، حرارت تولید نکنند و مشتعل هم نشوند؟

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

 

farshad بازدید : 46 شنبه 11 مرداد 1399 نظرات (0)

شامپو تاچ لس دکترواش شرکت شیمی صنعت رشد

 

این محصول یکی از تخصصی ترین محصولات برند دکتر واش میباشد. هدف از تهیه این محصول کم کردن زمان شستشو، استفاده از نیروی کار کمتر، صرفه جویی در مصرف آب وبرق ،جلوگیری از آسیب به رنگ خودرو میباشد. استفاده از این محصول با آموزش بسیار آسان تحول جدیدی در خدمات کارواش خواهد بود.

نحوه استفاده از این محصول

1)پاشش این محصول بر سطح خودرو باید کاملا یکنواخت و به صورت پودری باشد ( اگر از کف پاش استفاده می شود حتما نازل کف باش به گونه ای تنظیم شود که بجای کف گلوله ای، کف به صورت پودری بر سطح خودرو پاشش شود و در اگر از سم پاش استفاده شود نازل در حالت پودری قرار گیرد

2)تمامی سطح خودرو آغشته به مواد شده و بعد از 3 دقیقه خودرو آماده آبکشی است.

3)در هنگام آب کشی خودرو تمامی سطح خودرو با نازل آبکشی شود.

4)توجه شود که مواد حتما باید بر روی سطح خشک خودرو پاشش شود در صورت خیس شدن خودرو اثرپذیری آن بسیار کاهش میابد.

 

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

 

farshad بازدید : 32 سه شنبه 07 مرداد 1399 نظرات (0)

در زمانی به سر می بریم که دانشمندان و پژوهشگران در سراسر دنیا به فکر جایگزین نمودن سوخت های فسیلی با انرژی های تجدیدپذیر و البته با آسیب رسانی کمتر هستند.

در آینده ای نزدیک و پیش از صنعتی شدن استفاده از منابع انرژی پاک، کاهش ضررهای سوخت های فسیلی در دستور کار مراکز علمی دنیا خواهد بود.

در همین راستا، یکی از روش های بازیابی سوخت های فسیلی و کم کردن خطرات ناشی از استفاده آن، تبدیل کربن دی اکسید به کربن مونوکسید و در ادامه سوخت های قابل مصرفی نظیر اتانول است که تا پیش از این، به لحاظ اقتصادی توجیه مناسبی نداشته و محصولات اضافه ای همچون هیدروژن تولید می کرده است.

اما اکنون محققان روش بهینه ای برای تبدیل کربن دی اکسید به اتانول یافته اند که با استفاده از نوعی کاتالیزور نوری از ترکیب فلز نیکل و مواد ارگانیک، قابل بهره برداری است. این کاتالیزور بافت اسفنجی داشته و می تواند بدون تولید فرآورده های ناخواسته، این تبدیل را با سرعت بسیار بالایی انجام دهد.

کاتالیزور اسفنجی یاد شده در مجاورت نور خورشید نیز می تواند گاز کربن دی اکسید را به کربن مونوکسید تغییر دهد و در صورت غنی سازی آن با نانوکریستال های رودیم و نقره، فرآورده های واکنش شامل فرمیک اسید، استیک اسید و اتانول خواهند بود.

البته همچون بسیاری از پروژه های علمی و پژوهشی دیگر، استفاده از کاتالیزور نیکل به صورت ارگانیک برای دستیابی به اتانول، فعلا در حالت آزمایشگاهی بوده و برای بهره برداری در مقیاس صنعتی و بزرگ آماده نیست.

با در اختیار داشتن این اطلاعات و نقد و بررسی سایر روش های کنونی برای تبدیل کربن دی اکسید به اتانول، ابداع روش فوق می تواند راه حل مناسبی برای افزایش بازده کارخانجات و نیروگاه های تولید کننده کربن دی اکسید باشد که از طریق آن، قادر به بازگردانی بخش قابل توجهی از گازهای خروجی به چرخه تولید خواهند بود.

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 53 سه شنبه 07 مرداد 1399 نظرات (0)

پژوهشگران با بهره گیری از نانو لوله های کربنی موفق به تولید سیاه ترین رنگ تجاری جهان شدند.

 شرکت “Nanolab” توانسته سیاه ترین رنگ موجود در جهان را بوسیله نانو لوله های کربنی تولید نماید. این رنگ بسیار تیره قابلیت جذب نور قابل توجهی از محیط اطراف را دارد.

این رنگ که با نام “Singular Black” ساخته و عرضه شده است، توسط یک هنرمند اهل ماساچوست آمریکا برای ساخت مجسمه ای به نام “Black iron Ursa” بکار گرفته شد. او از این رنگ به عنوان پوشش دهنده یک مجسمه خرس آهن استفاده کرد؛ سپس این مجسمه را در مرکز یک دایره رنگین کمانی قرار داد تا سیاه بودن آن نسبت به دیگر رنگ ها کاملا مشخص شود.

“چِیس” می گوید: «من نخستین کار هنری ام را با این تکنولوژی انجام دادم؛ تصمیم دارم این فناوری را با دیگر همکارانم به اشتراک بگذارم.»

پیش از این، رنگی به نام “Vantablack” ساخته شده بود که قابلیت جذب ۹۹٫۹۶ درصد از نور را داشت. این رنگ که در سال ۲۰۱۴ اختراع شده بود، شبکه ای متراکم از نانو لوله های کربنی داشت که در یک مخزن گرمایشی رشد یافته بود. این شرکت در گام بعدی اقدام به توسعه نسخه قابل اسپری این رنگ کرد.

رنگ “Singularity Black” ترکیبی از نانو لوله های کربنی و نوعی ماده پایدار کننده است که به صورت جداگانه در سال ۲۰۱۱ در شرکت مذکور و در قالب همکاری تجاری با “ناسا” اختراع شد. از این ماده در تجهیزات رصد اجسام در فواصل بسیار دور استفاده شد که قادر است نور را جذب کردخ و مانع از تداخل آن با حسگرها شود.

بر اساس اظهارات سازنده، این رنگ را می توان درون مخازن اسپری یا هودهای بخار به کار برد. پس از قرار دادن این رنگ روی سطوح فلزی، می بایست آن را تا دمای ۶۰۰ درجه فارنهایت گرم کرد تا ناخالصی های آن از بین برود.

طبق نتایج ستاد نانو، این رنگ بسیار شکننده است و نباید به آن دست زد؛ چرا که در صورت تماس آسیب می بیند، دقیقا مانند زمانی که شما روی بال یک پروانه دست می کشید.

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 62 یکشنبه 05 مرداد 1399 نظرات (0)

پژوهشگران در تازه ترین دستاورد خود توانستند با استفاده از نانو لوله هایی که از جنس کربن تهیه شده اند، به شکل مؤثری آب دریا را تصفیه و شیرین سازی نمایند.

 نحوه کار این نانو لوله های کربنی شباهت بسیار زیادی با عملکرد نوعی پروتئین خاص در سلول های زنده دارد. این پروتئین ها قادر به تصفیه سازی آب ورودی برای استفاده سلول ها هستند. ناگفته نماند که نانو لوله های تولید شده به واسطه ساختار خود قادر هستند تا ۶ برابر کارایی بهتری نسبت به پروتئین های مذکور داشته باشند.

شیوه کار این نانو مواد هنوز به صورت عملی و در مقیاس صنعتی درباره تصفیه آب دریا مورد بررسی قرار نگرفته است؛ اما در محیط آزمایشگاهی ثابت شده که آنها می توانند تمام نمک موجود در آب را به طور کامل از ظرفی از آب دریا استخراج کنند.

اگر این نانو لوله ها بتوانند در برابر فشارهای بالای آب مقاومت کنند، می توان از آنها برای تصفیه آب دریا ها در مقیاس صنعتی نیز بهره مند شد.

“الکساندر نوی – Aleksandr Noy” به عنوان سرپرست گروه پژوهشی مستقر در دانشگاه کالیفرنیا می گوید که آنها ایده ساخت این نانو لوله های کربنی را از همان پروتئین تصفیه کننده در سلول های موجودات زنده که به نام “آکواپورین” معروف هستند، الهام گرفته اند.

پروتئین های آکواپورین در تمام سلول های بدن انسان وجود دارند و می توانند یون های مضر موجود در آب میان بافتی را تصفیه کرده و در اختیار سلول ها قرار دهند. روش کار این سلول ها بسیار جالب است.

ساختار این پروتئین به گونه ای است که می تواند مولکول های آب را با سرعت بسیار زیادی از مجرای ۰٫۳ نانومتری عبور داده و از این طریق یون های آزاد را از آنها جدا کند.

این پروتئین شکننده بوده و بازسازی آن بسیار دشوارا ست؛ بنابراین دانشمندان به این فکر افتادند که با بهره گیری از دانش نانو، نسخه مصنوعی آن را که مقاومت فوق العاده ای به همراه ۶ برابر سرعت بیشتر برای شیرین سازی دارد، تولید نمایند.

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 255 یکشنبه 05 مرداد 1399 نظرات (0)

پژوهشگران دانشگاه های توکیو و کیوتو در ژاپن بوسیله نانوذرات موفق به ارائه نوعی الکترود شدند که با تجزیه آب می تواند هیدروژن تولید کند.

تجزیه آب

به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری، یکی از راه های حل مشکل انرژی استفاده از الکترولیز و فتولیز آب است؛ با این حال تولید الکتروکاتالیست های جدید با چالش همراه است.

دانشمندان ژاپنی دانشگاه کیوتو با همکاری محققان دانشگاه کیوتو موفق به ارائه لایه ای نازک حاوی نانوذرات سولفید نیکل شدند که برای این کار قابل استفاده است. اگرچه پلاتین یکی از رایج ترین گزینه ها برای ساخت کاتالیست است اما قیمت بالا و کمیاب بودن آن مانع از صنعتی سازی این فناوری می شود.

در این روش به جهت ساخت لایه به لایه فیلم کاتالیستی خودآرا از نانوذرات پایدار استفاده شده است. این فناوری در چارچوب پروژه فتوسنتز مصنوعی توسط سازمان توسعه فناوری صنعتی و انرژی ژاپن تعریف شده است.

این تیم تحقیقاتی ثابت کرده اند که فیلم حاوی نانوذرات سولفید نیکل پایدار شده با گوگرد می تواند دچار آرایش خودبخودی (خودآرایی) و در سطح الکترودهای اکسید قلع تقویت شده با فلوئور قرار گیرد. در این فرآیند از اتصال دهنده کاتیون فلزی در شرایط ملایم استفاده شده است.

هر دو الکترود مورد استفاده در فرآیند تولید هیدروژن با استفاده از فیلم های خودآرا ساخته می شود. نتایج حاصل از استفاده این دو الکترود نشان می دهد که با افزایش زمان تابش، جریان نوری و چگالی جریان بالایی از این الکترودها عبور می کند.

در زمان انجام فرآیند تشکیل حباب های هیدروژن، تغییر ساختاری در این الکترودها ایجاد شده به طوری که سولفید نیکل به پلی فسفات نیکل تبدیل می شود؛ این موضوع موجب شکل گیری چگالی بالا و پایدار در فیلم های خودآرا می شود.

این سازوکار خودآرایی می تواند برای تشکیل فیلم های حاوی نانوذرات به منظور استفاده در الکترودهای نوری مختلف بکار گرفته شود؛ بدون اینکه خواص نوری ذاتی این ماده دچار تغییر شود.

نتیجه این پژوهش در قالب مقاله ای در مجله “شیمی نانو مواد” به چاپ رسیده است.

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 44 پنجشنبه 22 خرداد 1399 نظرات (0)

توسعه فناری ها جدید سبب شده تا مواد مضری که در فرآیندهای قدیمی تولید می شده است، اکنون به موادی سودمند تبدیل شود.

دانشمندان مرکز علوم و فناوری اولسان در کره جنوبی موفق به ساخت سیستم جدیدی شدند که می تواند با استفاده از گازهای مضر گلخانه ای (CO2)، انرژی پاک برق و هیدروژن تولید کند.

همانطور که می دانید، سالهاست که تبدیل گاز گلخانه ای به گازهای سودمند (یا حداقل موادی که برای محیط زیست مضر نباشند)، دغدغه جمع کثیری از محققان در سراسر دنیا بوده است.

تبدیل گاز گلخانه ای به انرژی پاک

تبدیل گاز گلخانه ای به انرژی پاک

 

به گزارش کمولوژی و به نقل از Science Daily، این سامانه قادر است با استفاده از کربن دی اکسید موجود در یک محلول آبپوشی شده، گاز گلخانه ای یاد شده را به صورت کاملا پایدار به انرژی الکتریکی تبدیل کند؛ آن هم با حداکثر توان ممکن.

این فناوری توسعه داده شده می تواند از طریق یک سازوکار تجزیه شیمیایی، مولکول های پایدار کربن دی اکسید را به سایر مولکول ها تبدیل کند.

سیستم مذکور که با نام Hybrid Na-CO2 شناخته می شود، عملکردی مشابه با سلول های سوختی دارد که با یک کاتد، یک آند و نیز یک تفکیک کننده ساخته شده است.

در این سیستم همچون انواع باتری ها، کاتالیزورها در داخل آب حل شده و به کمک یک سیم اصلی به کاتد مرتبط شده اند.

زمانی که کربن دی اکسید به آب تزریق می شود، واکنش شیمیایی آغاز شده و CO2 تجزیه می گردد. به این ترتیب در پایان واکنش، می توان انتظار تولید جریان الکتریکی و گاز هیدروژن را داشت.

سرعت بازده تبدیل کربن دی اکسید در این سامانه در حد بسیار بالایی است.

میزان ۵۰ درصد برای چنین سیستمی، کاملا مناسب بوده و حتی می توان امید داشت که در آینده به اعداد بالاتری دست یافت.

این سیستم پایدار بوده و قادر است به مدت ۱۰۰۰ ساعت بدون تخریب الکترودها کار کند.

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

 

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 51 پنجشنبه 22 خرداد 1399 نظرات (0)

در زمانه ای زندگی می کنیم که ربات ها، پا به پای انسان ها در حال رشد هستند. اکنون با ساخت پوست مصنوعی هوشمند، این پیشرفت بیشتر هم خواهد شد.

پوست مصنوعی هوشمند با حساسیتی بیشتر از پوست انسان

پوست مصنوعی هوشمند با حساسیتی بیشتر از پوست انسان

در بازارهای Hi-Tech امروزی پوست های الکترونیکی انعطاف پذیری وجود دارند که می توانند به اندام های مصنوعی و ربات ها، حس تماس ببخشند.

دانشمندان دانشگاه تگزاس اما خبر از توسعه یک پوست مصنوعی هوشمند می دهند که حساسیتی به مراتب بیشتر از پوست انسان ها دارد.

این پوست دارای میلیون حسگر منعطف ریز است که با نانو ذرات اکسید روی با قطر ۰/۲ میکرون ساخته شده است.

اگر بخواهیم درک نسبی ای از این قطر داشته باشیم، باید آن را با موی انسان مقایسه کنیم. قطر هر موی انسان در حدود ۴۰ تا ۵۰ میکرون است.

حسگرهایی که در این پوست گنجانده شده است، به شکل کاملا مستقل عمل کرده و نیازی به منبع تغذیه یا ولتاژ خارجی ندارند.

میلیون ها حسگر که چنین دقتی برایشان در نظر گرفته شده، در لایه ای کشسان از مواد پلیمری موسوم به پلی آمیدها که مقاوم در برابر رطوبت هستند، دسته بندی شده اند.

بنابراین در این نوع طراحی، شاهد پوستی محکم، انعطاف پذیر و همراه با خاصیت ضد نفوذ پذیری آب هستیم.

اگر فشار بسیار کمی به پلی آمید وارد کنیم، حسگرهای تولید شده در ابعاد نانو می توانند به واسطه خمش آن را تشخیص دهند.

نکته جالب دیگری که باید به آن اشاره کرد، حساسیت فوق العاده این پوست مصنوعی هوشمند در برابر لرزش ها است؛ در عین حال که قابلیت تشخیص تغییرات دما را نیز دارد.

از جمله کاربردهای این ماده می تواند بازوهای رباتیک، انگشت های پروتز دست و یا صدها دستگاه مبتنی بر حسگر باشد.

یکی از پژوهشگران این پروژه، «چلیک باتلر» است که از حساسیت های بسیار بالای این sensor ها می گوید:

«این حسگرها آنقدر حساس اند که اگر با بخشی از انگشت تان آنها را بخارانید، این فناوری می تواند کمک کند تا هویت آن فرد شناسایی شود.

تصور جالبی است! با استفاده از این ربات که دانشجویان من ربات های مودار خطابشان می کنند، افراد قادر به تشخیص هویت فرد باشند.»

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

 

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 38 سه شنبه 20 خرداد 1399 نظرات (0)

هر روز از گوشه و کنار دنیا خبرهایی مبنی بر تولید یا استفاده از انرژی های پاک می شنویم. تولید آب شیرین از هوا نیز یکی از همین خبرهاست که می تواند بسیار هیجان انگیز باشد.

محققان آمریکا توانستند سیستمی ابداع کنند که با انرژی خورشیدی کار می کند. این سیستم می توان با جذب رطوبت از هوا، به تولید آب شیرین بپردازد.

به گزارش کمولوژی و به نقل از ایسنا، دانشمندان دانشگاه تگزاس ایالات متحده موفق به ابداع یک ابزار مبتنی بر انرژی خورشیدی شده اند که قادر است رطوبت هوا را جذب کرده و آن را به صورت آب شیرین، ارائه نماید.

آنچه که این ایده خلاقانه را اجرایی کرده است، نوعی فناوری به نام ابر اسفنج می باشد. ابر اسفنج ها، موادی متشکل از پلیمر ژلاتین و هیدروژل هستند که برای نگهداری مقادیر زیادی آب ساخته شده اند. این هیدروژل ها در اثر گرم شدن، می توانند آب ذخیره شده را آزاد نمایند.

یکی از نویسندگان این پروژه، فی ژائو (Fei Zhao) است که می گوید:

«ما یک سیستم از پایه طراحی کرده ایم که برای استفاده از آن، فقط کافی است تا هیدروژل را در فضای باز گذاشت تا به جمع آوری آب بپردازد. آب جمع شده تا پیش از قرار گرفتن در برابر نور خورشید در هیدروژل باقی مانده و پس از حرارت دیدن، آزاد می شود.»

این سیستم جدید مبتنی بر فناوری غیر منتظره ای است که در سال ۲۰۱۸ توسط همین گروه تحقیقاتی ابداع شده بود. یک سیستم تصفیه آب مبنی بر انرژی خورشید که می توانست آب حاصل از هر منبعی را پاکسازی کند؛ اما سیستم جدید که اخیرا ابداع شده، می تواند رطوبت محیط را جذب کند.

تولید آب شیرین از هوا در دانشگاه تگزاس

تولید آب شیرین از هوا در دانشگاه تگزاس

استادیار علوم مواد و مهندسی مکانیک دانشگاه تگزاس، گوهویا یو (Guihua Yu) است که سرپرست این پروژه نیز می باشد. او درباره این دستاورد گفت:

«ماده یاد شده به گونه ای طراحی شده است که بدون مصرف بالای انرژی، هم رطوبت هوا را جذب می کند و هم در زمان قرار گرفتن کنار منبع حرارتی (مثل خورشید)، تولید آب شیرین خواهد داشت.»

باید متذکر شد جمع آوری رطوبت هوا، اگرچه کار تازه ای نیست و فناوری های بسیاری برای این امر ساخته شده اند اما تفاوت این سیستم جدید با سامانه های قبلی در استفاده از منبعی دائمی و پاک، یعنی انرژی خورشیدی است.

این سیستم با اینکه فشرده است اما انرژی لازم برای تولید آب روزانه را دارد و می تواند با به کار بردن هر کیلوگرم هیدروژل، ۵۰ لیتر آب شیرین تولید کند.

ابداع این فناوری برای تولید آب شیرین از هوا می تواند کاربردهای فراوانی در نواحی فقیرنشین یا کشورهای در حال توسعه داشته باشد اما لزوما این توانایی ها محدود این حیطه نیست.

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 89 شنبه 10 خرداد 1399 نظرات (1)

آب صابون چیست؟

آب صابون نانو با نام های روغن حل شونده و روغن محلول در آب نیز شناخته می شود و دارای انواع متعددی اعم از آبصابون روغنی، آب صابون روغنی نانو، آب صابون سنتتیک، آبصابون بیو کولنت، آب صابون نانو و غیره می باشد و دارای کاربری های متعددی مانند روانکار آب صابون صنعتی، آبصابون فلزکاری، تراشکاری و صنعتی است. روغن آب صابون، روغنی است که قابل اختلاط با آب است و به این منظور امولوسیون پایداری تشکیل می دهد که به شکل محلول شیری رنگ است. پایداری فوقالعاده ی امولسیون و محافظت در برابر خوردگی و زنگ زدگی از جمله مزایای این محصول میباشند.

[caption id="attachment_36073" align="aligncenter" width="850"]آب صابون , آب صابون نانو آب صابون , آب صابون نانو[/caption]

مواد افزودنی به روان کننده ها:

خانواده ی اصلی مواد افزودنی عبارتند از:

آنتی اکسیدان ها

پاک کننده ها و معلق کننده ها

مواد ضدساییدگی

مواد مذاب غیر فعال

مواد پایین آورنده نقطه ریزش

[caption id="attachment_36099" align="aligncenter" width="300"]آب صابون , آب صابون نانو آب صابون , آب صابون نانو[/caption]

گروه روغن پایه

1- روغن‌های پایه معدنی (مینرال Mineral مثلاً روغن پایه استفاده شده در تولید روغن موتور فلای از نوع معدنی میباشد).

2- روغن‌های پایه سنتتیک (روغن های مصنوعی synthetic , روغن پایه روغن موتور 5W-40 SN از نوع سینتتیک میباشد).

3- روغن‌های نیمه سنتتیک ( semi-synthetic که ترکیبی از روغنهای پایه معدنی و روغنهای سنتتیک هستند مثلا روغن پایه 10W-40 SM از نوع نیمه سننتیک است).

4- روغن‌های پایه گروه 3 GIII که به روغن های پایه نسل جدید معروفند و به نوعی از بهینه سازی روغن‌های پایه معدنی بدست می آیند و در تولید روغن موتور های جدید از آنها استفاده میشود.

5- آخرین گروه نیز روغن تصفیه ای است که در کشورهای فوق صنعتی از قبیل ایالات متحده آمریکا خوراک اصلی شرکتهای تولید کننده روغن موتور میباشند.

روانکارهای جامد

ماده‌ی جامد که اصطکاک و سایش را در سطوحی که دارای حرکت نسبی به یکدیگر هستند کم کند، روانکار جامد نامیده می شود. این مواد به صورت خالص یا افزودنی در روانکار‌ها از سایش و اصطکاک حاد جلوگیری می کنند. به شرایطی مانند سرعت های بالا و پایین محورها، دماهای بالا و پایین، فشار بالا، آلاینده های فرآیند و عدم دسترسی در بعضی قسمت ها را شرایط حاد گویند. وقتی از ماده‌ی جامد به عنوان روانکار استفاده شود، روانکاری، روانکاری جامد نامیده می شود.

گرافیت، نیترید بور شش ضلعی، دی سولفید مولیبدن و دی سولفید تنگستن نمونه هایی از موادی است که می توانند به عنوان روان کننده جامد، استفاده شوند و اغلب به درجه حرارت بسیار بالا نیازمند اند. استفاده از برخی از این مواد گاهی اوقات با مقاومت ضعیف خود باعث اکسیداسیون محدود همراه است به عنوان مثال، دی سولفید مولبیدن تنها می تواند تا 350 درجه سانتی گراد در هوا مقاومت کند. بنابراین در دماهای بالای 400 باید از روانکارهای جامد استفاده کرد.

farshad بازدید : 98 چهارشنبه 07 خرداد 1399 نظرات (0)

آب صابون چیست؟

آب صابون با نام های روغن حل شونده و روغن محلول در آب نیز شناخته می شود و دارای انواع متعددی اعم از آبصابون روغنی، آب صابون روغنی نانو، آب صابون سنتتیک، آبصابون بیو کولنت، آب صابون نانو و غیره می باشد و دارای کاربری های متعددی مانند روانکار آب صابون صنعتی، آبصابون فلزکاری، تراشکاری و صنعتی است. روغن آب صابون، روغنی است که قابل اختلاط با آب است و به این منظور امولوسیون پایداری تشکیل می دهد که به شکل محلول شیری رنگ است. پایداری فوقالعاده ی امولسیون و محافظت در برابر خوردگی و زنگ زدگی از جمله مزایای این محصول میباشند.

آب صابون چیست؟

مواد افزودنی به روان کننده ها:

خانواده ی اصلی مواد افزودنی عبارتند از:

آنتی اکسیدان ها
پاک کننده ها و معلق کننده ها
مواد ضدساییدگی
مواد مذاب غیر فعال
مواد پایین آورنده نقطه ریزش
آب صابون چیست؟

آب صابون چیست؟

گروه روغن پایه

1- روغن‌های پایه معدنی (مینرال Mineral مثلاً روغن پایه استفاده شده در تولید روغن موتور فلای از نوع معدنی میباشد).

2- روغن‌های پایه سنتتیک (روغن های مصنوعی synthetic , روغن پایه روغن موتور 5W-40 SN از نوع سینتتیک میباشد).

3- روغن‌های نیمه سنتتیک ( semi-synthetic که ترکیبی از روغنهای پایه معدنی و روغنهای سنتتیک هستند مثلا روغن پایه 10W-40 SM از نوع نیمه سننتیک است).

4- روغن‌های پایه گروه 3 GIII که به روغن های پایه نسل جدید معروفند و به نوعی از بهینه سازی روغن‌های پایه معدنی بدست می آیند و در تولید روغن موتور های جدید از آنها استفاده میشود.

5- آخرین گروه نیز روغن تصفیه ای است که در کشورهای فوق صنعتی از قبیل ایالات متحده آمریکا خوراک اصلی شرکتهای تولید کننده روغن موتور میباشند.

روانکارهای جامد

ماده‌ی جامد که اصطکاک و سایش را در سطوحی که دارای حرکت نسبی به یکدیگر هستند کم کند، روانکار جامد نامیده می شود. این مواد به صورت خالص یا افزودنی در روانکار‌ها از سایش و اصطکاک حاد جلوگیری می کنند. به شرایطی مانند سرعت های بالا و پایین محورها، دماهای بالا و پایین، فشار بالا، آلاینده های فرآیند و عدم دسترسی در بعضی قسمت ها را شرایط حاد گویند. وقتی از ماده‌ی جامد به عنوان روانکار استفاده شود، روانکاری، روانکاری جامد نامیده می شود.

گرافیت، نیترید بور شش ضلعی، دی سولفید مولیبدن و دی سولفید تنگستن نمونه هایی از موادی است که می توانند به عنوان روان کننده جامد، استفاده شوند و اغلب به درجه حرارت بسیار بالا نیازمند اند. استفاده از برخی از این مواد گاهی اوقات با مقاومت ضعیف خود باعث اکسیداسیون محدود همراه است به عنوان مثال، دی سولفید مولبیدن تنها می تواند تا 350 درجه سانتی گراد در هوا مقاومت کند. بنابراین در دماهای بالای 400 باید از روانکارهای جامد استفاده کرد.

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 54 چهارشنبه 07 خرداد 1399 نظرات (0)

روانکار صنعتی

روان کننده ماده ایست که برای کاهش اصطحلاک بین سطوح استفاده می شود.با گرمایی که بین دو طرف سطوح به و جود می آید اصطحکاک ایجاد می شود.

روان کننده وظایفی از قبیل حفظ قطعات از هم جدا در حال حرکت (Keep moving parts apart)،کاهش اصطکاک ، انتقال حرارت، حمل آلاینده و باقیمانده ها، انتقال قدرت ، محافظت در برابر سایش ، جلوگیری از خوردگی، درزگیری برای رسانه های گازی، توقف کردن خطر دود و آتش از اشیاء، جلوگیری از زنگ زدگی را دارد.

یک روانکار صنعتی خوب به طور کلی دارای وظایف زیر است:

– نقطه جوش بالا و نقطه انجماد پایین (برای باقی ماندن مایع در یک طیف گسترده ای از دما)
– قدرت چسبندگی بالا
– پایداری حرارتی
– پایداری هیدرولیکی
– جلوگیری از زنگ زدگی
– مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون

به طور معمول روانکارها حاوی 90% روغن پایه (حاوی روغن نفتی و روغن های معدنی می شود) و کمتر از 10 % مواد افزودنی می باشد. روغن های گیاهی یا مایعات مصنوعی با پلی الفین با هیدروژن، استرها، سیلیکون، فلوئوروکربن ترکیب شده اند.

چون روغن پایه ای که از پالایش نفت خام بدست می آید هنوز ویژگیهای لازم را برای استفاده در موتور خودروهای مدرن و ماشین آلات صنعتی را به طور کامل دارا نیست، موادی به آن افزوده می شود تا در روغن، مقاومت لازم برای شرایط سنگین کار حرارت و فشار زیاد موتور به طور بهینه ایجاد شود. مواد افزودنی که به روانکار صنعتی اضافه می شود باعث کاهش اصطحلاک ، افزایش غلظت ، مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی ، جلوگیری از خرابی و کهنگی و ….. می شود.

 

مواد افزودنی به روان کننده ها:

خانواده ی اصلی مواد افزودنی عبارتند از:

آنتی اکسیدان ها

پاک کننده ها و معلق کننده ها

مواد ضدساییدگی

مواد مذاب غیر فعال

مواد پایین آورنده نقطه ریزش

گروه روغن پایه

1- روغن‌های پایه معدنی (مینرال Mineral مثلاً روغن پایه استفاده شده در تولید روغن موتور فلای از نوع معدنی میباشد).

2- روغن‌های پایه سنتتیک (روغن های مصنوعی synthetic , روغن پایه روغن موتور 5W-40 SN از نوع سینتتیک میباشد).

3- روغن‌های نیمه سنتتیک ( semi-synthetic که ترکیبی از روغنهای پایه معدنی و روغنهای سنتتیک هستند مثلا روغن پایه 10W-40 SM از نوع نیمه سننتیک است).

4- روغن‌های پایه گروه 3 GIII که به روغن های پایه نسل جدید معروفند و به نوعی از بهینه سازی روغن‌های پایه معدنی بدست می آیند و در تولید روغن موتور های جدید از آنها استفاده میشود.

5- آخرین گروه نیز روغن تصفیه ای است که در کشورهای فوق صنعتی از قبیل ایالات متحده آمریکا خوراک اصلی شرکتهای تولید کننده روغن موتور میباشند.

روانکارهای جامد

ماده‌ی جامد که اصطکاک و سایش را در سطوحی که دارای حرکت نسبی به یکدیگر هستند کم کند، روانکار جامد نامیده می شود. این مواد به صورت خالص یا افزودنی در روانکار‌ها از سایش و اصطکاک حاد جلوگیری می کنند. به شرایطی مانند سرعت های بالا و پایین محورها، دماهای بالا و پایین، فشار بالا، آلاینده های فرآیند و عدم دسترسی در بعضی قسمت ها را شرایط حاد گویند. وقتی از ماده‌ی جامد به عنوان روانکار استفاده شود، روانکاری، روانکاری جامد نامیده می شود.

گرافیت، نیترید بور شش ضلعی، دی سولفید مولیبدن و دی سولفید تنگستن نمونه هایی از موادی است که می توانند به عنوان روان کننده جامد، استفاده شوند و اغلب به درجه حرارت بسیار بالا نیازمند اند. استفاده از برخی از این مواد گاهی اوقات با مقاومت ضعیف خود باعث اکسیداسیون محدود همراه است به عنوان مثال، دی سولفید مولبیدن تنها می تواند تا 350 درجه سانتی گراد در هوا مقاومت کند. بنابراین در دماهای بالای 400 باید از روانکارهای جامد استفاده کرد.

 

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 45 چهارشنبه 07 خرداد 1399 نظرات (0)

استخراج گاز کربن دی اکسید از هوا فناوری جدیدی است که اخیرا با استقبال قابل توجه شرکت های بزرگ تولید کننده سوخت فسیلی مواجه شده است. یکی از شرکت های کانادایی اثبات کرده که می توان با روشی مقرون به صرفه، این گاز را تولید کند.

شرکت Carbon Engineering در بریتیش کلمبیای کانادا در نظر دارد تا به کمک فناوری استخراج کربن دی اکسید از هوا برای تولید سوخت پاک، گامی موثر بردارد.

اکنون سه شرکت شه وران، بی اچ پی و آکسیدنتال که از بزرگان صنایع زغال سنگ و سوخت های فسیلی به شمار می آیند، مبلغی در حدود ۶۸ میلیون دلار در این فناوری جدید سرمایه گذاری کرده اند.

پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک شاهد پیوستن شرکت های بیشتری به صف سرمایه گذاران این فناوری جدید باشیم.

در حال حاضر استارتاپ های علمی بزرگی از سراسر دنیا برای توسعه فناوری استخراج کربن دی اکسید از هوا در حال تلاش هستند.

از جمله این شرکت ها می توان به شرکت سوئیسی کلایم ورکس اشاره کرد. این شرکت تأسیساتی برای این پروژه طراحی و راه اندازی کرده است که از CO2 به دست آمده برای افزایش تولیدات سبزیجات و گیاهان خوراکی استفاده می کند.

شرکت کانادایی Carbon Engineering ادعا می کند که قادر است این گاز را تنها با صرف ۱۰۰ دلار از هوا استخراج کند. همچنین این شرکت می گوید که با سرمایه گذاری جدید، قصد احداث نخستین تأسیسات تجاری خود برای این هدف را دارد که به لطف آن قادر خواهد بود سالانه حجمی به اندازه یک میلیون تن CO2 از هوا خارج سازد.

فناوری جدید استخراج کربن دی اکسید از هوا

فناوری جدید استخراج کربن دی اکسید از هوا

سازوکاری که این شرکت برای پروژه استخراج کربن دی اکسید از هوا دنبال می کند، فرآیند مهندسی کربن شامل مکیدن هوا و به دام انداختن آن در محلول های شیمیایی است که CO2 را خارج می کند.

پالایش بیشتر سبب می گردد که این گاز به شکل قابل استفاده به عنوان سوخت در بیاید.

آنطور که شرکت بریتیش کلمبیای کانادا اظهار داشته، از این کربن دی اکسید می توان برای تولیدات نفت خام مصنوعی استفاده کرد.

«جنی مکاهیل» یکی از مسئولان شرکت درباره این فناوری می گوید:

«در سوخت تولیدی ما هیچگونه گوگردی وجود ندارد؛ بلکه از زنجیره های خطی تشکیل شده که در مقایسه با سوخت های سنتی آلودگی کمتری دارند. این سوخت را می توان در انواع وسایل نقلیه مثل اتومبیل ها، کامیون ها و هواپیماهای جت استفاده کرد.»

مطابق انتظار برخی از فعالان محیط زیستی، دیدگاهی مثبت به استخراج کربن دی اکسید از هوا دارند اما بعضی دیگر نگران به تاخیر انداختن خروج سوخت های فسیلی از چرخه های کاربردی دارند.

در حقیقت ممکن است که فناوری مذکور، این تصور را میان مردم به وجود بیاورد که دیگر نیازی به کاستن از تولید CO2 خود ندارند و هر چقدر که دوست داشته باشند، می توانند این گاز را تولید کنند؛ به این امید که اثرات مخرب آن خنثی خواهد شد.

به نظر شما تا چند وقت دیگر می توان انتظار همه‌گیر شدن این فناوری را داشت؟ آیا روزی می رسد که مستقیما از هوا، گاز کربن دی اکسید خارج شود و به این ترتیب هوای پاک تری داشته باشیم؟

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 77
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 22
  • باردید دیروز : 40
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 153
  • بازدید ماه : 418
  • بازدید سال : 10,515
  • بازدید کلی : 21,420