loading...
shimisanat
farshad بازدید : 41 سه شنبه 13 آبان 1399 نظرات (0)

آب آشامیدنی برای زندگی انسان ها حیاتی است اما متأسفانه این مهم در بسیاری از نقاط کره ی زمین نادر است و انسان ها به سختی می توانند به آن دسترسی داشته باشند. بخار آب در هوا موجود است اما دسترسی و استفاده از آن بسیار سخت است. در همین راستا پژوهشگران دانشگاه برکلی در کالیفرنیا موفق به طراحی دستگاهی شده اند که می تواند آب آشامیدنی قابل توجهی را از هوای خشک جذب کند.

پژوهشگران می گویند که این دستگاه جاذب آب می تواند به ازای هر یک کیلوگرم از ماده ی جاذب آب، 1.3 لیتر آب آشامیدنی را در طول روز تولید کند. این دستگاه حتی قادر است در هوایی که رطوبت آن زیر 40 درصد است نیز فعالیت کند و آب آشامیدنی تولید کند. آبی که این دستگاه تولید می کند بسیار زیاد نیست اما آب تولید شده توسط آن برای افرادی که در شرایط وخیم قراردارند کافی است.

پژوهشگران این دستگاه را به مدت سه روز در بیابان موهاوی کالیفرنیا آزمایش کردند که این دستگاه توانست مقدار 0.7 لیتر آب آشامیدنی را به ازای هر کیلوگرم از ماده ی جاذب تولید کند همچنین این دستگاه توانست در یکی از روزها که رطوبت هوا کمتر از 7 درصد بود نیز مقدار 200 میلی لیتر آب آشامیدنی تولید کند.

تهیه آب آشامیدنی از هوای خشک | تکنولوژی نیوز

ماده ای که در این دستگاه نقش جاذب آب را دارد، ماده ای با نام “چهارچوب فلزی آلی (MOF)” می باشد. این ماده سطح بسیار بزرگی دارد و اجازه می دهد تا در دمای اتاق، مولکول آب موجود در هوا در سطح این ماده جمع و متراکم شوند. سپس زمانی که این ماده گرم می شود، آب جمع شده را آزاد می کند.

این دستگاه از “اکریلیک شیشه ای” با شفافیت بالا تشکیل شده است که MOF ها درون آن قرارگرفته اند. این ساختار باعث می شود تا جریان هوا از روی MOF ها عبور کند و مولکول های آب به دام بیافتند و سپس با حرارت دادن این فلزات آلی بتوان آب را بصورت مایع جمع آوری کرد.

این دستگاه سومین دستگاهی است که این پژوهشگران موفق به ساخت آن می شوند. نسخه ی اولیه این دستگاه که در سال 2017 از آن رونمایی شد تنها در شب می توانست مولکول های آب را جمع آوری کند و سپس با استفاده از گرمای خورشید در روز بعد آب را آزاد می کرد. نسخه ی دوم این دستگاه نیز در سال 2018 معرفی شد که به ازای هر کیلوگرم MOF تنها می توانست 100 میلی لیتر آب را در روز تولید کند.

پژوهشگران می گویند که نسخه ی سوم این دستگاه 10 برابر مؤثر تر نسبت به نسخه ی دوم و 100 برابر مؤثر تر از نسخه اول می باشد. این پیشرفت در نسخه ی سوم به لطف استفاده از فن های کوچک که هوای بیشتری را به MOF می رسانند و دستگاه های کوچک تولید گرما می باشد. هم فن ها و هم دستگاه های گرم کننده انرژی خود را از طریق صفحات خورشیدی تأمین می کنند و این دستگاه دارای باتری نیز می باشد که انرژی مورد نیاز برای دستگاه در شب را تأمین کند.

پژوهشگران می گویند که این دستگاه قابلیت افزایش مقیاس را دارد و در حال حاضر یک شرکت استارتاپ در همکاری با پژوهشگران در حال آزمایش این دستگاه در مقیاس یک مایکروویو می باشند که در روز می تواند حدود 7 الی 10 لیتر آب آشامیدنی را تولید کند برای سه فرد بزرگسال کافی است. نسخه های بزرگتر این دستگاه در مقیاس یک یخچال است که می تواند حدود 200 الی 250 لیتر آب را در طول روز تولید کند. هدف نهایی هم تولید دستگاه در مقیاس بسیار بزرگ برای استفاده ی جهانی است که می تواند 20 هزار لیتر آب آشامیدنی را در طول روز تولید کند که می تواند در روستاها مورد استفاده قرارگیرد. 

جهت مشاهده ی بیشتر مقالات و جدیدترین اخبار در زمینه علم شیمی روی  لینک زیر کلیک کنید :

shimisanat/news

farshad بازدید : 37 سه شنبه 13 آبان 1399 نظرات (0)

دانشمندان با کشف بخار آب در سیاره ای فراخورشیدی به وجود حیات در این سیاره امیدوار شدند. وجود بخار آب در اتمسفر این سیاره احتمال وجود حیات را افزایش داد.

این سیارک K2-18b تقریبا 9 برابر زمین جرم دارد. این سیارک ها با نام مینی نپتون شناخته میشوند. این سیاره به دور ستاره میزبان خود K2-18 در حال گردش است. سطح این سیاره برای زیست پذیری مناسب و ویژگی هایی نظیر سیاره زمین دارد.

این کشف برای محققان فرا خورشیدی امری بسیار مهم تلقی میشود. سارا سیگر کارشناس سیاره‌های فراخورشیدی که در این پژوهش مشارکتی نداشته است، می‌گوید: این سیاره شباهتی به زمین ندارد ، و به شکل یک سیاره سنگی معمولی نیست. ستاره ای که به دو آن میچرخد نیز شباهتی به خورشید ندارد.

K2-18b به کمک تلسکوپ فضایی کپلر کشف شد. این فضا پیما در فاصله 160 میلیون کیلومتری از زمین به کشف سیاره های فراخورشیدی مشغول است. روش کشف سیاره های فرا خورشیدی توسط کپلر بدین صورت است که سیاره فراخورشیدی هنگام عبور از میان ستاره میزبان خود و زمین ، نور ستاره خود را با کاهش مواجه میکند.بدین ترتیب کپلر بیش از دوهزار سیاره فراخورشیدی را کشف کرد.

مواد شیمیایی و مولکول‌های اطراف یک سیاره‌ی فراخورشیدی می‌توانند اطلاعات زیادی را درمورد آن‌چه ممکن است روی سطح سیاره وجود داشته باشد، در اختیار پژوهشگران قرار ‌دهند . اما نور این سنگ‌های فضایی دور به‌آسانی تحت‌تأثیر نوری که از ستاره‌ی میزبان آن‌ها می‌آید، قرار می‌گیرد و دیدن آن‌ها را بسیار دشوار می‌سازد. دانشمندان برای حل این مشکل ، باید نور این سیاره ها را زمانی که از اتمسفر آن خارج میشود بررسی کنند. این نور به هنگام عبور کمی منحرف میشود و بدین ترتیب نوع مولکول های سازنده آن در فضا مشخص میشود.

اما در مورد سیاره‌ی K2-18b وضع فرق میکند. زیرا این سیاره دارای اتمسفری است که در فضا گسترده است. همچنین در اطراف یک ستاره‌ی کوچک کم نور که به‌عنوان یک کوتوله‌ی قرمز شناخته می‌شود، می‌چرخد که نور آن به اندازه‌ی ستاره‌ای مانند خورشید نیست. بدین ترتیب دانشمندان توانستند بخار آب موجود در اتمسفر آن را تشخیص دهند.

بیورن بنکه پژوهشگر سیاره‌های فراخورشیدی در دانشگاه مونترال در این باره میگوید : اگر شما با هر زیست‌شناسی صحبت کنید، درمی‌یابید که آن‌ها به بخار آب اهمیتی نمی‌دهند؛ برای آن‌ها آب مایع مهم است زیرا ازنظر بیولوژی فقط آب اهمیت دارد.

پژوهشگران قصد دارند که  K2-18b را بیشتر مورد مطالعه قرار دهند . تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا پس از پرتاب در سال ۲۰۲۱ اطلاعات بیشتری از اینسیاره در اختیار ما قرار خواهد داد .

جهت مشاهده ی بیشتر مقالات و جدیدترین اخبار در زمینه علم شیمی روی  لینک زیر کلیک کنید :

shimisanat/news

farshad بازدید : 52 یکشنبه 04 آبان 1399 نظرات (0)

دانشمندان نوعی انگل را شناسایی کرده اند که قادر است بدون اکسیژن به زندگی خود ادامه دهد. این انگل درون بافت ماهیچه ماهی سالمون زندگی می کند و تنها 10 سلول دارد. این انگل Henneguya salminicola نام گرفته و اولین جاندار چندسلولی محسوب می شود که برای ادامه حیات به اکسیژن نیاز ندارد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا و به نقل از Cnet، دوروتی هاچون، جانورشناس دانشگاه تل آویو اسرائیل در مورد این کشف می گوید: اینکه تنفس در تمام موجودات وجود دارد بطور کامل نقض شده است و چنین چیزی وجود ندارد. طبق تحقیقاتی که در ژورنال PNAS منتشر شده است، این انگل که نزدیکی زیادی به عروس دریایی دارد فاقد DNA مورد نیاز نفس کشدن است. در واقع میتوکندری در این انگل وجود ندارد. میتوکندری یک اندامک تولید انرژی با کمک اکسیژن است که درون تمام سلول ها یافت می شود.

هاچون امیدوار است که با این کشف بتوان به مسیرهای پیشرفته تکامل وارد شد. همچنین این کشف میت واند به زندگی در روی زمین و یا روی سیارات دیگر کمک کند. تا کنون تمامی جانداران کشف شده که قادر به ادامه زندگی بدون اکسیژن بوده اند از نوع تک سلولی و یا باکتری ها و یاختگانی بودند که کف اقیانوس ها یافت می شوند. اینکه این انگل اکسیژن مورد نیاز خود را چگونه دریافت می کند چیزی است که هاچون و همکارانش در حال بررسی آن هستند.

farshad بازدید : 47 یکشنبه 04 آبان 1399 نظرات (0)

به گزارش پایگاه خبری تکنا به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، تونیک گیاهی شرکت دانش بنیان کیمیا پژوهش ماهان محصول گیاهی، دانش بنیان و آنتی باکتریال بوده که برای مراقبت از سطوح چرمی ساخته شده است،

چرم از جمله سطوح زنده بوده که نیازمند مراقبت پیوسته است، این محصول از طریق آبرسانی و سازگاری با پوست، نفوذ پذیری بالا در بافت چرم  و خاصیت آنتی باکتریال سبب افزایش چند برابری عمر چرم، ضد عفونی کننده سطح و نرم کنندگی چرم شده و با از بین بردن بوی نامطبوع داخل کفش از طریق افشانه بر روی سطح بیرونی کفش به زیبایی و دوام کفش کمک شایانی می‌کند.

برخلاف واکس‌های رایج که روی سطح باقی می‌مانند، این محصول به سرعت به داخل چرم نفوذ کرده و جذب آن می‌شود.

 از آنجایی که در این واکس گیاهی از ترکیبات سنگین و مشتقات و روغن‌های نفتی استفاده نمی‌شود، در صورت تماس با دست بدون نیاز به شوینده، تنها با آب ولرم قابل شستشو است.

به گفته علی یوسف گمرکچی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، این تونیک گیاهی عاری از روغن‌های پالایشگاهی و مشتقات نفتی است و در آن از عصاره‌ها گیاهی استفاده می‌شود. در کنار عصاره‌های نانومقیاس، نانوذرات نقره نیز در این تونیک گیاهی وجود دارد که به ایجاد خواص انتی‌باکتریال کمک می‌کند، به دلیل وجود فرمولاسیون ویژه‌ این واکس گیاهی، خواص ضدباکتری، نرم‌کنندگی، پاک‌کنندگی و براق‌کنندگی این واکس نسبت به محصولات موجود در بازار بیشتر است.

استفاده از مواد شوینده شیمیایی موجود برای محصولات چرمی باعث تخریب زنجیره پلیمری آن شده و به مرور زمان چرم را دچار خوردگی و تخریب می‌کند، از طرفی تداوم آلودگی بر روی سطوح چرمی یا چوبی علاوه بر ایجاد خفگی سطح، سبب فرسایش و تخریب زودرس مولکول‌های سطحی شده و در صورت مرطوب شدن سطح، شوره زده و موجب خشکی و ایجاد ترک‌های سطحی می‌شود، این واکس حاوی مواد گیاهی برای پاسخ به نیاز کشور تولید و به بازار عرضه شده است.

یکی از ویژگی‌های این واکس آنتی‌باکتریال، خوش‌بویی آن است، عطر ذاتی موجود در عصاره‌های گیاهی به کار رفته در این واکس موجب می‌شود تا سطوح علاوه بر طراوت و زیبایی، از بوی خوش نیز بهره‌مند باشند.

از دیگر ویژگی‌های این واکس، ماندگاری بالای آن است به طوری که روی کفش تا یک هفته ماندگار است،  البته از این تونیک گیاهی می‌توان برای محصولات مختلف نظیر انواع پوشش‌های چوبی و چرمی خودرو، چوب و چرم و MDF در مبلمان خانگی و اداری، دکوراسیون اتاق‌ها و ادارات، کابینت آشپزخانه، کیف و کفش و البسه چرمی استفاده کرد.

farshad بازدید : 46 سه شنبه 22 مهر 1399 نظرات (0)

بطورکلی جهان ما تحت چهار نیروی اصلی کنترل می شود که عبارتند از: جاذبه، الکترومغناطیس، نیروی هسته‌ای ضعیف و نیروی هسته‌ای قوی. اما به تازگی پژوهشگران مجارستانی شواهدی را بازگو کرده‌اند که نشان دهنده ی کشف پنجمین نیرو در طبیعت می باشد.

 پژوهشگران مرکز تحقیقات هسته‌ای آکادمی مجارستان در آزمایش های خود یک اتم هلیم برانگیخته شده را مورد بررسی قرارداده بودند تا دریابند که چگونه این اتم از خودش نور ساطع می کند تا فروپاشد و از بین برود. آنها در حین این آزمایش متوجه شدند که این اتم هلیم در زاویه غیرمعمول 115 درجه در حال گسیختن است که این مشاهده با دانش کنونی علم فیزیک همخوانی ندارد.

با فرض اینکه در آزمایشگاه محققان مجارستانی اشتباه یا خطایی رخ نداده باشد می توان نتیجه گرفت که یک نیروی ناشناخته باعث شده است تا این ذره به شکلی متفاوت گسیخته شود.

پروفسور Jonathan Feng، فیزیکدان و ستاره شناس دانشگاه کالیفرنیا می گوید: “این کشف بسیار چشمگیری است که می تواند موجب کشف نیروهای بیشتر و در نتیجه موجب درک بهتر دنیای ما شود. اگر پژوهشگران بتوانند بار دیگر این پدیده را تکرار کنند، بی شک برنده جایزه نوبل خواهند شد. و دلیلی برای اینکه بر روی نیروی پنجم توقف کنیم وجود نخواهد داشت و احتمالا نیروهای ششم، هفتم و حتی هشتم نیز کشف خواهند شد.”

پنجمین نیروی طبیعت توسط پژوهشگران کشف شد

 

اگر فیزیکدانان مجارستانی بتوانند چنین مشاهدات و نتایجی را دوباره تکرار کنند می توانند علت بوجود آمدن این نیرو را مشخص کنند و در نتیجه راه و روش هایی توسعه دهند که می تواند از این نیرو انرژی تولید کند. این کشفیات باعث می شود تا گامی دیگر به نظریه “میدان یکنواخت” آلبرت انیشتن نزدیک شویم. نظریه ای که در یک چهارچوب واحد شکل گیری تمامی نیروهای جهان را شرح می دهد.

جهت مشاهده ی بیشتر مقالات و جدیدترین اخبار در زمینه علم شیمی روی  لینک زیر کلیک کنید :

shimisanat/news

farshad بازدید : 51 سه شنبه 22 مهر 1399 نظرات (0)

سویه جدید باکتری E.coli که توسط محققان موسسه وایزمن ایجاد شده با تغییر وضعیت از حالت هتروتروف به اتوتروف قابلیت جایگزینی دی اکسید کربن با مواد قندی را به عنوان منبع تغذیه دارد. کارشناسان معتقدند این طرح در صورت اجرایی شدن کمک شایانی به حفظ محیط زیست خواهد کرد.

 شموئل گلایزر یکی از دست اندرکاران این پروژه حذف کربن از هوا ، امکان سنجی موفقیت در تغییر منبع تغذیه باکتری ، بررسی انطباق باکتری با شرایط متفاوت را محورهای اصلی این تحقیق عنوان کرد. پژوهشگران با استفاده از تبدیل متابولیکی و تکامل آزمایشگاهی سویه جدیدی از باکتری را بوجود آوردند و برای اطمینان از صحت آزمایش خود با کمک ایزوتوپها مسیر چرخه تغذیه آن را بررسی کردند. مهندسی باکتری تغییر یافته با ایجاد 11 جهش در توالیهای ژنوم E.coli  نتایج مطلوبی را در پی داشت که با جزئیات در مجله معتبر Cell  منتشر شده است. 

جهت مشاهده ی بیشتر مقالات و جدیدترین اخبار در زمینه علم شیمی روی  لینک زیر کلیک کنید :

shimisanat/news


farshad بازدید : 44 سه شنبه 22 مهر 1399 نظرات (0)

محققان قدیمی ترین فسیل دوسوئیان را با قدمتی 550 میلیون ساله بر روی زمین پیدا کرده اند. این فسیل که با نام ایکاریا واریوتیا شناخته میشود میتواند به عنوان فسیل جد انسان در نظر گرفته شود.

علت اینکه محققان ایکاریا واریوتیا (Ikaria Wariootia) را به عنوان جد انسان معرفی می کنند شباهت انسان به دوسوئیان است. آنها موجوداتی با یک دهان و یک مقعد بوده اند که دو سر آن روده قرار داشته است و انسان نیز به این موجودات شباهت دارد. تاریخ شناسی زمین نشان می دهد که عموم موجودات در دوره ادیاکاران (Ediacaran) یک حیات بدوی و بسیار شبیه به لوله داشته اند.

حدود ۵۳۹ میلیون سال در زمین موجوداتی بوده اند که بواسطه ظاهر لوله مانند خود جانورانی با نام دوسوئیان را تشکیل داده اند. این جانوران کوچک از یک دهان، یک سیستم گوارش و یک خروجی (مقعد) تشکیل شده بودند. فسیل های پیدا شده از نوع قدیمی ترین دوسوئیان محسوب میشوند که در جنوب استرالیا پیدا شده اند.

در مقاله ای که در مورد کشف این فسیل چاپ شده می خوانیم: ایکاریا واریوتیا یا همان فسیل کشف شده شباهت زیادی به هم نوعان قیلی خود دارد و یکی از قدیمی ترین موجودا عصر خود به حساب می آید. فسیل های کشف شده در جنوب ایترالیا تنها به این نمونه ها محدود نمی شود. فسیل هایی از دوران فانروزوئیک نیز در این منطقه پیدا شده که دو دوره حیاتی ادیاکاران و کامبرین را به هم متصل می کند.

جهت مشاهده ی بیشتر مقالات و جدیدترین اخبار در زمینه علم شیمی روی  لینک زیر کلیک کنید :

shimisanat/news

farshad بازدید : 69 شنبه 15 شهریور 1399 نظرات (0)

شرکت دانش بنیان شیمی صنعت رشد سهند ایران را به جمع باشگاه تولید کنندگان کوانتوم دات های پایه کربنی وارد کرد.

 به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت دانش بنیان “شیمی صنعت رشد سهند” موفق به تولید نوعی کوانتوم های پایه کربنی با قیمت اقتصادی بسیار مناسب در مقایسه با شرکت های خارجی شده است.

از ویژگی های منحصر به فرد این کوانتوم دات ها می توان به صرفه اقتصادی، غیر سمی بودن و هدایت پذیری بسیار بالا در حرارت اشاره کرد.

ایران صاحب فناوری تولید کوانتوم دات های پایه کربنی شد

ایران صاحب فناوری تولید کوانتوم دات های پایه کربنی شد

کوانتوم دات یا نقاط کوانتومی، نیمه رساناهایی هستند که امروزه با پیشرفت تکنولوژی، استفاده فراوانی در صنایع مختلف و پزشکی دارند. مهم ترین کاربرد این کوانتوم دات ها در صنایع به جهت تولید باتری های خورشیدی و ساخت لامپ های ال ای دی است؛ همچنین در پزشکی نیز برای طراحی و ساخت نانو بیوسنسورهای بسیار حساس و پایداری نوری بالاتر در مقابل رنگریزه های متداول استفاده می شوند.

به صورت عمومی، این مواد خواص بسیار جالبی مثل پایداری بهتر در برابر فلوئورهای مرسوم، طول موج باریک و جدا از هم طیف تحریکی و نشری، کوچک بودن (در اندازه های ۲ تا ۸ نانومتر) و درخشان بودن را به همراه دارند.

نقاط کوانتومی که بر پایه کربن ساخته می شوند، علاوه بر ویژگی های فلورئورسانسی و نوری که در نسل های قبلی وجود داشت، دارای خواص مهمتری همچون هدایت پذیری بهتر حرارتی و الکتریکی و نیز خواص نوری قوی تر هستند.

از این مواد در علوم بین رشته ای مانند فیزیک، شیمی، تصویر برداری، برق و بوردهای الکترونیکی کاربرد دارند.

نخستین بار در سال ۲۰۰۰ میلادی، اولین کوانتوم دات هایی که پایه اولیه آنها مشتمل بر کربن بود، تهیه شدند که مشخصات جدید و البته متفاوتی نسبت به مواد مشابه با پایه فلزات داشتند.

در سازوکار تولید این ماده به شکل معکوس عمل شده است؛ ترکیبات کربنی در شرایطی که پیوندهای میانشان شکسته شده و اکسید شوند، قرار می گیرند و این ترکیبات به گونه دچار چینش مجدد می شوند که کوانتوم دات های کربنی بدست می آیند. مشخصه این ترکیبات، عامل دار بودن آنهاست و طبق گروه های عاملی مورد نیاز، توانایی مهندسی مجدد ساختار آنها وجود دارد.

این فرآورده در انحصار چند کشور است و در جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار با میزان تولید ماهانه ۱۲۰۰ تا ۱۴۵۰ کیلوگرم به صورت صنعتی تهیه می شود. این حجم از تولید به منزله جامعه ای صنعتی است و بر طبق افزایش تقاضا و نیاز شرکت ها، قابلیت رشد این میزان تولید وجود دارد.

شرکت “شیمی صنعت رشد سهند” که متولی این پژوهش است، پیشتر از کوانتوم های کربنی برای انتقال حرارتی در روانکارهای صنعتی استفاده کرده که دستاورد آن، کاهش اصطکاک قطعات ماشین های صنعتی بوده است. طبق شواهد موجود، امکان بهره مندی از این ماده در رنگ های فلورئورسانسی، پاک کننده های صنعتی و براق کننده ها نیز مهیا می باشد.

این محصول در ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری، موفق به دریافت گواهینامه نانو مقیاس از واحود ارزیابی ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده است.

farshad بازدید : 38 سه شنبه 28 مرداد 1399 نظرات (0)

پژوهشگران دانشگاه سمنان موفق شدند تا عمر آسفالت جاده ها را به کمک نانو ذرات افزایش دهند. به این ترتیب می توان از هزینه بسیار زیادی که سالانه در اثر تعمیر و بازسازی بخش های فرسوده آسفالت به کشور تحمیل می شود، جلوگیری کرد.

به گزارش کمولوژی و به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری، ترکیباتی که به صورت متداول در آسفالت ها استفاده می شود، قابلیت پوشش تمام جاده ها را ندارند؛ از این رو باید متناسب با شرایط جوی مناطق سردسیر و گرمسیر کشور، از آسفالت هایی استفاده کرد که خصوصیات ویژه ای داشته باشند. به همین منظور فناوری نانو می تواند تا حدود زیادی به فراهم آمدن این خصوصیات ویژه کمک کند.

در سال های گذشته در کشورهای توسعه یافته ای نظیر آمریکا و آلمان، آسفالت هایی با استخوان بندی درشت دانه مورد بهره برداری قرار می گیرد که با در نظر گرفتن ساختار آنها، استفاده از یک نوع افزودنی در ترکیباتشان لازم است. در این طرح نیز از ۲ نوع نانو ذره به عنوان افزودنی این آسفالت ها استفاده شده است.

«مصطفی صادق نژاد» که یکی از محققان این پروژه در دانشگاه سمنان است، در رابطه با اهمیت افزایش عمر آسفالت ها گفت: «نمی توان برای همه راه های کشور از آسفالت متداولی که هم اکنون استفاده می شود، بهره مند شد و باید در مسیرهایی که حجم ترافیکی بیشتری دارند و یا راه هایی که در مناطق آب و هوایی خیلی گرم و خیلی سرد هستند، از آسفالت های مقاوم و با طول عمر زیاد استفاده کرد. هم اکنون برای تمامی شرایط فوق، یک نوع آسفالت تولید می شود.»

بهبود خواص آسفالت

صادق نژاد ادامه داد: «تلاش ما بر این بود که در طرح پیشنهادی از دو نوع نانو ذره اکسید سیلیس و اکسید تیتانیم برای بهبود خواص آسفالت استفاده کنیم. حضور این نانو ذرات موجب می شود تا ضخامت آسفالت مورد نیاز برای روسازی کاهش بیابد و در نتیجه هزینه های مربوط به آن نیز کم شود؛ همین طور ترکیب آسفالت حاوی ذرات نانو از عمر بیشتری به نسبت آسفالت های معمولی برخوردار هستند و فصل های دوره ای تعمیر و بازسازی آنها طولانی تر خواهد بود.»

طبق اظهارات دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه سمنان در مورد سازوکار اثر نانو ذرات بر خواص مخلوط نهایی آسفالت، زمانی که این ذرات را تا مقیاس نانو کوچک کنیم، انرژی سطحی آنها و در ادامه واکنش پذیری شان جهش فوق العاده ای خواهد یافت؛ بنابراین هنگامی که به ترکیبات آسفالت افزوده می شوند، واکنش های شیمیایی و فیزیکی بسیار زیادی بین قیر و نانو مواد صورت می گیرد و این موضوع سبب افزایش استحکام محصول نهایی می گردد.

بر اساس گزارشاتی که از نتایج این پژوهش به دست آمده است، اضافه کردن ۱.۲ درصد نانو ذرات اکسید سیلیس و ۰.۹ درصد نانو ذرات اکسید تیتانیم می تواند در دماهای پایین، عملکرد کلی قیر را بهبود بخشد؛ همچنین مدول سفتی آسفالت نیز پس از افزودن این ترکیبات، تا ۶۴ و ۵۰ درصد بهبود یافته است.

لازم به ذکر است که عمر آسفالت ها پس از اضافه کردن ۱.۲ درصد نانو ذرات اکسید سیلیس و ۰.۹ درصد نانو ذرات اکسید تیتانیم، به ترتیب حدود ۶۲ و ۳۶ درصد بهتر شده است.

از جمله دستاوردهای مهم این پژوهش، نتایج آزمایش شیارشدگی بوده که نشان می دهد مقدار شیار نمونه های آسفالتی حدود ۶۰ درصد کمتر از میزان شیار نمونه های بدون افزودنی است.

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com


farshad بازدید : 199 دوشنبه 27 مرداد 1399 نظرات (0)

کوانتوم دات گرافن

کوانتوم دات ها یا نقاط کوانتومی دسته ای از نانو ذرات می باشند که ابعاد آن ها در حدود 1 الی 10 نانومتر می باشد. نقاط کوانتومی گرافنی یکی از جدیدترین انواع نقاط کوانتومی می باشند که به علت ویژگی های منحصربفرد امروزه بسیار موردتوجه قرار گرفته اند.

از مهم‌ترین قابلیت های نقاط کوانتومی، توانایی آن‌ها در نشر نور با طول موج بلندتر پس از دریافت نور با طول 

در واقع می توان گفت نقاط کوانتومی با دریافت تابش فرابنفش، بسته به ابعادشان، نوری مرئی با طول موج متفاوتی را نشر می کنند. این توانایی منجر به ایجاد خواص نوری و الکتریکی منحصربفرد در این مواد گردیده است. وجود خواص نوری و الکتریکی منحصر بفرد در این مواد بستر مناسبی را برای کاربرد آن ها در زمینه های مختلف فراهم نموده است. امروزه از این مواد در ساخت سلول های خورشیدی، لیزرهای کوانتومی، ابرخازن ها، پیل های سوختی، سنسورها، دیودها و قطعات الکترونیکی، کامپیوترهای کوانتومی، نمایشگرهای محیطی، شناساگرها و عکس بردارهای زیستی و غیره استفاده می گردد. یکی از مهم ترین کاربردهای قابل تصور برای نقاط کوانتومی گرافنی کاربرد آن در بخش نظامی می باشد.

از جمله این کاربردها می توان به ساخت لیزرهای کوانتومی، ابرخازن ها، دوربین های دوربرد دید در شب، پوشش در سیستم های ضد جاسوسی، پوشش های جاذب رادار، رنگ های لومینسانس، سلول های خورشیدی و غیره اشاره نمود.

ویژگی های اصلی:

محصول ساخته شده دارای چهار رنگ اصلی می باشد (آبی، قرمز، سبز، و زرد) که دارای اندازه ذرات حدود 2-10 نانومتر می باشند. نقاط کوانتومی ساخته شده دارای بهره کوانتومی بسیار بالا می باشند که توانایی استفاده در سیستمهای لیزری، تصویربرداری، استفاده به عنوان نیمه هادی و رنگهای لومینساس را دارا می باشند.

مشخصات فنی/ عملیاتی:

گرافن کوانتوم دات های ساخته شده دارای ساختار کربنی می باشند و جزء نیمه هادی ها طبقه بندی می شوند. چهار رنگ قرمز، زرد،آبی و قرمز به صورت محلول دیسپرس شده در داخل حلال آب و هگزان می باشند. کوانتوم دات های سنتز شده با توجه به گروهای عاملی تعبیه شده برروی سطح توانایی عاملدارشدن با دیگر ترکیبات را دارا می-باشد. متوسط اندازه ذرات کوانتومی ساخته شده براساس آنالیزهای انجام شده حدود 2-10 نانومتر می باشند. درصد خلوص گرافن کوانتوم دات حدود 99 درصد می باشد. پک های پلمب ارائه شده عبارتند محلول با غلظت-های مختلف از 1/0 میلی گرم بر میلی لیتر بالاتر می باشد.

کاربرد ها:

از بین کاربردهای ذکرشده برای نقاط کوانتومی گرافنی می توان اذعان نمود که باتوجه به امکانات موجود در کشور، کاربرد آنها در ساخت سلول های خورشیدی، ابرخازن ها، رنگ های لومینسانس، شناساگرهای زیستی، لیزرهای کوانتومی، سنسورها، پوشش های ضدجاسوسی، دیودها، صفحه نمایش ها و دوربین های آشکارساز و دوربرد در شرایط فعلی وجود دارد. با توجه به کاربردهای ذکر شده برای نقاط کوانتومی به این نتیجه می رسیم که کاربران این ماده بسیار متنوع خواهند بود.

 

 

جهت خرید محصول به سایت زیر مراجعه نمائید.

www.shimisanat.com

تعداد صفحات : 8

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 77
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 26
  • آی پی دیروز : 27
  • بازدید امروز : 100
  • باردید دیروز : 45
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 276
  • بازدید ماه : 541
  • بازدید سال : 10,638
  • بازدید کلی : 21,543