loading...
shimisanat
farshad بازدید : 53 سه شنبه 07 مرداد 1399 نظرات (0)

پژوهشگران با بهره گیری از نانو لوله های کربنی موفق به تولید سیاه ترین رنگ تجاری جهان شدند.

 شرکت “Nanolab” توانسته سیاه ترین رنگ موجود در جهان را بوسیله نانو لوله های کربنی تولید نماید. این رنگ بسیار تیره قابلیت جذب نور قابل توجهی از محیط اطراف را دارد.

این رنگ که با نام “Singular Black” ساخته و عرضه شده است، توسط یک هنرمند اهل ماساچوست آمریکا برای ساخت مجسمه ای به نام “Black iron Ursa” بکار گرفته شد. او از این رنگ به عنوان پوشش دهنده یک مجسمه خرس آهن استفاده کرد؛ سپس این مجسمه را در مرکز یک دایره رنگین کمانی قرار داد تا سیاه بودن آن نسبت به دیگر رنگ ها کاملا مشخص شود.

“چِیس” می گوید: «من نخستین کار هنری ام را با این تکنولوژی انجام دادم؛ تصمیم دارم این فناوری را با دیگر همکارانم به اشتراک بگذارم.»

پیش از این، رنگی به نام “Vantablack” ساخته شده بود که قابلیت جذب ۹۹٫۹۶ درصد از نور را داشت. این رنگ که در سال ۲۰۱۴ اختراع شده بود، شبکه ای متراکم از نانو لوله های کربنی داشت که در یک مخزن گرمایشی رشد یافته بود. این شرکت در گام بعدی اقدام به توسعه نسخه قابل اسپری این رنگ کرد.

رنگ “Singularity Black” ترکیبی از نانو لوله های کربنی و نوعی ماده پایدار کننده است که به صورت جداگانه در سال ۲۰۱۱ در شرکت مذکور و در قالب همکاری تجاری با “ناسا” اختراع شد. از این ماده در تجهیزات رصد اجسام در فواصل بسیار دور استفاده شد که قادر است نور را جذب کردخ و مانع از تداخل آن با حسگرها شود.

بر اساس اظهارات سازنده، این رنگ را می توان درون مخازن اسپری یا هودهای بخار به کار برد. پس از قرار دادن این رنگ روی سطوح فلزی، می بایست آن را تا دمای ۶۰۰ درجه فارنهایت گرم کرد تا ناخالصی های آن از بین برود.

طبق نتایج ستاد نانو، این رنگ بسیار شکننده است و نباید به آن دست زد؛ چرا که در صورت تماس آسیب می بیند، دقیقا مانند زمانی که شما روی بال یک پروانه دست می کشید.

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 63 یکشنبه 05 مرداد 1399 نظرات (0)

پژوهشگران در تازه ترین دستاورد خود توانستند با استفاده از نانو لوله هایی که از جنس کربن تهیه شده اند، به شکل مؤثری آب دریا را تصفیه و شیرین سازی نمایند.

 نحوه کار این نانو لوله های کربنی شباهت بسیار زیادی با عملکرد نوعی پروتئین خاص در سلول های زنده دارد. این پروتئین ها قادر به تصفیه سازی آب ورودی برای استفاده سلول ها هستند. ناگفته نماند که نانو لوله های تولید شده به واسطه ساختار خود قادر هستند تا ۶ برابر کارایی بهتری نسبت به پروتئین های مذکور داشته باشند.

شیوه کار این نانو مواد هنوز به صورت عملی و در مقیاس صنعتی درباره تصفیه آب دریا مورد بررسی قرار نگرفته است؛ اما در محیط آزمایشگاهی ثابت شده که آنها می توانند تمام نمک موجود در آب را به طور کامل از ظرفی از آب دریا استخراج کنند.

اگر این نانو لوله ها بتوانند در برابر فشارهای بالای آب مقاومت کنند، می توان از آنها برای تصفیه آب دریا ها در مقیاس صنعتی نیز بهره مند شد.

“الکساندر نوی – Aleksandr Noy” به عنوان سرپرست گروه پژوهشی مستقر در دانشگاه کالیفرنیا می گوید که آنها ایده ساخت این نانو لوله های کربنی را از همان پروتئین تصفیه کننده در سلول های موجودات زنده که به نام “آکواپورین” معروف هستند، الهام گرفته اند.

پروتئین های آکواپورین در تمام سلول های بدن انسان وجود دارند و می توانند یون های مضر موجود در آب میان بافتی را تصفیه کرده و در اختیار سلول ها قرار دهند. روش کار این سلول ها بسیار جالب است.

ساختار این پروتئین به گونه ای است که می تواند مولکول های آب را با سرعت بسیار زیادی از مجرای ۰٫۳ نانومتری عبور داده و از این طریق یون های آزاد را از آنها جدا کند.

این پروتئین شکننده بوده و بازسازی آن بسیار دشوارا ست؛ بنابراین دانشمندان به این فکر افتادند که با بهره گیری از دانش نانو، نسخه مصنوعی آن را که مقاومت فوق العاده ای به همراه ۶ برابر سرعت بیشتر برای شیرین سازی دارد، تولید نمایند.

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 255 یکشنبه 05 مرداد 1399 نظرات (0)

پژوهشگران دانشگاه های توکیو و کیوتو در ژاپن بوسیله نانوذرات موفق به ارائه نوعی الکترود شدند که با تجزیه آب می تواند هیدروژن تولید کند.

تجزیه آب

به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری، یکی از راه های حل مشکل انرژی استفاده از الکترولیز و فتولیز آب است؛ با این حال تولید الکتروکاتالیست های جدید با چالش همراه است.

دانشمندان ژاپنی دانشگاه کیوتو با همکاری محققان دانشگاه کیوتو موفق به ارائه لایه ای نازک حاوی نانوذرات سولفید نیکل شدند که برای این کار قابل استفاده است. اگرچه پلاتین یکی از رایج ترین گزینه ها برای ساخت کاتالیست است اما قیمت بالا و کمیاب بودن آن مانع از صنعتی سازی این فناوری می شود.

در این روش به جهت ساخت لایه به لایه فیلم کاتالیستی خودآرا از نانوذرات پایدار استفاده شده است. این فناوری در چارچوب پروژه فتوسنتز مصنوعی توسط سازمان توسعه فناوری صنعتی و انرژی ژاپن تعریف شده است.

این تیم تحقیقاتی ثابت کرده اند که فیلم حاوی نانوذرات سولفید نیکل پایدار شده با گوگرد می تواند دچار آرایش خودبخودی (خودآرایی) و در سطح الکترودهای اکسید قلع تقویت شده با فلوئور قرار گیرد. در این فرآیند از اتصال دهنده کاتیون فلزی در شرایط ملایم استفاده شده است.

هر دو الکترود مورد استفاده در فرآیند تولید هیدروژن با استفاده از فیلم های خودآرا ساخته می شود. نتایج حاصل از استفاده این دو الکترود نشان می دهد که با افزایش زمان تابش، جریان نوری و چگالی جریان بالایی از این الکترودها عبور می کند.

در زمان انجام فرآیند تشکیل حباب های هیدروژن، تغییر ساختاری در این الکترودها ایجاد شده به طوری که سولفید نیکل به پلی فسفات نیکل تبدیل می شود؛ این موضوع موجب شکل گیری چگالی بالا و پایدار در فیلم های خودآرا می شود.

این سازوکار خودآرایی می تواند برای تشکیل فیلم های حاوی نانوذرات به منظور استفاده در الکترودهای نوری مختلف بکار گرفته شود؛ بدون اینکه خواص نوری ذاتی این ماده دچار تغییر شود.

نتیجه این پژوهش در قالب مقاله ای در مجله “شیمی نانو مواد” به چاپ رسیده است.

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 45 پنجشنبه 22 خرداد 1399 نظرات (0)

توسعه فناری ها جدید سبب شده تا مواد مضری که در فرآیندهای قدیمی تولید می شده است، اکنون به موادی سودمند تبدیل شود.

دانشمندان مرکز علوم و فناوری اولسان در کره جنوبی موفق به ساخت سیستم جدیدی شدند که می تواند با استفاده از گازهای مضر گلخانه ای (CO2)، انرژی پاک برق و هیدروژن تولید کند.

همانطور که می دانید، سالهاست که تبدیل گاز گلخانه ای به گازهای سودمند (یا حداقل موادی که برای محیط زیست مضر نباشند)، دغدغه جمع کثیری از محققان در سراسر دنیا بوده است.

تبدیل گاز گلخانه ای به انرژی پاک

تبدیل گاز گلخانه ای به انرژی پاک

 

به گزارش کمولوژی و به نقل از Science Daily، این سامانه قادر است با استفاده از کربن دی اکسید موجود در یک محلول آبپوشی شده، گاز گلخانه ای یاد شده را به صورت کاملا پایدار به انرژی الکتریکی تبدیل کند؛ آن هم با حداکثر توان ممکن.

این فناوری توسعه داده شده می تواند از طریق یک سازوکار تجزیه شیمیایی، مولکول های پایدار کربن دی اکسید را به سایر مولکول ها تبدیل کند.

سیستم مذکور که با نام Hybrid Na-CO2 شناخته می شود، عملکردی مشابه با سلول های سوختی دارد که با یک کاتد، یک آند و نیز یک تفکیک کننده ساخته شده است.

در این سیستم همچون انواع باتری ها، کاتالیزورها در داخل آب حل شده و به کمک یک سیم اصلی به کاتد مرتبط شده اند.

زمانی که کربن دی اکسید به آب تزریق می شود، واکنش شیمیایی آغاز شده و CO2 تجزیه می گردد. به این ترتیب در پایان واکنش، می توان انتظار تولید جریان الکتریکی و گاز هیدروژن را داشت.

سرعت بازده تبدیل کربن دی اکسید در این سامانه در حد بسیار بالایی است.

میزان ۵۰ درصد برای چنین سیستمی، کاملا مناسب بوده و حتی می توان امید داشت که در آینده به اعداد بالاتری دست یافت.

این سیستم پایدار بوده و قادر است به مدت ۱۰۰۰ ساعت بدون تخریب الکترودها کار کند.

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

 

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 52 پنجشنبه 22 خرداد 1399 نظرات (0)

در زمانه ای زندگی می کنیم که ربات ها، پا به پای انسان ها در حال رشد هستند. اکنون با ساخت پوست مصنوعی هوشمند، این پیشرفت بیشتر هم خواهد شد.

پوست مصنوعی هوشمند با حساسیتی بیشتر از پوست انسان

پوست مصنوعی هوشمند با حساسیتی بیشتر از پوست انسان

در بازارهای Hi-Tech امروزی پوست های الکترونیکی انعطاف پذیری وجود دارند که می توانند به اندام های مصنوعی و ربات ها، حس تماس ببخشند.

دانشمندان دانشگاه تگزاس اما خبر از توسعه یک پوست مصنوعی هوشمند می دهند که حساسیتی به مراتب بیشتر از پوست انسان ها دارد.

این پوست دارای میلیون حسگر منعطف ریز است که با نانو ذرات اکسید روی با قطر ۰/۲ میکرون ساخته شده است.

اگر بخواهیم درک نسبی ای از این قطر داشته باشیم، باید آن را با موی انسان مقایسه کنیم. قطر هر موی انسان در حدود ۴۰ تا ۵۰ میکرون است.

حسگرهایی که در این پوست گنجانده شده است، به شکل کاملا مستقل عمل کرده و نیازی به منبع تغذیه یا ولتاژ خارجی ندارند.

میلیون ها حسگر که چنین دقتی برایشان در نظر گرفته شده، در لایه ای کشسان از مواد پلیمری موسوم به پلی آمیدها که مقاوم در برابر رطوبت هستند، دسته بندی شده اند.

بنابراین در این نوع طراحی، شاهد پوستی محکم، انعطاف پذیر و همراه با خاصیت ضد نفوذ پذیری آب هستیم.

اگر فشار بسیار کمی به پلی آمید وارد کنیم، حسگرهای تولید شده در ابعاد نانو می توانند به واسطه خمش آن را تشخیص دهند.

نکته جالب دیگری که باید به آن اشاره کرد، حساسیت فوق العاده این پوست مصنوعی هوشمند در برابر لرزش ها است؛ در عین حال که قابلیت تشخیص تغییرات دما را نیز دارد.

از جمله کاربردهای این ماده می تواند بازوهای رباتیک، انگشت های پروتز دست و یا صدها دستگاه مبتنی بر حسگر باشد.

یکی از پژوهشگران این پروژه، «چلیک باتلر» است که از حساسیت های بسیار بالای این sensor ها می گوید:

«این حسگرها آنقدر حساس اند که اگر با بخشی از انگشت تان آنها را بخارانید، این فناوری می تواند کمک کند تا هویت آن فرد شناسایی شود.

تصور جالبی است! با استفاده از این ربات که دانشجویان من ربات های مودار خطابشان می کنند، افراد قادر به تشخیص هویت فرد باشند.»

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

 

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 40 سه شنبه 20 خرداد 1399 نظرات (0)

هر روز از گوشه و کنار دنیا خبرهایی مبنی بر تولید یا استفاده از انرژی های پاک می شنویم. تولید آب شیرین از هوا نیز یکی از همین خبرهاست که می تواند بسیار هیجان انگیز باشد.

محققان آمریکا توانستند سیستمی ابداع کنند که با انرژی خورشیدی کار می کند. این سیستم می توان با جذب رطوبت از هوا، به تولید آب شیرین بپردازد.

به گزارش کمولوژی و به نقل از ایسنا، دانشمندان دانشگاه تگزاس ایالات متحده موفق به ابداع یک ابزار مبتنی بر انرژی خورشیدی شده اند که قادر است رطوبت هوا را جذب کرده و آن را به صورت آب شیرین، ارائه نماید.

آنچه که این ایده خلاقانه را اجرایی کرده است، نوعی فناوری به نام ابر اسفنج می باشد. ابر اسفنج ها، موادی متشکل از پلیمر ژلاتین و هیدروژل هستند که برای نگهداری مقادیر زیادی آب ساخته شده اند. این هیدروژل ها در اثر گرم شدن، می توانند آب ذخیره شده را آزاد نمایند.

یکی از نویسندگان این پروژه، فی ژائو (Fei Zhao) است که می گوید:

«ما یک سیستم از پایه طراحی کرده ایم که برای استفاده از آن، فقط کافی است تا هیدروژل را در فضای باز گذاشت تا به جمع آوری آب بپردازد. آب جمع شده تا پیش از قرار گرفتن در برابر نور خورشید در هیدروژل باقی مانده و پس از حرارت دیدن، آزاد می شود.»

این سیستم جدید مبتنی بر فناوری غیر منتظره ای است که در سال ۲۰۱۸ توسط همین گروه تحقیقاتی ابداع شده بود. یک سیستم تصفیه آب مبنی بر انرژی خورشید که می توانست آب حاصل از هر منبعی را پاکسازی کند؛ اما سیستم جدید که اخیرا ابداع شده، می تواند رطوبت محیط را جذب کند.

تولید آب شیرین از هوا در دانشگاه تگزاس

تولید آب شیرین از هوا در دانشگاه تگزاس

استادیار علوم مواد و مهندسی مکانیک دانشگاه تگزاس، گوهویا یو (Guihua Yu) است که سرپرست این پروژه نیز می باشد. او درباره این دستاورد گفت:

«ماده یاد شده به گونه ای طراحی شده است که بدون مصرف بالای انرژی، هم رطوبت هوا را جذب می کند و هم در زمان قرار گرفتن کنار منبع حرارتی (مثل خورشید)، تولید آب شیرین خواهد داشت.»

باید متذکر شد جمع آوری رطوبت هوا، اگرچه کار تازه ای نیست و فناوری های بسیاری برای این امر ساخته شده اند اما تفاوت این سیستم جدید با سامانه های قبلی در استفاده از منبعی دائمی و پاک، یعنی انرژی خورشیدی است.

این سیستم با اینکه فشرده است اما انرژی لازم برای تولید آب روزانه را دارد و می تواند با به کار بردن هر کیلوگرم هیدروژل، ۵۰ لیتر آب شیرین تولید کند.

ابداع این فناوری برای تولید آب شیرین از هوا می تواند کاربردهای فراوانی در نواحی فقیرنشین یا کشورهای در حال توسعه داشته باشد اما لزوما این توانایی ها محدود این حیطه نیست.

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 89 شنبه 10 خرداد 1399 نظرات (1)

آب صابون چیست؟

آب صابون نانو با نام های روغن حل شونده و روغن محلول در آب نیز شناخته می شود و دارای انواع متعددی اعم از آبصابون روغنی، آب صابون روغنی نانو، آب صابون سنتتیک، آبصابون بیو کولنت، آب صابون نانو و غیره می باشد و دارای کاربری های متعددی مانند روانکار آب صابون صنعتی، آبصابون فلزکاری، تراشکاری و صنعتی است. روغن آب صابون، روغنی است که قابل اختلاط با آب است و به این منظور امولوسیون پایداری تشکیل می دهد که به شکل محلول شیری رنگ است. پایداری فوقالعاده ی امولسیون و محافظت در برابر خوردگی و زنگ زدگی از جمله مزایای این محصول میباشند.

[caption id="attachment_36073" align="aligncenter" width="850"]آب صابون , آب صابون نانو آب صابون , آب صابون نانو[/caption]

مواد افزودنی به روان کننده ها:

خانواده ی اصلی مواد افزودنی عبارتند از:

آنتی اکسیدان ها

پاک کننده ها و معلق کننده ها

مواد ضدساییدگی

مواد مذاب غیر فعال

مواد پایین آورنده نقطه ریزش

[caption id="attachment_36099" align="aligncenter" width="300"]آب صابون , آب صابون نانو آب صابون , آب صابون نانو[/caption]

گروه روغن پایه

1- روغن‌های پایه معدنی (مینرال Mineral مثلاً روغن پایه استفاده شده در تولید روغن موتور فلای از نوع معدنی میباشد).

2- روغن‌های پایه سنتتیک (روغن های مصنوعی synthetic , روغن پایه روغن موتور 5W-40 SN از نوع سینتتیک میباشد).

3- روغن‌های نیمه سنتتیک ( semi-synthetic که ترکیبی از روغنهای پایه معدنی و روغنهای سنتتیک هستند مثلا روغن پایه 10W-40 SM از نوع نیمه سننتیک است).

4- روغن‌های پایه گروه 3 GIII که به روغن های پایه نسل جدید معروفند و به نوعی از بهینه سازی روغن‌های پایه معدنی بدست می آیند و در تولید روغن موتور های جدید از آنها استفاده میشود.

5- آخرین گروه نیز روغن تصفیه ای است که در کشورهای فوق صنعتی از قبیل ایالات متحده آمریکا خوراک اصلی شرکتهای تولید کننده روغن موتور میباشند.

روانکارهای جامد

ماده‌ی جامد که اصطکاک و سایش را در سطوحی که دارای حرکت نسبی به یکدیگر هستند کم کند، روانکار جامد نامیده می شود. این مواد به صورت خالص یا افزودنی در روانکار‌ها از سایش و اصطکاک حاد جلوگیری می کنند. به شرایطی مانند سرعت های بالا و پایین محورها، دماهای بالا و پایین، فشار بالا، آلاینده های فرآیند و عدم دسترسی در بعضی قسمت ها را شرایط حاد گویند. وقتی از ماده‌ی جامد به عنوان روانکار استفاده شود، روانکاری، روانکاری جامد نامیده می شود.

گرافیت، نیترید بور شش ضلعی، دی سولفید مولیبدن و دی سولفید تنگستن نمونه هایی از موادی است که می توانند به عنوان روان کننده جامد، استفاده شوند و اغلب به درجه حرارت بسیار بالا نیازمند اند. استفاده از برخی از این مواد گاهی اوقات با مقاومت ضعیف خود باعث اکسیداسیون محدود همراه است به عنوان مثال، دی سولفید مولبیدن تنها می تواند تا 350 درجه سانتی گراد در هوا مقاومت کند. بنابراین در دماهای بالای 400 باید از روانکارهای جامد استفاده کرد.

farshad بازدید : 99 چهارشنبه 07 خرداد 1399 نظرات (0)

آب صابون چیست؟

آب صابون با نام های روغن حل شونده و روغن محلول در آب نیز شناخته می شود و دارای انواع متعددی اعم از آبصابون روغنی، آب صابون روغنی نانو، آب صابون سنتتیک، آبصابون بیو کولنت، آب صابون نانو و غیره می باشد و دارای کاربری های متعددی مانند روانکار آب صابون صنعتی، آبصابون فلزکاری، تراشکاری و صنعتی است. روغن آب صابون، روغنی است که قابل اختلاط با آب است و به این منظور امولوسیون پایداری تشکیل می دهد که به شکل محلول شیری رنگ است. پایداری فوقالعاده ی امولسیون و محافظت در برابر خوردگی و زنگ زدگی از جمله مزایای این محصول میباشند.

آب صابون چیست؟

مواد افزودنی به روان کننده ها:

خانواده ی اصلی مواد افزودنی عبارتند از:

آنتی اکسیدان ها
پاک کننده ها و معلق کننده ها
مواد ضدساییدگی
مواد مذاب غیر فعال
مواد پایین آورنده نقطه ریزش
آب صابون چیست؟

آب صابون چیست؟

گروه روغن پایه

1- روغن‌های پایه معدنی (مینرال Mineral مثلاً روغن پایه استفاده شده در تولید روغن موتور فلای از نوع معدنی میباشد).

2- روغن‌های پایه سنتتیک (روغن های مصنوعی synthetic , روغن پایه روغن موتور 5W-40 SN از نوع سینتتیک میباشد).

3- روغن‌های نیمه سنتتیک ( semi-synthetic که ترکیبی از روغنهای پایه معدنی و روغنهای سنتتیک هستند مثلا روغن پایه 10W-40 SM از نوع نیمه سننتیک است).

4- روغن‌های پایه گروه 3 GIII که به روغن های پایه نسل جدید معروفند و به نوعی از بهینه سازی روغن‌های پایه معدنی بدست می آیند و در تولید روغن موتور های جدید از آنها استفاده میشود.

5- آخرین گروه نیز روغن تصفیه ای است که در کشورهای فوق صنعتی از قبیل ایالات متحده آمریکا خوراک اصلی شرکتهای تولید کننده روغن موتور میباشند.

روانکارهای جامد

ماده‌ی جامد که اصطکاک و سایش را در سطوحی که دارای حرکت نسبی به یکدیگر هستند کم کند، روانکار جامد نامیده می شود. این مواد به صورت خالص یا افزودنی در روانکار‌ها از سایش و اصطکاک حاد جلوگیری می کنند. به شرایطی مانند سرعت های بالا و پایین محورها، دماهای بالا و پایین، فشار بالا، آلاینده های فرآیند و عدم دسترسی در بعضی قسمت ها را شرایط حاد گویند. وقتی از ماده‌ی جامد به عنوان روانکار استفاده شود، روانکاری، روانکاری جامد نامیده می شود.

گرافیت، نیترید بور شش ضلعی، دی سولفید مولیبدن و دی سولفید تنگستن نمونه هایی از موادی است که می توانند به عنوان روان کننده جامد، استفاده شوند و اغلب به درجه حرارت بسیار بالا نیازمند اند. استفاده از برخی از این مواد گاهی اوقات با مقاومت ضعیف خود باعث اکسیداسیون محدود همراه است به عنوان مثال، دی سولفید مولبیدن تنها می تواند تا 350 درجه سانتی گراد در هوا مقاومت کند. بنابراین در دماهای بالای 400 باید از روانکارهای جامد استفاده کرد.

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 55 چهارشنبه 07 خرداد 1399 نظرات (0)

روانکار صنعتی

روان کننده ماده ایست که برای کاهش اصطحلاک بین سطوح استفاده می شود.با گرمایی که بین دو طرف سطوح به و جود می آید اصطحکاک ایجاد می شود.

روان کننده وظایفی از قبیل حفظ قطعات از هم جدا در حال حرکت (Keep moving parts apart)،کاهش اصطکاک ، انتقال حرارت، حمل آلاینده و باقیمانده ها، انتقال قدرت ، محافظت در برابر سایش ، جلوگیری از خوردگی، درزگیری برای رسانه های گازی، توقف کردن خطر دود و آتش از اشیاء، جلوگیری از زنگ زدگی را دارد.

یک روانکار صنعتی خوب به طور کلی دارای وظایف زیر است:

– نقطه جوش بالا و نقطه انجماد پایین (برای باقی ماندن مایع در یک طیف گسترده ای از دما)
– قدرت چسبندگی بالا
– پایداری حرارتی
– پایداری هیدرولیکی
– جلوگیری از زنگ زدگی
– مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون

به طور معمول روانکارها حاوی 90% روغن پایه (حاوی روغن نفتی و روغن های معدنی می شود) و کمتر از 10 % مواد افزودنی می باشد. روغن های گیاهی یا مایعات مصنوعی با پلی الفین با هیدروژن، استرها، سیلیکون، فلوئوروکربن ترکیب شده اند.

چون روغن پایه ای که از پالایش نفت خام بدست می آید هنوز ویژگیهای لازم را برای استفاده در موتور خودروهای مدرن و ماشین آلات صنعتی را به طور کامل دارا نیست، موادی به آن افزوده می شود تا در روغن، مقاومت لازم برای شرایط سنگین کار حرارت و فشار زیاد موتور به طور بهینه ایجاد شود. مواد افزودنی که به روانکار صنعتی اضافه می شود باعث کاهش اصطحلاک ، افزایش غلظت ، مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی ، جلوگیری از خرابی و کهنگی و ….. می شود.

 

مواد افزودنی به روان کننده ها:

خانواده ی اصلی مواد افزودنی عبارتند از:

آنتی اکسیدان ها

پاک کننده ها و معلق کننده ها

مواد ضدساییدگی

مواد مذاب غیر فعال

مواد پایین آورنده نقطه ریزش

گروه روغن پایه

1- روغن‌های پایه معدنی (مینرال Mineral مثلاً روغن پایه استفاده شده در تولید روغن موتور فلای از نوع معدنی میباشد).

2- روغن‌های پایه سنتتیک (روغن های مصنوعی synthetic , روغن پایه روغن موتور 5W-40 SN از نوع سینتتیک میباشد).

3- روغن‌های نیمه سنتتیک ( semi-synthetic که ترکیبی از روغنهای پایه معدنی و روغنهای سنتتیک هستند مثلا روغن پایه 10W-40 SM از نوع نیمه سننتیک است).

4- روغن‌های پایه گروه 3 GIII که به روغن های پایه نسل جدید معروفند و به نوعی از بهینه سازی روغن‌های پایه معدنی بدست می آیند و در تولید روغن موتور های جدید از آنها استفاده میشود.

5- آخرین گروه نیز روغن تصفیه ای است که در کشورهای فوق صنعتی از قبیل ایالات متحده آمریکا خوراک اصلی شرکتهای تولید کننده روغن موتور میباشند.

روانکارهای جامد

ماده‌ی جامد که اصطکاک و سایش را در سطوحی که دارای حرکت نسبی به یکدیگر هستند کم کند، روانکار جامد نامیده می شود. این مواد به صورت خالص یا افزودنی در روانکار‌ها از سایش و اصطکاک حاد جلوگیری می کنند. به شرایطی مانند سرعت های بالا و پایین محورها، دماهای بالا و پایین، فشار بالا، آلاینده های فرآیند و عدم دسترسی در بعضی قسمت ها را شرایط حاد گویند. وقتی از ماده‌ی جامد به عنوان روانکار استفاده شود، روانکاری، روانکاری جامد نامیده می شود.

گرافیت، نیترید بور شش ضلعی، دی سولفید مولیبدن و دی سولفید تنگستن نمونه هایی از موادی است که می توانند به عنوان روان کننده جامد، استفاده شوند و اغلب به درجه حرارت بسیار بالا نیازمند اند. استفاده از برخی از این مواد گاهی اوقات با مقاومت ضعیف خود باعث اکسیداسیون محدود همراه است به عنوان مثال، دی سولفید مولبیدن تنها می تواند تا 350 درجه سانتی گراد در هوا مقاومت کند. بنابراین در دماهای بالای 400 باید از روانکارهای جامد استفاده کرد.

 

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 45 چهارشنبه 07 خرداد 1399 نظرات (0)

استخراج گاز کربن دی اکسید از هوا فناوری جدیدی است که اخیرا با استقبال قابل توجه شرکت های بزرگ تولید کننده سوخت فسیلی مواجه شده است. یکی از شرکت های کانادایی اثبات کرده که می توان با روشی مقرون به صرفه، این گاز را تولید کند.

شرکت Carbon Engineering در بریتیش کلمبیای کانادا در نظر دارد تا به کمک فناوری استخراج کربن دی اکسید از هوا برای تولید سوخت پاک، گامی موثر بردارد.

اکنون سه شرکت شه وران، بی اچ پی و آکسیدنتال که از بزرگان صنایع زغال سنگ و سوخت های فسیلی به شمار می آیند، مبلغی در حدود ۶۸ میلیون دلار در این فناوری جدید سرمایه گذاری کرده اند.

پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک شاهد پیوستن شرکت های بیشتری به صف سرمایه گذاران این فناوری جدید باشیم.

در حال حاضر استارتاپ های علمی بزرگی از سراسر دنیا برای توسعه فناوری استخراج کربن دی اکسید از هوا در حال تلاش هستند.

از جمله این شرکت ها می توان به شرکت سوئیسی کلایم ورکس اشاره کرد. این شرکت تأسیساتی برای این پروژه طراحی و راه اندازی کرده است که از CO2 به دست آمده برای افزایش تولیدات سبزیجات و گیاهان خوراکی استفاده می کند.

شرکت کانادایی Carbon Engineering ادعا می کند که قادر است این گاز را تنها با صرف ۱۰۰ دلار از هوا استخراج کند. همچنین این شرکت می گوید که با سرمایه گذاری جدید، قصد احداث نخستین تأسیسات تجاری خود برای این هدف را دارد که به لطف آن قادر خواهد بود سالانه حجمی به اندازه یک میلیون تن CO2 از هوا خارج سازد.

فناوری جدید استخراج کربن دی اکسید از هوا

فناوری جدید استخراج کربن دی اکسید از هوا

سازوکاری که این شرکت برای پروژه استخراج کربن دی اکسید از هوا دنبال می کند، فرآیند مهندسی کربن شامل مکیدن هوا و به دام انداختن آن در محلول های شیمیایی است که CO2 را خارج می کند.

پالایش بیشتر سبب می گردد که این گاز به شکل قابل استفاده به عنوان سوخت در بیاید.

آنطور که شرکت بریتیش کلمبیای کانادا اظهار داشته، از این کربن دی اکسید می توان برای تولیدات نفت خام مصنوعی استفاده کرد.

«جنی مکاهیل» یکی از مسئولان شرکت درباره این فناوری می گوید:

«در سوخت تولیدی ما هیچگونه گوگردی وجود ندارد؛ بلکه از زنجیره های خطی تشکیل شده که در مقایسه با سوخت های سنتی آلودگی کمتری دارند. این سوخت را می توان در انواع وسایل نقلیه مثل اتومبیل ها، کامیون ها و هواپیماهای جت استفاده کرد.»

مطابق انتظار برخی از فعالان محیط زیستی، دیدگاهی مثبت به استخراج کربن دی اکسید از هوا دارند اما بعضی دیگر نگران به تاخیر انداختن خروج سوخت های فسیلی از چرخه های کاربردی دارند.

در حقیقت ممکن است که فناوری مذکور، این تصور را میان مردم به وجود بیاورد که دیگر نیازی به کاستن از تولید CO2 خود ندارند و هر چقدر که دوست داشته باشند، می توانند این گاز را تولید کنند؛ به این امید که اثرات مخرب آن خنثی خواهد شد.

به نظر شما تا چند وقت دیگر می توان انتظار همه‌گیر شدن این فناوری را داشت؟ آیا روزی می رسد که مستقیما از هوا، گاز کربن دی اکسید خارج شود و به این ترتیب هوای پاک تری داشته باشیم؟

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

تعداد صفحات : 8

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 77
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 27
  • بازدید امروز : 73
  • باردید دیروز : 45
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 249
  • بازدید ماه : 514
  • بازدید سال : 10,611
  • بازدید کلی : 21,516