loading...
shimisanat
farshad بازدید : 57 دوشنبه 05 اسفند 1398 نظرات (0)

فناوری نانو پتانسیل بسیار بالایی برای تحول بخش سلامت دارد و در دهه‌های اخیر موجب رشد چشمگیری بوده است. اخیرا پژوهشگران اظهار کرده‌اند فناوری نانو سبب ایجاد تحولی نوین در تکنیک‌های جراحی نیز شده است.

 فناوری نانو علمی است که ماده را در سطح مولکولی کنترل می‌کند. ما طی این مطالعه به بررسی این موضوع می‌پردازیم که فناوری نانو چرا مهم است و چگونه در حوزه پزشکی تاثیر به سزایی داشته است.

دکتر جیمی ” گالاگر “(Jamie Gallagher) درباره فناوری نانو می‌گوید: کاربردهای فناوری نانو به حدی مهم است که می‌توان آن را مانند پستچی شرکت آمازون توصیف کرد.

در حال حاضر اگر عضوی از بدن شما عملکرد صحیحی نداشته باشد ما برای کل بدن دارو تجویز می‌کنیم. با استفاده از فناوری نانو می‌توانیم قفسه‌هایی بسازیم که بتوانند فقط به منطقه آسیب دیده رفته و داروها را مستقیماً به محل مذکور برسانند.

پیش از این گفتم می‌توانیم آن را به عنوان پستچی شرکت آمازون در نظر بگیریم زیرا علت آن این است هنگامی که فرد پستچی آمازون به درب منزل شما می‌رسد، شما از آنها نمی‌خواهید که چمن‌ها را هرس کند و یا برای شما شام درست کند.

فناوری نانو نیز همین گونه است ما می‌توانیم  از آن برای اهداف از پیش تعیین شده استفاده کنیم.

فناوری نانو یک حوزه علمی جذاب است. هر روز اکتشافات جدیدی در سراسر جهان انجام می‌شود و پتانسیل‌های آن بی حد و مرز است.

فناوری نانو انسان‌ها را در توسعه رایانه‌های هوشمندتر، انرژی تجدید پذیر با کارآیی بهتر ، باتری‌های بهتر ، درمان‌های هوشمند پزشکی یاری می‌کند.

دکتر گالاگر گفت: کار فناوری نانو در ساده‌ترین حالت ممکن، درک و کنترل ماده‌هایی با سایزی بین یک تا ۱۰۰ نانومتر برای اهداف مختلف است. گاهی اوقات فناوری نانو به آسانی گرفتن یک ماده و خرد و پودر کردن است که سطح آن و به طور کلی نحوه واکنش آن را نیز تغییر می‌دهد.

نقش حیاتی نانو در پزشکی و نجات انسان ها

برخی از فناوری‌های نانو بسیار عجیب هستند همانند رنگ. مواد نانو تقریباً برابر با طول موج نور هستند و به عنوان مثال اگر نانوذرات طلا را در آب دارای مایع قرمز حل کنید، اثرات غیرمعمول ایجاد می‌کند.

برای مثال اگر تا به حال یک پرنده آبی یا پروانه‌ای را دیده باشید این رنگ ترفند نوری است که ناشی از فناوری نانو طبیعت در بال است.

دکتر گالاگر در ادامه افزود: کلمه فناوری نانو تاقبل از سال ۱۹۷۴ وجود نداشت چرا که هیچ میکروسکوپ قدرتمندی برای دیدن جهان در چنین مقیاس کوچک تا دهه ۱۹۸۰ وجود نداشت.

دستاورد جهانی فناوری نانو در بازار دستگاه‌های پزشکی در سال ۲۰۱۶، ۵.۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۱ به ۱۰.۴۵ میلیارد دلار برسد.

انتظار می‌رود رشد این بازار در آینده نیز با توجه به پیشرفت فناوری، شیوع بیماری‌های جدید و بالا رفتن تعداد افراد سالمند، پایدار بماند.

دانشمندان خوش‌بین هستند که پیشرفت فناوری نانو در بخش پزشکی موجب پیشرفت قابل توجهی در روند پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها خواهد شد.

فناوری نانو در دستگاه‌های پزشکی شامل استفاده از نانو ربات‌ها برای انجام فرایند درمان در سطح سلولی است و اغلب دارای ابعادی به اندازه موی انسان هستند. دانشمندان معتقدند این نانو ربات‌ها باعث ایجاد انقلابی در زمینه روند درمان و تشخیص بیماری‌ها و آسیب‌های بدنی شده‌اند.

بسیاری از برنامه‌های کاربردی فناوری نانو در پزشکی هم اکنون در مراحل مختلف آزمایشی قرار دارند. به ثمر رسیدن این برنامه‌ها نوید فرصت‌هایی هیجان‌انگیز را در آینده عرصه پزشکی می‌دهد.

پتانسیل نجات جان انسان‌ها

فناوری نانو در بخش پزشکی و سلامت توانایی بالقوه نجات جان تعداد زیادی از مردم دنیا را در سال‌های آتی دارد.

فناوری نانو در دستگاه‌های پزشکی شاهد رشد چشمگیری در سرمایه‌گذاری دولت‌ها به منظور افزایش همکاری بین‌المللی در تحقیقات و کنترل جمعیت سالمند جهان بوده است.

این بازار به وسیله افزایش آگاهی میان افراد، افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و سهل‌الوصول بودن دسترسی به پوشش بیمه و شرایط بازپرداخت هزینه‌های درمانی به پیش می‌رود.

با این حال، هزینه بالای دستگاه‌های پزشکی مبتنی بر فناوری نانو و قوانین سختگیرانه که مدت روند تایید محصولات را طولانی می‌کند، رشد این بازار را با مشکل مواجه کرده است.

فناوری جهانی نانو در دستگاه‌های پزشکی بر پایه نوع محصول، به بخش‌های مواد قابل کاشت(ایمپلنت)، تراشه‌های زیستی، پارچه‌های پزشکی و پوشش زخم‌ها، مواد فعال قابل کاشت(ایمپلنت) و غیره تقسیم می‌شود.

مواد قابل کاشت، خود به مواد بازسازی استخوانی و مواد پرکننده دندان تقسیم می‌شود.

مواد ایمپلنت فعال نیز خود به دستگاه‌های کمک شنوایی، دستگاه‌های مدیریت ریتم قلب و ایمپلنت‌های اجاره‌ای تقسیم می‌شود.

براساس برنامه تعیین شده، بازار فناوری نانو مبتنی بر دستگاه‌های پزشکی به بخش‌های تشخیص، درمان و برنامه‌های تحقیقاتی طبقه‌بندی می‌شود.

فناوری نانو مبتنی بر دستگاه‌های پزشکی طبق منطقه جغرافیایی به مناطق آمریکای شمالی، اروپا و آسیا و اقیانوسیه، آمریکای جنوبی، آفریقا و خاورمیانه تقسیم می‌شود.

استفاده از نانوفناوری برای هوشمند ساختن داروها

دانشمندان طی سال‌های اخیر با استفاده از فناوری نانو، روش جدیدی برای هوشمند ساختن داروها ابداع کرده‌اند تا میزان تاثیر آنها را در رسیدن به هدف مورد نظر افزایش دهند.

دانشمندان “دانشگاه لینکلن”(University of Lincoln) انگلستان، روش جدیدی را برای “آرایش” نانوذرات طلا با یک پروتئین ابداع کردند. با این روش، نانوذرات می‌توانند ناحیه‌ای از بدن مانند یک تومور سرطانی را به شکل دقیق‌تری هدف قرار دهند.

نانوذرات طلا، شکل‌های ساخته شده از اتم‌های طلا هستند که قطر آنها، به تنها چند میلیاردم متر می‌رسد و می‌توان آنها را با یک پروتئین زیستی پوشش داد تا در نتیجه این کار، درمان در سراسر بدن حرکت کند و به ناحیه مورد نظر برسد.

این نانوذرات می‌توانند داروهایی که با روش‌های دیگر، قابل حل شدن نیستند یا در جریان خون، کاهش می‌یابند، جذب کنند و به خاطر اندازه کوچکشان، بر موانع زیستی مانند غشاها، پوست و روده کوچک که معمولا از رسیدن دارو به مقصد جلوگیری می‌کند، غالب شوند.

در حال حاضر، این فناوری، در دنیای واقعی کاربردهایی دارد؛ برای مثال، در آزمایش‌های بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاکنون، معنای فرآیند پوشاندن نانوذرات، این بود که پروتئین‌های مورد استفاده، باید با ذراتی که توانایی کنترل نحوه اتصال خود را ندارند و احتمالا، تاثیر دارو را کاهش می‌دهند، ترکیب شوند.

با این روش جدید، داروشناسان می‌توانند پروتئین‌ها را با استفاده از یک لایه، در جهت خاصی روی نانوذرات طلا قرار دهند. بدین صورت، یکپارچگی پروتئین حفظ می‌شود، تاثیر دارو افزایش می‌یابد و امکان گسترش نانودارو فراهم می‌شود.

دکتر “انریکه فراری”(Enrico Ferrari)، متخصص نانوفناوری دانشگاه لینکلن و سرپرست این پژوهش گفت: نانوذرات طلا، در گسترش داروی جدید و سیستم‌های رساندن دارو، ابزاری ضروری هستند.

ما راهی برای اتصال پروتئین‌ها و مولکول‌ها فراهم کرده‌ایم تا تاثیر این داروها را افزایش دهیم.

شاید این روش بتواند به طراحی نانوداروهایی که به اصلاح شیمیایی داروی پروتئین یا نانوحامل نیازی ندارند، کمک کند و گسترش ساده‌تر و سریع‌تری داشته باشد.

پژوهشگران، بخش‌هایی از پروتئین‌های باکتری‌ها و کرم‌های پهن را بررسی کردند. این پروتئین‌ها هنگام ترکیب، در اتصال به سطح نانوذرات طلا موثر بودند و توانستند اتصالات پایداری را با هر پروتئین دیگری شکل دهند.

این پروتئین در ادغام با نانوذرات، به طور موقت، به سطح طلا و همچنین به پروتئین مورد نظر متصل می‌شود و همچنین می‌تواند اتصال پایداری را با پروتئین داشته باشد.

دانشمندان باور دارند این پژوهش، روشی جهانی برای اتصال پروتئین‌ها به نانوذراتی ارائه می‌دهد که برای بیشتر پروتئین‌ها کاربرد دارند و این فرآیند، برای شرکت‌های داروسازی جالب خواهد بود.

این روش، احتمالا برای حسگرهای زیستی و کیت‌های شناختی که از طلا استفاده می‌کنند، کاربرد خواهند داشت.

بیماری‌های قلبی عروقی(CVDs) نخستین علت مرگ و میر در سطح جهان است. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی(WHO) ۱۷.۹ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی درگذشته اند که ۳۱ درصد از کل مرگ و میر جهانی را تشکیل می‌دهد. از این میزان مرگ و میر ۸۵ درصد به علت سکته قلبی و سکته مغزی بوده است.

“مرتضی محمودی”(Morteza Mahmoudi) استادیار بخش “برنامه بهداشتی دقیق” در دانشگاه ایالتی “میشیگان” اخیرا در گفتگو با “نانورک” گفت: علاوه بر نقش فناوری نانو در بخش‌های مختلف درمانی و پزشکی ترمیمی، فناوری نانو سهم قابل توجهی در بازسازی بافت آسیب دیده قلب در مدل‌های حیوانات داشته است.

ویژگی‌های برتر نانومواد می‌تواند در ایجاد سازه‌های قلبی عروقی مهندسی شده برای انواع کاربردهای مهندسی بافت نقش به سزایی داشته باشد.

جهت مشاهده بیشتر مطالب اینجا کلیک کنید

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 69 شنبه 03 اسفند 1398 نظرات (0)

واکنشی که منجر به ایجاد پیوندهای کربن-کربن می‌شود، بیش از ۱۲۰ سال است که کشف شده؛ اما تاکنون دانشمندان به چگونگی انجام آن شناخت پیدا نکرده بودند.

 ۱۲۰ سال پیش بود که “واکنش گرینیارد”(Grignard reaction) برای اولین بار اجازه شکل‌گیری مناسب پیوندهای کربن-کربن را داد.

وقتی صحبت از معادلات مربوط به ساخت مولکول‌های جدید می‌شود، هیچ‌کدام از واکنش “گرینیارد” مهم‌تر یا پیچیده‌تر نیستند. این واکنش برای سنتز پیوندهای کربن-کربن استفاده می‌شود.

واکنش گرینیارد (Grignard reaction) یک واکنش شیمیایی در شیمی آلی فلزی است که در آن آلکیل، آلیل، وینیل یا آریل یک منیزیم هالید (واکنش‌گر گرینیارد) به یک گروه کربونیل در آلدهید یا کتون اضافه می‌شود. این واکنش برای تشکیل پیوندهای کربن-کربن مهم است. واکنش یک هالید آلی با منیزیم، واکنش گرینیارد نیست، اما یک واکنش‌گر گرینیارد فراهم می‌کند.

واکنش‌ها و واکنش‌گر گرینیارد توسط شیمیدان فرانسوی “ویکتور گرینیارد” از دانشگاه نانسی فرانسه کشف و به نام وی نام‌گذاری شد. گرینیارد نخستین بار این واکنش را در سال ۱۹۰۰ “واکنش‌گر ناب” نام گذاشت و به خاطر این کار جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۱۲ را از آن خود کرد.

معمای پیوند کربن-کربن بعد از 120 سال پیدا شد

با این وجود، یافتن مواد کم‌هزینه و حداقل منابع انرژی برای این واکنش بیش از ۱۰۰ سال است که مورد توجه قرار گرفته است و دلیل آن، این است که نحوه عملکرد دقیق واکنش گرینیارد ناشناخته بود.

اکنون پس از ۱۲۰ سال همه چیز تغییر کرده است، زیرا دانشمندان موفق به دستیابی به درک چگونگی عملکرد واکنش گرینیارد شده‌اند و از آنجایی که در نهایت با آن آشنا شده‌ایم، ممکن است راه‌های بهبود آن را نیز کشف کنیم.

۱۲۰ سال پیش بود که واکنش گرینیارد برای اولین بار اجازه شکل‌گیری مناسب پیوندهای کربن-کربن را داد. واکنشی که از آن زمان مورد مطالعه قرار گرفته است، اما تاکنون هرگز کاملاً درک نشده بود.

پنج سال پیش پروفسور “اودیل آیزنشتاین” و پروفسور “میشل کاسلا” تصمیم گرفتند با استفاده از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای، نگاه دقیق‌تری به این واکنش داشته باشند و این مشکل را برطرف کنند.

آنها در مدل‌سازی واکنش‌گر ناب و حلال، قادر به شناسایی گونه‌های شیمیایی متعدد در طول “تعادل شلنک”(Schlenk equilibrium) شدند.

“تعادل شلنک” که به احترام کاشف آن “ویلهلم شلنک” نام‌گذاری شده است، یک تعادل شیمیایی است که در محلول‌های واکنش‌گر ناب‌های گرینیارد و پایه‌های “هازر”(Hauser) اتفاق می‌افتد.

“تعادل شیمیایی”(Chemical equilibrium) نیز به حالتی گفته می‌شود که در آن فعالیت شیمیایی و در نتیجه غلظت واکنش‌گرها و محصولات در واکنش شیمیایی با گذشت زمان تغییر نکند. معمولاً این تعادل در شرایطی حاصل می‌شود که سرعت واکنشِ رفت با برگشت برابر باشد.

واکنش‌گر ناب(Reagent) به ماده یا ترکیبی گفته می‌شود که آن را به یک سامانه اضافه می‌کنند تا یک ترکیب شیمیایی روی دهد یا آن را به یک سامانه اضافه می‌کنند تا ببینند آیا واکنش شیمیایی امکان‌پذیر است یا خیر. تفاوت واکنش‌گر با واکنش‌گر ناب در این است که واکنش‌گر، خود در جریان واکنش شیمیایی مصرف می‌شود، ولی واکنش‌گر ناب چنین نیست. حلال‌ها و آسان‌گرها با اینکه در متن واکنش درگیر هستند، اما هرگز از آنها به عنوان واکنش‌گر یاد نمی‌شود. در شیمی آلی، واکنش‌گرهای ناب به صورت ترکیب یا مخلوط هستند و معمولاً از مواد غیرآلی یا مولکول‌های کوچک آلی تشکیل شده‌اند.

همچنین به ماده‌ای که بخش عمده یک محلول را تشکیل می‌دهد، حلال می‌گویند.

محققان دریافتند که کل فرآیند گرینیارد توسط مولکول‌های حلال که از اتم‌های منیزیم جدا می‌شوند یا با آنها جمع می‌شوند، تعیین می‌شود.

با کشف اینکه واکنش‌گر ناب گرینیارد یک ترکیب کاملاً تعریف نشده نیست، بلکه یک رقصنده همیشه در حال تغییر است، اکنون می‌توان به این واکنش نگاه کرد.

“کاسلا” گفت: یکی از مزایای یک مطالعه محاسباتی این است که شما محدود به واقعیت فیزیکی نیستید، می‌توانید چندین فرضیه را به طور سیستماتیک آزمایش کنید و تعیین کنید که بهترین حالت کدام است.

با استفاده از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای همراه با داده‌های شیمی کوانتومی سطح بالا، مجموعه‌ای از نکات کلیدی ایجاد شد. “کاسلا” توضیح داد: آنچه که همیشه به عنوان واکنش گرینیارد شناخته شده است، در واقع گروهی از واکنش‌هایی است که همزمان در همان نمونه اتفاق می‌افتند و این تازه شروع کار ما است.

“آیزنشتاین” گفت: ما تازه به پوسته رسیده‌ایم. از مدت‌ها قبل شناخته شده بود که با وجود افزودنی‌های زیادی مانند نمک، مشتقات سایر ترکیبات فلزی و غیره می‌توان واکنش‌های ارگانیک را افزایش داد، با این وجود افزودنی‌ها می‌توانند سریعتر و تمیزتر شوند، اما با این وجود هیچ کس واقعاً نمی‌دانست که این واکنش چگونه کار می‌کند. اکنون که درک کافی از واکنش گرینیارد داریم، می‌توانیم از آن استفاده کنیم. وقتی می‌دانیم چگونه یک کیک بپزیم، می‌توانیم آن را خوشمزه‌تر و زیباتر کنیم. به عبارت دیگر می‌توانیم نقش مواد افزودنی را درک کنیم و امیدوارم موارد جدیدی پیدا شود.

جهت مشاهده ی بیشتر مطالب روی لینک زیز کلیک کنید

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 53 شنبه 03 اسفند 1398 نظرات (0)

فناوری نانو، نانو فناوری یا نانو تکنولوژی؛ رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه‌های در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود یک تا ۱۰۰ نانومتر است.

در واقع نانو تکنولوژی فهم و به کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستم‌هایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی – عمدتاً متأثر از غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک – از خود نشان می‌دهند.

فناوری نانو موج چهارم انقلاب صنعتی، پدیده‌ای عظیم است که در تمامی گرایش‌های علمی راه یافته و از فناوری‌های نوینی است که با سرعت هرچه تمام‌تر در حال توسعه است. از ابتدای دهه ۱۹۸۰ میلادی گستره طراحی و ساخت ساختمان‌ها هر روزه شاهد نوآوری‌های جدیدی در زمینه مصالح کارآمدتر و پربازده‌تر در مقاومت، شکل پذیری، دوام و توانایی بیشتر نسبت به مصالح سنتی است.

نانوفناوری یک دانش به شدت میان‌رشته‌ای است و به رشته‌هایی چون مهندسی مواد، پزشکی، داروسازی و طراحی دارو، دامپزشکی، زیست‌شناسی، فیزیک کاربردی، ابزارهای نیم رسانا، شیمی ابرمولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی شیمی و مهندسی کشاورزی نیز مربوط می‌شود.

تحلیل‌گران بر این باورند که فناوری نانو، زیست فناوری و فناوری اطلاعات (IT) سه قلمرو علمی هستند که انقلاب سوم صنعتی را شکل می‌دهند. نانو تکنولوژی  می‌تواند به عنوان ادامه دانش کنونی به ابعاد نانو یا طرح‌ریزی دانش کنونی بر پایه‌هایی جدیدتر و امروزی‌تر باشد.

نانو ریشه یونانی “نانس” به معنی کوتوله است. فناوری نانو موج چهارم انقلاب صنعتی، پدیده‌ای عظیم است که در تمامی گرایش‌های علمی راه یافته است تا جایی که در یک دهه آینده برتری فرایندها، وابسته به این تحول خواهد بود.

ماهیت فناوری نانو توانایی کارکردن در تراز اتمی، مولکولی و فراتر از آن در ابعاد بین ۱ تا ۱۰۰ نانومتر، با هدف ساخت و دخل و تصرف در چگونگی آرایش اتم‌ها یا مولکول‌ها با استفاده از مواد، وسایل و سیستم‌هایی با توانایی‌های جدید و با تغییر این ساختارها و رسیدن به بازدهی بیشتر مواد است.

فناوری نانو فرایند دستکاری مواد در مقیاس اتمی و تولید مواد و ابزار، به وسیله کنترل آنها در سطح اتم‌ها و مولکول‌هاست. در واقع اگر همه مواد و سیستم‌ها ساختار زیربنایی خود را در مقیاس نانو ترتیب دهند؛ آنگاه تمام واکنش‌ها سریع‌تر و بهینه‌تر صورت می‌گیرد و توسعه پایدار پیش گرفته می‌شود.

از جمله دستاوردهای فراوان این فناوری کاربرد آن در تولید، انتقال، مصرف و ذخیره‌سازی انرژی با کارایی بالاست که تحول شگرف را در این زمینه ایجاد می‌کند. از این رو دست‌اندرکاران  و محققان علوم نانو در تلاش هستند تا با استفاده از این فناوری به آسایش و رفاه بیشتر در درون و برون ساختمان با یافتن طبقه جدیدی از مصالح ساختمانی با عملکرد بالا و صرفه‌جویی در هزینه‌ها بخصوص در مصرف منابع انرژی و در نهایت به توسعه پایدار دست یابند.

در مجموع این فناوری شامل سه مرحله است:

طراحی مهندسی ساختارها در سطح اتم.

ترکیب این ساختارها و تبدیل آنها به مواد جدید با ساختار نانو با خصوصیات ویژه.

ترکیب اینگونه مواد و تبدیل آنها به ابزارهای سودمند.

در دنیا هر روز اختراعات زیادی در عرصه نانو انجام می‌شود که در ادامه به بررسی 10 نمونه برتر در عرصه جهانی می‌پردازیم:

1- لنزهای چشمی و واقعیت مجازی

شرکت “آی اپتیک”(iOptik) فعال در عرصه فناوری‌های نانو در آمریکا موفق به توسعه لنزهای تماسی شد که می‌توانند به جای هدست‌های بزرگ واقعیت مجازی به کار گرفته شوند، بدون آنکه هیچ گونه تاثیری در دید فرد داشته باشند.

معرفی 5 اختراع برتر جهانی در عرصه نانو

2- حسگرهای نانو برای تشخیص حمله قلبی

محققان “دانشگاه صنعتی کالیفرنیا”(Caltech) موفق به طراحی نانوحسگرهایی شده‌اند که می‌تواند حمله قلبی را پیش از وقوع آن تشخیص دهد. این فناوری هم می‌تواند سبب نجات جان بیماران شده و همچنین  در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند. ابعاد آخرین نسخه این تراشه تنها 90 میکرون است.

3- نانوماده‌ای برای مقابله با باکتری‌ها

محققان استرالیایی و اسپانیایی موفق شدند با الهام از نوعی سنجاقک و با استفاده از “سیلیسیم سیاه”(Black Silicon) نانوماده‌ای طراحی کنند که سطح آن شبیه بال‌های سنجاقک استرالیایی موسوم به ” wandering percher” است. این نانوماده با توجه به داشتن سطح عاج‌مانند می‌تواند از رشد باکتری‌ها جلوگیری کند.

معرفی 5 اختراع برتر جهانی در عرصه نانو

4- باتری‌های چاپ سه‌بعدی نانویی

محققان دانشگاه هاروارد و دانشگاه ایلی‌نوی با استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی موفق به طراحی باتری‌هایی با طول یک میلی‌متر شدند.

معرفی 5 اختراع برتر جهانی در عرصه نانو

کاربرد این باتری‌های نانویی در مواردی همچون مهندسی پزشکی و توسعه حسگرهای زیستی و ابزارهای ردیاب درمان است که می‌توانند روی پوست بدن تعبیه شوند.

5- ربات نانویی جراحی چشم

محققان در “موسسه فناوری زوریخ” (ETH Zürich) موفق شدند یک نانوربات را توسعه دهند که می‌تواند برای انجام یک عمل جراحی دقیق در چشم تعبیه شده و با دقتی مثال‌زدنی دوزهای دارویی مورد نیاز را به بافت چشم تزریق کند. قطر این ربات جراح تنها 285میکرون است.

جهت مشاهده ی بیشتر مطالب روی لینک زیز کلیک کنید

www.shimisanat.com

 

farshad بازدید : 55 شنبه 03 اسفند 1398 نظرات (0)

یک رویکرد یادگیری ماشین، انواع جدید و قدرتمندی از آنتی‌بیوتیک‌ها را از مخزنی متشکل‌از بیش از ۱۰۰ میلیون مولکول شناسایی کرد.

یکی از این مولکول‌ها، مولکولی است که دربرابر طیف وسیعی از باکتری‌ها ازجمله باکتری عامل سل و سویه‌های که غیرقابل درمان درنظر گرفته می‌شوند، مؤثر است.

پژوهشگران می‌گویند این آنتی‌بیوتیک که هالیسین (halicin) نام دارد، اولین آنتی‌بیوتیکی است که با استفاده از سیستم هوش مصنوعی کشف شده است.

اگرچه هوش مصنوعی قبل از این به‌منظور کمک به بخش‌هایی از فرایند کشف آنتی‌بیوتیک‌ها مورد استفاده قرار گرفته بود، به‌گفته‌ی پژوهشگران، این نخستین‌بار است که یک سیستم هوش مصنوعی انواع کاملا جدیدی از آنتی‌بیوتیک‌ها را بدون درنظر گرفتن فرضیات پیشین انسانی و به‌خودی‌خود کشف کرده است.

نتایج پژوهش جدید که تحت هدایت جیم کالینز، متخصص زیست‌شناسی مصنوعی از مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست انجام شده، در مجله‌ی Cell منتشر شده است.

ژاکوب دورانت، متخصص زیست‌شناسی محاسباتی از دانشگاه پیتسبورگ در پنسیلوانیا این مطالعه را قابل‌توجه می‌خواند. او می‌گوید پژوهشگران فقط مولکول‌های کاندیدا را شناسایی نکردند بلکه همچنین مولکول‌های امیدوارکننده را در آزمایش‌های حیوانی تأیید کردند. علاوه‌بر‌این، رویکرد آن‌ها می‌تواند درمورد انواع مختلف داروها مانند داروهای درمان سرطان یا بیماری‌های نورودژنراتیو نیز به کار آید.

مقاومت باکتریایی دربرابر آنتی‌بیوتیک‌ها به‌طرز چشمگیری در سرتاسر جهان در حال افزایش است و پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند که اگر داروهای جدیدی به‌سرعت توسعه پیدا نکند، عفونت‌های مقاوم می‌توانند در آینده‌ای نزدیک (تا سال ۲۰۵۰)، هر سال ۱۰ میلیون نفر را به کام مرگ بفرستند. اما طی چند دهه‌ی گذشته، روند کشف و تأیید آنتی‌بیوتیک‌های جدید کند بوده است. کالینز می‌گوید:

کالینز و گروهش یک شبکه‌ی عصبی (الگوریتم هوش مصنوعی الهام‌گرفته از معماری مغز) ایجاد کردند که ویژگی‌های مولکول‌ها را اتم به اتم یاد می‌گیرد.

پژوهشگران به‌منظور یافتن مولکول‌هایی که از رشد باکتری اشریشیا کلی ممانعت می‌کنند، شبکه‌ی عصبی خود را با استفاده از مجموعه‌ای متشکل‌از ۲۳۳۵ مولکول که فعالیت آنتی‌باکتریایی آن‌ها شناخته شده بود، آموزش دادند.

این داده‌ها شامل کتابخانه‌ای متشکل‌از حدود ۳۰۰ آنتی‌بیوتیک تأییدشده و نیز ۸۰۰ محصول طبیعی از منابع گیاهی، جانوری و میکروبی بود. رجینا برزیلی پژوهشگر حوزه‌ی هوش مصنوعی در مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست و یکی از نویسندگان مقاله‌ی جدید می‌گوید:

الگوریتم یاد می‌گیرد که عملکرد مولکول را بدون درنظر گرفتن هیچ فرض درمورد نحوه‌ی عمل داروها و بدون برچسب‌گذاری گروه‌های شیمیایی، پیش‌بینی کند.

درنتیجه، این مدل می‌تواند الگوهای جدیدی را که برای متخصصان انسانی ناشناخته مانده است، بیاموزد.

پژوهشگران پس از آموزش مدل، از آن برای غربال‌گری کتابخانه‌ای به‌نام Drug Repurposing Hub استفاده کردند که حاوی حدود ۶ هزار مولکول تحت بررسی برای درمان بیماری‌های مختلف انسانی است.

پژوهشگران از مدل خود خواستند که پیش‌بینی کند کدام مولکول‌ها دربرابر اشریشیا کلی مؤثر هستند و فقط مولکول‌هایی را به آن‌ها نشان دهد که با آنتی‌بیوتیک‌های معمول فرق دارند. پژوهشگران ازمیان مولکول‌های پیشنهادی سیستم، حدود ۱۰۰ مولکول کاندیدا را برای آزمایش‌های فیزیکی انتخاب کردند.

مشخص شد یکی از این مولکول‌ها یعنی مولکولی که برای درمان دیابت مورد بررسی قرار دارد (هالیسین)، آنتی‌بیوتیک قوی است. مولکول مذکور در آزمایش‌های انجام‌شده روی موش‌ها، دربرابر طیف وسیعی از پاتوژن‌ها ازجمله سویه‌ای از کلوستریدیوم سخت (Clostridioides difficile) و سویه‌ای از آسینتوباکتر بائومانی (Acinetobacter baumannii) که دارای مقاومت آنتی‌بیوتیکی هستند، فعال بود.

کشف آنتی بیوتیک های قدرتمند توسط هوش مصنوعی
farshad بازدید : 92 سه شنبه 22 بهمن 1398 نظرات (0)

روش های مختلف ماشین کاری و تاثیر آب صابون

 

ماشین کاری (Machining) به مجموعه ای از عملیات گفته می شود که تحت فرایند ماشین های قدرت مانند اره ماشین فرز، پرس مته، سنگ و … به حذف بخش هایی از قطعه برای رسیدن به هندسه مورد نظر می پردازد.

هندسه نهایی ماشین کاری شده، در قطعه کار خام اولیه محاط شده و در حین ماشین کاری از جرم قطعه کار کاسته می شود. از این رو ماشین کاری از نظر مواد خام اغلب روشی پرهزینه است. اما می تواند شکل های پیچیده ای را تولید کند که دستیابی به آن ها با عملیات ریخته گری یا شکل دهی، مشکل یا غیر ممکن خواهد بود.

به علاوه به دلیل تنوع ماشین کاری توام با یک سرمایه گذاری اولیه نسبتا کم، این فرایند مطلوب ترین روش برای تولید در حجم پایین است.

روش های مختلف ماشین کاری و تاثیر آب صابون

ماشین کاری بخشی از فرایند تولید فلزات است ولی در تولید چوب، پلاستیک و سرامیک هم کاربرد دارد.
تنوع عملیات ماشین کاری موجود قابل شمارش نیست، متداول ترین عملیات ماشین کاری بر حرکت نسبی بین قطعه کار و یک ابزار برشی مبتنی است که به طور مکانیکی براده برداری می کند. این عملیات از جمله شامل تراشکاری، صفحه تراشی، صفحه تراشی دروازه ای، سوراخکاری، فرزکاری و سنگ زنی می باشد.

عملکرد این فرایندها با هندسه ابزار برشی، خواص قطعه کار و مایع خنک کن تحت تاثیر قرار می گیرد.

ارتباط متقابل بین این عوامل، تحلیل دقیق فرایند های ماشین کاری را مشکل می سازد از این رو ماشین های کنترل عددی (CNC) کاربرد وسیعی در صنعت دارند.

ماشین کاری مکانیکی

هدف بسیاری از عملیات ماشین کاری مکانیکی، ایجاد سطوح تخت یا استوانه ای است. ایجاد سطوح جدید نوعا احتیاج به حرکت نسبی بین قطعه کار و ابزار در دو جهت دارد.

توجه به این نکته که سرعت برشی نتیجه حرکت قطعه کار و پیشروی برشی ناشی از حرکت ابزار است.

در سایر عملیات ماشین کاری از ترکیبات مختلف حرکت نسبی مانند حرکت ابزار تنها یا ترکیبی از آن ها استفاده می شود. ابزار برشی می تواند تک یا چند لبه ای باشد.

روش ماشین کاری تک لبه ای

ابزارهای تک لبه ای هندسه ساده ای دارند، دارای یک لبه اصلی برشی اند که مسئولیت براده برداری را دارد که از روی پیشانی عبور کرده و یک سطح گذرا را به وجود می آورد که از روی دامنه می گذرد.

ابزارهای تک لبه ای معمولا به قلم گیر متصل شده که موقعیت لبه برشی و زاویه آن را نسبت به قطعه کار تنظیم می کند.

—————————————————————————————————————————————————————–

مهم ترین مسئله بررسی در روش های مختلف ماشین کاری و تاثیر آب صابون بر روش های ارائه شده فوق می باشد که متخصصین در این امر با انتخاب آگاهانه آب صابون می توانند نتیجه مطلوبی در محصولات خود داشته باشند که ما در این مقاله قصد داریم آب صابون شرکت شیمی صنعت را معرفی کنیم

روغن حلشونده فرموله شده با تکنولوژی نانو مخصوص انواع دستگاههای ماشینکاری

این محصول یقینا جزو محصولات های تکنولوژی و بی همتا میباشد. فرمولاسیون این محصول حاصل سالها مطالعه و تحقیق و توسعه و ارتباط نزدیک با صنایع ماشینکاری کشور میباشد.

این محصول تمامی مشکلات گذشته مربوط به استفاده از آب صابونهای مینرال، سنتتیک و نانو را بر طرف کرده و همچنین از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی شرایط بسیار مطلوبی را برای مصرف کننده فراهم مینماید.  

روش های مختلف ماشین کاری و تاثیر آب صابون

1) طول عمر روانکار:

روغن روانکار شرکت شیمی صنعت رشد سهند هیچگاه دچار فساد و بو گرفتگی نمی­شود دلیل این عدم فساد استفاده از آنتی باکتریال ها و یا افزاینده ها که عموما غیر مجاز و از لحاظ زیست محیطی غیر محاز است، نمی­باشد.

به دلیل فرمولاسیون خاص روانکار هیچ باکتری توان رشد در این محیط را ندارد. طول عمر این روانکار 1 سال برآورد شده است.

در صورتی که اکثر روانکارهای موجود در بازار طول عمر کمی دارند (کمتر از 2 ماه) و فساد و بو گرفتگی آنها بعد از مدتی مشکلات بزرگی را ایجاد میکند

جهت مشاهده ی بیشتر مطالب روی لینک زیز کلیک کنید

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 61 سه شنبه 22 بهمن 1398 نظرات (0)

خودرو هم مانند هر وسیله دیگری در زندگی نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. وقتی صحبت از مراقبت خودرو به میان می‌آید به‌ طور معمول ذهن‌ها به سمت سرویس‌های فنی خودرو مثل تعویض لنت‌ها، روغن و… معطوف می‌شود، اما هر خودرویی به همان اندازه به که مراقبت‌های مکانیکی نیاز دارد به شستشو و نظافت هم نیاز دارد.

لباس تمیز و مرتب افراد تا حدودی بیانگر نوع شخصیت آن‌هاست، مهم نیست یک لباس اسپرت باشد یا کت‌ و شلوار مارک فلان برند، آنچه مهم است تمیز و آراستگی ظاهر افراد است.

شستشوی خودرو و نظافت ظاهری ماشین هم دقیقا مانند لباس افراد از همان قاعده پیروی می‌کند؛ مهم نیست ماشین شما چه مارک و برندی باشد، شست و شوی به ‌موقع آن می‌تواند تاثیر بسزایی در حفظ سلامت و زیبایی آن ایفا نماید.

 

وجود گل‌ولای جاده‌ها، شن، سنگ‌ریزه و حتی فضولات پرندگان عاملی برای آسیب رنگ خودرو محسوب می‌شود و حتی در بعضی مواقع باعث خوردگی رنگ بدنه یا شیشه‌های خودرو می‌شود.

شست و شوی خودرو ازجمله سرویس‌های وقت‌گیری است که می‌تواند ساعت‌ها شما را درگیر کند، شاید به همین دلیل است که اکثر افراد شستشوی وسایل نقلیه‌شان را به کارواش‌ها می‌سپارند؛ البته برخی از افراد نیز علاقه چندانی به کارواش نداشته و شستشوی خودرویشان را شخصا بر عهده می‌گیرند.

کارشناسان شرکت شیمی صنعت در این مقاله قصد دارند شما را با بایدها و نبایدهای شستشوی خودرو آشنا کنند؛ اگر شما هم جز کسانی هستید که می‌خواهید همه چیز را در مورد نظافت و شستشوی خودرو بدانید در ادامه با ما همراه باشید.

صرفه‌جویی در هزینه‌های ماهانه همیشه شامل حال خریدهای روزانه نمی‌شود؛ گاهی با انجام کارهایی مثل شستشو خودرو در منزل، تا حدی می‌توان در هزینه‌های زندگی صرفه‌‌جویی کرد.

در نگاه اول شاید شست و شوی اتومبیل کاری ساده و راحت به نظر برسد، اما عدم اطلاعات و مهارت کافی در این کار گاهی می‌تواند باعث آسیب رساندن به خودرو شما شود.

مواردی مثل تنظیم فشار آب، دمای آب، مواد شوینده مناسب و… ازجمله نکاتی است که هنگام شستشو خودرو باید در نظر بگیرید. شستشو خودرو در خانه می‌تواند به دو روش دستی و شستشو با کارواش خانگی (واترجت) انجام شود، ما در این مقاله روش های درست هنگام شست و شوی خودرو را برای شما شرح خواهیم داد.

  • شست‌وشوی خودرو به روش دستی

این روش از شست و شو شامل چند مرحله است که هر مرحله باید به ‌طور دقیق انجام شده و سپس به سراغ مرحله بعدی بروید:

  • آماده‌سازی

  • شستشو با مواد شوینده مناسب

  • آبکشی بدنه

  • خشک‌کردن

  • واکس زدن

  • قبل از انجام شستشو خودرو باید مراحل آماده‌سازی آن را انجام دهید؛ ابتدا ماشین خود را به محلی سرپوشیده و یا سایه منتقل کنید (حتما دقت کنید که شستشوی شما مزاحمتی برای همسایه‌ها نداشته باشد)

  • در درجه اول لوازم موردنیازتان را در دسترس قرار دهید؛ اسفنج بزرگ، دستمال‌های تمیز، سطل آب، شوینده‌ها، برس مناسب، دستکش و… ازجمله لوازمی است که شما برای شستشو خودرو به آن احتیاج دارید.

  • ابتدا کف‌پوش‌های خودرو را خارج کنید، در هنگام خروج کف‌پوش‌ها دقت کنید خاک و شن داخل آن‌ها به داخل اتومبیل منتقل نشود. قبل از انجام هر کاری کف‌پوش‌ها را با استفاده از مواد شوینده و آب کامل شسته و در گوشه‌ای قرار دهید تا کاملا خشک شوند. این کار باعث می‌شود با اتمام کار شستشو، کف‌پوش‌ها هم خشک‌شده و قابل‌ نصب مجدد باشند.

  • با دستمالی تمیز و به کمک شیشه‌شور بخش‌های داخلی خودرو خود را غبارزدایی کنید.

  • در صورت امکان به کمک جاروبرقی می‌توانید صندلی‌ها، زیر پا و گوشه‌کنار را غبارگیری کنید.

  • داشبورد، کنسول و صندوق‌عقب را فراموش نکنید. پس از نظافت بخش داخلی حال نوبت به شستشو بیرون خودرو می‌رسد؛ تمامی درب‌های خودرو را ببندید و با فشار ملایم روی بدنه خودرو را آب خالی بشورید، این کار گرد و غبار روی بدنه را به حداقل می‌رساند و شستشو راحت‌تری را برایتان فراهم می‌کند.

  • از مواد شوینده ملایم مثل شامپوها و یا ترکیب شامپو و نرم‌کننده، سرکه و مایع شوینده مناسب یا ترکیب مساوی شامپو و جوش‌شیرین نیز می‌تواند مفید باشد.

  • با اسفنج و یا پارچه‌ای نرم از مواد شوینده رقیق‌شده به سطح خودرو بمالید، دقت کنید همه جای ماشین را به یک اندازه شسته باشید.

  • با استفاده از سطل آب و یا شلنگ تمامی بخش‌های بدنه را آبکشی کنید.

  • خشک‌کردن خودرو را از یاد نبرید، چنانچه بعد از شستشو خودرو آن را خشک نکنید لک آب به روی بدنه و بخصوص شیشه خودنمایی می‌کند؛ پس به یاد داشته باشید پس از پایان شستشو حتما شیشه‌ها و بدنه را هم کامل خشک‌ کنید.

  • پس از اتمام کار می‌توانید با استفاده از واکس مخصوص بخش‌های داخلی را براق کنید.

شستشو خودرو به‌ صورت دستی می‌تواند بسیار زمان‌بر باشد، اما استفاده از کارواش خانگی این زمان را به کسری از ساعت تبدیل می‌کند.

پس از آماده‌سازی خودرو، از بسته بودن درب‌ها و شیشه‌ها اطمینان حاصل کنید؛ فشار آب واترجت را روی 150 تا 200 تنظیم کرده و مراحل پیش از آبکشی را انجام دهید.

پس از انتقال مواد شوینده به مخزن واترجت، شستشو خودرو را آغاز کنید؛ با استفاده از همین دستگاه می‌توانید به ‌راحتی مراحل آبکشی خودرو را پشت سر بگذارید. شستشو خودرو با استفاده از کارواش خانگی می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش برای شما باشد.

کارهایی که هنگام شستشوی خودرو نباید انجام داد

شستشو خودرو هم مانند هر کار دیگری نیاز به مهارت و اطلاعات کافی دارد و عدم آگاهی در این مورد گاهی می‌تواند برای مالک خودرو با زیان مالی همراه باشد. بنابر توصیه کارشناسان  مرکز خرید و فروش خودرو چیتگر، مواردی که هنگام شستشو خودرو باید به آن توجه داشته باشید به شرح ذیل است:

  • استفاده از مایع شوینده مناسب: وایتکس از بدترین نوع شویندهای انتخابی می‌تواند باشد این مایع پاک‌کننده به علت خاصیت اکسیدکننده‌ای که دارد می‌تواند حسابی به رنگ خودرو شما آسیب بزند. مایع ظرف‌شویی و نوشابه نیز پس از وایتکس در صدر لیست بدترین شوینده‌های خودرو قرار داده‌اند.

  • فشار آب زیاد و یا حرارت بیش ‌از اندازه: همیشه به یاد داشته باشید هیچ‌گاه آب داغ و یا آب با فشار زیاد نمی‌تواند گزینه مناسبی برای تمیزی ماشین شما باشد، زیرا علاوه بر آسیبی که به رنگ بدنه وارد می‌کند، باعث شل شدن قطعات پلاستیکی و تزئینی بدنه خودرو می‌شود.

  • ابزار شستشو زبر: استفاده از پارچه و یا برس‌های زبر، از بدترین گزینه‌های شست و شوی خودرو است، زیرا می‌تواند به طرز غیر قابل باوری به رنگ خودرو شما آسیب وارد کند.

  • نور خورشید: حتما پیش از شستشو، خودرویتان را به محلی سرپوشیده و یا سایه منتقل کنید. شستشو در زیر تابش مستقیم نور خورشید باعث خشک شدن سریع مواد شوینده روی سطح بدنه و ایجاد لک روی آن می‌شود.

  • دستمال خشک: زمانی که خودرو خشک است هیچ‌گاه از دستمال خشک برای پاک کردن لک روی بدنه استفاده نکنید. این کار ممکن است خط و خش‌های فراوانی را روی بدنه خودرو به وجود ‌آورد.

  • پولیش: در اکثر مواقع افراد فکر می‌کنند استفاده از پولیش باعث درخشش و تمیزی بیشتر خودرو می‌شود، درصورتی‌که این تفکر کاملا اشتباه است. پولیش بیش‌ از حد باعث کاهش کیفیت رنگ بدنه خودرو می‌شود.

  • لاستیک‌ها: لاستیک به دلیل تماس مستقیم با سطح جاده، کثیف‌ترین قسمت خودرو محسوب می‌شوند؛ بنابراین چنانچه بخواهید اول از همه لاستیک و چرخ‌ها را بشویید، کثیفی، گل و لای و حتی آشغال‌هایی که روی لاستیک قرار دارند، دستمال شما را آلوده کرده و شما نمی‌توانید از آن دستمال برای شستشوی سایر نقاط استفاده کنید.

  • موتور خودرو: خیلی از عزیزان علاقه زیادی به شستشو موتور خودرو دارند. البته که این کار باعث زیبایی ظاهری موتور می‌شود، اما اگر این شستشو با آب و یا نوشابه باشد باید بگوییم شما بدترین انتخاب را داشته‌اید. برای شستشو بی‌خطر موتور خودرو استفاده از اسپری موتور شور و یا شستشو با بخار بهترین گزینه انتخابی می‌تواند باشد.

جهت مشاهده ی بیشتر مطالب روی لینک زیز کلیک کنید

www.shimisanat.com

farshad بازدید : 74 سه شنبه 22 بهمن 1398 نظرات (0)

روانکارها را در یک نگاه کلی می توان به دو دسته بزرگ روانکارهای خودرو و روانکارهای صنعتی تقسیم کرد. روانکارهای صنعتی نیز به سه دسته عمده روغن‌های صنعتی، گریسها و روانکارهای ویژه دیگر مثل روانکارهای فلزکاری و … تقسیم می‌شوند.

البته روانکارها را از نظر نوع حالت نیز می توان طبقه‌بندی کرد. که به چهار دسته روان‌کننده‌های گازی، روان‌کننده‌های مایع، گریس‌ها و روان‌کننده‌های جامد تقسیم می‌شوند.

 

روانکارهای گازی
روانکارهای گازی مثل هوا، هلیوم، بخار مایعات و … در موارد درجه حرارت‌های خیلی بالا و یا پایین‌، سرعت بسیار زیاد و بارکم و یا در مواردی که پرتوهای هسته‌ای در محیط وجود دارند، استفاده می‌شوند. یکی از خصوصیات بسیار مهم روانکارهای گازی اینست که گرانروی آنها با تغییر درجه حرارت تغییر چندانی نمی‌کند و به همین دلیل این روانکارها قادرند در گستره‌ی وسیعی از کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این چون گازها سبک‌تر از مایعات هستند و می‌توان وزن آنها را نادیده گرفت، این موضوع باعث می‌شود در سرعت‌‌های خیلی بالا همچنان جریان آنها آرام و یکنواخت باقی بماند. به همین جهت در یاتاقان‌های با سرعت خیلی زیاد بهتر از روانکارهای مایع عمل می کنند.
روانکارهای گازی اصطکاک کمی دارند، عاری از ناخالصی‌اند و خاصیت سرریزی که در مورد روانکارهای مایع و گریس‌ها پیش می‌آید را ندارند. علاوه بر آن این نوع روانکارها بدلیل سرریز نکردن می‌توانند مواد مطمئنی در صنایع غذایی، داروئی و شیمیایی نیز باشند.
روانکاری اولتراسانتریفیوژها، ماشین‌های ابزار سنگ‌زنی دقیق که با سرعت زیاد کار می‌کنند‌، چرخ مته دندانپزشکی، راکتورهای اتمی، ماشین‌های ریسندگی پرسرعت، توربین‌های گازی، موتور جت و … از جمله موارد کاربرد این دسته از روانکارها هستند.

 

روانکارهای مایع
مهمترین روانکارهای مایع روغن‌ها هستند که خود به دو دسته بزرگ روغن‌های معدنی و روغن‌های سنتزی تقسیم‌بندی می‌شوند. این نوع روانکارها رایج‌ترین و پرمصرف‌ترین نوع روانکارها هستند. هر دو دسته به نوعی از مشتقات نفت خام به حساب می‌آیند، با این تفاوت که روغن‌های معدنی از انجام یک سری عملیات تفکیک بر روی نفت خام و حداکثر یک واکنش شیمیایی کنترل شده به‌دست می‌آیند درصورتیکه برای تولید روغن‌های سنتزی واکنش‌های شیمیایی کنترل شده بیشتری مورد نیاز است و به همین دلیل قیمت تمام شده روغن‌های سنتزی بیشتر از روغن‌های معدنی خواهد بود. به‌طور کلی روغن‌های معدنی بدلیل کاربرد فراوانی که در تولید روانکارها دارند نسبت به روغن‌های سنتزی، بیشتر تولید می‌شوند. البته قابلیت‌های یک روغن سنتزی بدلیل واکنش‌های مخصوصی که روی آن انجام شده بیشتر از یک روغن‌پایه معدنی است، زیرا روغن‌های کاملاً مناسب به‌طور مصنوعی تولید شده و در طبیعت قابل کشف نیستند.
البته به جز روغن‌های سنتزی و روغن‌هایی که منبع اصلی آنها نفت خام است روغن‌های دیگری نیز وجود دارند که از جانوران، ماهی‌ها و گیاهان به‌دست می‌آیند که روغن‌های طبیعی نام دارند. استفاده از این روغن‌ها به‌عنوان روانکار در گذشته بسیار مرسوم بوده است ولی امروزه نفت خام منبع اصلی تولید روانکارها است. یکی از خصوصیات روغن‌های طبیعی تجزیه بیولوژیکی آسان آنها است که از این لحاظ نسبت به روغن‌های پایه معدنی و سنتزی برتری دارند. این روغن‌ها برای مدت طولانی قابل نگهداری نیستند، ضمن اینکه هزینه‌ی تولید زیادی هم دارند. اما با توجه به محدود بودن منابع نفتی برای تولید انرژی، روغن‌های طبیعی می‌توانند جایگزین مناسبی برای مشتقات نفتی در عرصه تولید روانکار باشند

روغنهای روانکار چه نوع روغنی هستند و چه مشخصاتی دارند؟

روغن های روانساز به طور عمده دارای منشاء نفتی هستند و عمده ترین روانکار مورد استفاده در صنایع هستند. ویژگی های مورد انتظار از روغن های مناسب برای روانکاری به شرح زیر هستند:

دارای گرانروی مناسب و ضریب اصطکاک بسیار کم باشند.

در مقابل حرارت مقاوم باشند و اکسیده نشوند.

خاصیت پاک‌کنندگی مناسب داشته باشند و پس از کار مداوم, تحت تاثیر حرارت زیاد، تشکیل مواد لجنی و رسوبات در لابه لای قطعات ندهند.

دارای شاخص گرانروی بالا باشند.

با ایجاد لایه نازکی از روغن بر روی سطوح متحرکی که با یکدیگر در تماس هستند، از ساییدگی و فرسودگی آنها جلوگیری نمایند.

در حین عملیات ایجاد کف ننمایند.

زنگ‌‌زدگی و خوردگی بر روی قطعات فلزی ایجاد نکنند.

با قطعات لاستیکی و پلاستیکی سازگاری کامل داشته باشند.

  تفاوت بین روغن های معدنی و سینتتیک در چیست؟

روغن های پایه معدنی(یا نفتی) از پالایش برش روغنی (Lub cut) در پالایشگاه روغن به دست می آیند و در ساخت قسمت عمده روغن های موتور و صنعتی به کار می روند. ولی روغن های سینتتیک محصول فرایند پتروشیمی هستند و معمولا دارای شاخص گرانروی بالاتری نسبت به روغن های معدنی هستند، همچنین این روغن ها مقاومت اکسیداسیون بالاتری نسبت به روغن های معدنی داشته و به این دلیل زمان کارکرد طولانی تری نسبت به روغن های معدنی دارند . درضمن این روغن ها به دلیل شاخص گرانروی بالایی که دارند می توانند در محدوده دمایی وسیعتری مورد استفاده قرار گیرند.

نکته : با وجود اینکه روغن های سینتتیک قیمت بالاتری نسبت به روغن های معدنی دارند ولی در عمل به دلیل زمان کارکرد بسیار طولانی تر این روغن ها ، از نظر اقتصادی نیز سود آور هستند.

جهت مشاهده ی بیشتر مطالب روی لینک زیز کلیک کنید

www.shimisanat.com

تعداد صفحات : 8

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 77
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 26
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 102
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 297
  • بازدید ماه : 562
  • بازدید سال : 10,659
  • بازدید کلی : 21,564